Fitchannel en Buckaroo op de Credit Expo 2021

 

Credit management saai? Niet volgens de tweeduizend bezoekers van de Credit Expo. Met alle nieuwe verdienmodellen is het steeds weer een puzzel hoe je je facturen effectief int en je debiteuren beheert. Buckaroo was aanwezig en deelde tevens het podium met Fitchannel, het grootste online thuissportplatform van Nederland en België.

Geef je betaalstrategie spierballen

Tijdens de casepresentatie ‘Geef je betaalstrategie spierballen’ vroeg Jody Tavares, payment specialist bij Buckaroo, Folef Hooft Graafland, de product owner bij Fitchannel, het hemd van het lijf. Heb je de presentatie gemist? Folef deelt graag nog wat tips en tricks voor andere ondernemers. Over het kiezen van een PSP, het opzetten van een team, de ideale samenwerking en hoe je je creditmanagementstrategie zorgvuldig opstart en optimaliseert.

Kiezen voor een PSP

Hoe kies je een passende payment service provider voor je business? Folef: “Initieel hebben we onderzoek gedaan naar de verschillende voor- en nadelen onder PSP’s. We hebben gekeken naar verschillende betaalproviders. De keuze is gevallen op Buckaroo vanwege het volledig uit handen nemen van de logica bij het subscription beheer en de technische en persoonlijke ondersteuning van een relatiemanager.”

Buckaroo Credit Management

“Een van de redenen dat we op zoek gingen naar een betaalprovider voor Fitchannel is dat we zelf niet goed bezig waren met het incasseren van achterstallige betalingen. Dit ging via een zelfgebouwd e-mailsysteem waar wij weinig controle en inzicht in hadden”, bekent Folef in alle eerlijkheid. Nu maakt Fitchannel gebruik van Buckaroo Credit Management Solutions. “We hebben een mailflow opgezet met daarin betaallinks. Daarbij zien we nu dat 85% van de mensen die in deze flow komt binnen 1 of 2 e-mail de betaling afrond.”

v.l.n.r. Tom, Flip, Anouk en Jody van Buckaroo op de credit expo 2021.
v.l.n.r. Tom, Flip, Anouk en Jody van Buckaroo op de credit expo 2021.

Buckaroo en Fitchannel

“De samenwerking tussen Buckaroo en Fitchannel is gestoeld op drie punten: ondersteuning, onderhoud en innoveren. Van hoe je een stabiel platform opbouwt tot advies van Buckaroo vanuit de betaalmarkt. Waar kan Fitchannel van leren?” Folef geeft daarbij aan dat er maandelijks contact is om op tijd te weten welk onderhoud er nodig is, maar waar ook aandacht voor optimalisatie en innovatie is: “Hoe kunnen we onze betaalstrategie nog verbeteren, zijn er steken die we laten vallen of is er laaghangend fruit wat we kunnen oppakken?”

 

Betaalstrategie opzetten

“Wij hebben bij Fitchannel eigen ontwikkelaars waarbij we in een team van 3 mensen erg nauw hebben samengewerkt”, legt Folef uit. Dat team bestond uit Folef, product owner en zijn back-end collega en vanuit Buckaroo strategisch consultant Frank Jongenotter.

 

Voor Fitchannel was de koppeling met boekhoudsysteem Exact van cruciaal belang. “Helaas lag daar geen plug and play oplossing voor klaar, maar samen met het team is er een mooie oplossing gevonden dat ons heel veel tijd bespaart. In het verleden misten we enorme posten door een slecht geïntegreerd systeem, dat wilden we nooit meer. Met dit team hebben we ervoor gezorgd dat we alle mogelijke cases afdekken.”

 

Migreren van oude data

“Ook van belang was het migreren van data uit oude PSP systeem. Daar heeft Buckaroo ons ook bij geadviseerd en geholpen, zodat we goed wisten wat we konden migreren en wat niet. Dit hadden we niet zonder Buckaroo in deze korte tijd kunnen doen.”

 

Gepersonaliseerde betaalverzoeken

Wat staat er nog op de agenda? “De volgende credit management integraties zijn in aantocht, namelijk dat we betaalverzoeken per e-mail gaan specificeren per klant en sportgebruik. Stel een klant is nog volop aan het trainen is met Mark Tuitert, maar heeft zijn betaling niet voldaan. Dan zouden we die klant moeten waarschuwen dat de volgende geplande workout niet gedaan kan worden totdat de betaling wel is voldaan.” Dit is een voorbeeld van een feature die te realiseren is met Buckaroo credit management solutions. “Fijn voor de administratie, maar ook goed voor onze cashflow, want dit was eerder gemiste omzet.”

 

Opschalen en doorgroeien

“Het concept van Fitchannel is in 2020 uitgerold naar België. Voor een snelle livegang in België tijdens Covid, was het fijn dat we