Chinees Nieuwjaar kans voor winkeliers

Op 1 februari 2022 start het jaar van de Tijger, een nieuw jaar volgens de Chinese kalender. Chinees nieuwjaar, ook wel genoemd Lunar Year of Lentefeest genoemd, wordt niet alleen in China groots gevierd, maar ook in andere Oost-Aziatische landen. In de dagen voorafgaand aan deze feestelijke jaarovergang wordt schoon schip gemaakt; niet alleen wordt er flink opgeruimd, ook financieel wordt er orde aangebracht en is een nieuwe garderobe niet ongebruikelijk. Alles om het jaar goed af te sluiten en het nieuwe jaar goed in te luiden. Een belangrijke periode voor winkeliers om op te vallen.

Nederlands-Chinese consumenten

Eén op de vijf mensen in de wereld is Chinees. Maar die statistiek omvat niet de miljoenen overzeese Chinezen en mensen van Chinese afkomst. In Nederland is het aantal Chinese consumenten wellicht groter dan je denkt. Niet alleen onze hoofdstad is interessant voor Chinese toeristen, maar er zijn ook veel Nederlandse inwoners met een Chinese achtergrond. In 2021 waren er in totaal 81.735 Nederlanders van Chinese migratieachtergrond. Daaronder vallen zowel mensen die in China zijn geboren (de eerste generatie), als inwoners die in Nederland zijn geboren en van wie ten minste één van hun ouders immigreerde (de tweede generatie). Maar niet alleen in China wordt Lunar Year gevierd, ook Taiwan, Vietnam, Singapore en andere Oost-Aziatische landen verwelkomen  het nieuwe jaar met tradities en geschenken.

 

Winkeliers tijdens Chinees nieuwjaar

In China geven winkeliers kroppen sla en envelopjes aan ‘de draken’  tijdens de drakendans. Iets dat wellicht niet echt zal worden overgenomen onder de Nederlandse e-commerceondernemers. Maar winkels houden wel rekening met andere tradities. Zo worden cadeaus ingepakt in rood papier of rode geschenkverpakkingen. Al vele jaren is het maken van rode designer enveloppen voor het geven van Chinees Nieuwjaar een traditie geworden voor luxe merken. Rode enveloppen, of hongbao (红包), bevatten geldelijke geschenken en worden traditioneel gegeven tijdens feestdagen en speciale gelegenheden in China. En winkeliers zetten natuurlijk de mooiste kledingitems en cadeauartikelen in de etalage (of op hun homepage). Rood is doorgaans de uitgewezen kleur, maar wellicht is het leuk om een knipoog te geven aan het jaar van de Tijger met een tijgerprintje  😉 Laat je creativiteit te loop. Het make-up merk Mac is hier een goed voorbeeld van, zij pakken elk Lunar Year uit met een speciale collectie met daarin lipstickkleuren als ‘Luck be a Lotus’.

Afbeelding: Lunar Luck, de Mac collectie voor het jaar van de tijger 2022.
Afbeelding: Lunar Luck, de Mac collectie voor het jaar van de tijger 2022.

Goedlopende Nieuwjaars-producten

Om het nieuwe jaar goed (verzorgd) in te gaan, wordt er nieuwe kleding gedragen. Dus aan alle fashion brands en modewinkels, pak je kans! Met een opmerkelijke uitzondering: schoenen mogen de eerste 13 dagen van het nieuwe jaar niet gekocht worden. Vaak worden deze daarom juist daarvoor aangeschaft. Een oproep aan alle schoenenwinkels:  start met een aanbieding vroeg in januari! Verder wordt er op dag 15, de afsluitende feestdag, vuurwerk afgestoken en een lantaarnfestival (met drakendans) gehouden. Hierbij worden rode lampionnen opgehangen, wordt er geknutseld met papierwerkjes en worden nieuwjaarsbloemen gekocht (bloemisten opgelet!). En uiteraard wordt samen met de familie lekker gegeten en dankbaarheid uitgesproken, vergelijkbaar met het Amerikaanse Thanksgiving. Zonder kalkoen, maar wel met andere  maaltijden die reinheid en geluk brengen, zoals rauwe vissalade ‘yu sheng’, zeewier ‘fai-hai’ en niet te vergeten de vegetarische maaltijd ‘jai’ met een variëteit aan groente, zoals bamboescheuten. Mocht je geïnteresseerd zijn, google dan eens naar de eettradities met Chinees nieuwjaar, want daar valt een blogpost an sich over te schrijven..

Customize je checkout mee

Wist je dat je ook je checkout kunt aanpassen in stijl van Lunar Year? Bekijk daarvoor de mogelijkheden op onze smart checkout pagina. Of lees onze how to: binnen 5 minuten je checkout gecustomized: https://support.buckaroo.nl/categorieen/integratie/smart-checkout

 

Lees ook:

Trends en ontwikkelingen in cadeaukaarten: behoeften van consumenten

Consumenten ontvangen voor veel verschillende gelegenheden cadeaubonnen. Hoe zien consumenten cadeaukaarten en wat is hun belevening erbij?

Lees meer

De drie koningen onder de betaalmethoden

Speciaal in het teken van driekoningen bespreekt deze blog de drie koningen onder de betaalmethoden: iDEAL QR, tokenization en achteraf betalen.

Lees meer

Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit?

In opdracht van ShoppingTomorrow onderzocht GfK de toekomst van ons koopgedrag op basis van een onderzoek onder 1.014 Nederlandse consumenten. Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit volgens de consument?

Lees meer