De verwachtingen voor Black Friday 2021 door AfterPay Insights

Onderzoek van AfterPay Insights laat zien dat 32-41% van de Duitse, Noorse en Britse consumenten op Black Friday te shoppen dit jaar. Met 26% is het aandeel Nederlandse consumenten dat van plan is om op Black Friday te winkelen aanzienlijk lager. Dit kan worden toegeschreven aan het feit dat een kleiner deel van de Nederlandse consumenten Black Friday (en Cyber ​​Monday) kent.

 

Desondanks kunnen we concluderen dat Black Friday in termen van sales waarschijnlijk het grootste shopping evenement van het jaar zal zijn in alle vier de landen in een vergelijkbare prognose met 2020.

 

Enquêteresultaten van AfterPay, die zijn verzameld onder Nederlandse, Duitse, Noorse en Britse consumenten eind september, laten zien dat consumenten meer intentie hebben om te kopen tijdens een van de koopjesdagen in 2021. En dat is te danken aan 'nieuwkomers'.

 

Nieuwkomers zorgen voor groei tijdens de piekdagen. Met name Black Friday zal in 2021 succes hebben in bewuste consumenten om te zetten naar kopende klanten.

— AfterPay Insights, onderzoek sept 2021

De 'nieuwkomers': shoppers die tijdens de piekdagen van 2020 niet kochten, maar wel van plan zijn om te winkelen tijdens piekdagen in 2021 zijn de oorzaak van de toename in koopintentie. De instroom van deze nieuwkomers, waarbij Black Friday de meeste nieuwe klanten aantrekt, zal in 2021 zorgen voor groei tijdens piekdagen in alle bovengenoemde landen.

40% van de Nederlandse consumenten zijn van plan online te winkelen tijdens de piekdagen van ’21, +6% meer dan ’20

Als we naar de nieuwkomers kijken door een demografische lens, zien we dat ze jonger zijn, vaker vrouwelijk en oververtegenwoordigd in de pre-familie- en gezinsfasen met kinderen thuis. Dit zijn de doorgewinterde online shoppers: ze winkelen meer online dan andere consumenten en besteden een groter deel van hun maandelijkse uitgaven online. Hun online koopgedrag wordt vooral gedreven door het feit dat online winkelen gemakkelijk is. Nieuwkomers zijn iets prijsgevoeliger: ook al zouden ze hun totale online aankopen willen vergroten, hun financiële situatie belemmert hen daartoe. De aspecten gemak en prijsbewustzijn zijn waarschijnlijk de belangrijkste drijfveren voor deze kopers om hun online aankopen tijdens de piekdagen in 2021 te vergroten.

 

In Nederland blijft Black Friday domineren als belangrijkste winkelevenement in 2021, gevolgd door Sinterklaas met 11% en de andere evenementen met elk minder dan 10%. Een kwart van de Nederlandse consumenten (26%) geeft aan van plan te zijn op Black Friday iets te kopen. Dit cijfer bedroeg 21% in 2020 - Black Friday zal naar verwachting aanzienlijk groeien in 2021. En hetzelfde geldt ook voor de andere koopjesdagen dit seizoen. In totaal geeft 40% van de Nederlandse consumenten aan dit jaar op minimaal één van de koopjesdagen iets te kopen – een stijging van +6% ten opzichte van vorig jaar.

 

Wat betreft het omzetten van consumenten naar daadwerkelijke klanten, loopt Black Friday in Nederland voorop: 63% van de Nederlandse consumenten kent Black Friday en 40% is van plan om te kopen. Voor Cyber ​​Monday, Singles’ Day en Halloween ligt de conversieratio rond de 25%.

Overzicht van de piekdagen in Nederland
Overzicht van de piekdagen in Nederland

Over het algemeen is het bewustzijn van consumenten over de verschillende koopjesdagen niet significant veranderd in vergelijking met 2020. Maar er is wel een toename in het aandeel consumenten dat van plan is een aankoop te doen, vooral onder consumenten die vorig jaar geen aankoop hebben gedaan tijdens deze piekdagen (“nieuwkomers”). Als we kijken naar het aandeel 'nieuwkomers', zien we dat ze in 2021 8% van de Nederlandse Black Friday-shoppers uitmaken. 3% van de Sinterklaas en Cyber Monday shoppers zijn nieuwkomers in 2021. Deze nieuwkomers zorgen voor de algehele groei van de koopjesdagen tijdens het piekseizoen in Nederland.

 

Het aandeel van consumenten dat graag winkelt tijdens sale.
Het aandeel van consumenten dat graag winkelt tijdens sale.

Naast nieuwkomers worden aankopen tijdens de verkoopevenementen ondersteund door 'loyalisten' van deze piekdagen: 70-75% van de Nederlandse consumenten die dit jaar op een winkel evenement van plan zijn te kopen, kochten vorig jaar ook op hetzelfde evenement. Van de 26% van de consumenten die in 2021 op Black Friday willen kopen kocht 18% vorig jaar ook op Black Friday. Dit laat zien dat we 72% van de Black Friday-shoppers als loyaal kunnen definiëren. De loyaliteit is het laagst onder Cyber ​​Monday shoppers, wat aangeeft dat deze consumenten Cyber ​​Monday meer als een potentieel interessante kans zien dan dat aankopen op die dag verankerd zijn in hun beoogde winkelgewoonten.

 

Multimedia/Elektronica groeit het meest op Black Friday en Cyber Monday, gevolgd door Home & Garden aankopen

Het onderzoek van AfterPay Insights laat zien dat een groot deel van de consumenten van plan is om tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday Multimedia/Elektronica te kopen – een bevestiging van de producten die we traditioneel zien tijdens deze verkoopevenementen. Het vooruitzicht van hoge kortingen in deze categorie trekt de meeste consumenten, en dit betekent ook dat de consumenten hoge verwachtingen hebben van deze aspecten voor Black Friday en Cyber ​​Monday.

 

Voor retailers is het essentieel om in te spelen op deze hoge verwachtingen van de consumenten tijdens deze piekdagen door op tijd aan hen informatie over producten en kortingen te verstrekken, zodat ze de waardevolle koopintenties van de consument kunnen vastleggen en veiligstellen.

 

Als we inzoomen op Nederlandse Black Friday- en Cyber ​​Monday consumenten (respectievelijk 26% en 8% van de Nederlandse consumenten), zien we dat Multimedia/Elektronica naar verwachting de bestverkopende categorie zal zijn onder deze consumenten tijdens beide evenementen: 47% van Black Friday en 54% van Cyber ​​Monday shoppers geeft aan dat ze in deze categorie zullen winkelen tijdens deze winkel evenementen. Niet alleen wordt verwacht dat Multimedia/Elektronica de meeste consumenten zal trekken, we verwachten ook dat het de hoogste stijging zal hebben in vergelijking met het ‘normale’ winkelgedrag van de Nederlandse consument. Normaal gesproken winkelt ongeveer 20% van de Nederlandse consumenten Multimedia/Elektronica.

 

Naast Multimedia/Elektronica kunnen we ook verwachten dat de aankopen van Home & Garden een aanzienlijke stijging zullen ervaren; normaal winkelt ongeveer 15% van de Nederlandse consumenten in deze categorie, maar we kunnen verwachten dat het tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday zal toenemen tot 35%.

 

Black Friday en Cyber Monday populariteit per branche.
Black Friday en Cyber Monday populariteit per branche.

Fashion/Cosmetica is een goed presterende productcategorie tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday. Welke mode items zijn consumenten van plan dit jaar te kopen? Zullen we eindelijk afscheid nemen van 24/7 vrijetijdskleding nu de samenleving langzaam weer terugkeert naar normaal? Het zal naar verwachting de tweede meest populaire categorie zijn tijdens Black/Cyber Week in Nederland, aangezien 43% van de consumenten van plan is te winkelen. Hoewel dit een groot deel van de consumenten is, is de stijging van -Fashion– de grootste online categorie van e-commerce – aanzienlijk lager dan Multimedia/Elektronica en Home & Garden.

 

Black/Cyber week heeft de minste impact op de categorieën Food & Nutrition (normaal de op één na grootste online categorie in Nederland) en Vakanties/Reistickets, met het verwachte aandeel consumenten op een vergelijkbaar niveau als normaal.

Nieuwsgierig naar meer e-commerce data en inzichten?

Ga naar de website van AfterPay Insights voor meer onderzoek en statistieken.

Lees ook:

Hoe fashionwebshops kunnen profiteren van achteraf betalen met AfterPay en Buckaroo

48% van de Nederlandse shopper heeft behoefte aan een achteraf betaalmethode. Dit laat zien dat dit soort betalingen steeds gebruikelijker worden.

Lees meer

Joeri's tip: haal meer uit betaaldata

Bij Buckaroo gebruiken we data om jouw betaalstrategie te optimaliseren, zelf kun je dit ook doen! Nieuwsgierig hoe? Bekijk de video.

Lees meer

Copywriting tegen verlaten winkelmandjes

Welke copy kunnen ondernemers gebruiken om te zorgen dat potentiële kopers niet afhaken in de checkout? Wat zeg je om hen vertrouwen te geven, hen te motiveren en drempels weg te nemen?

Lees meer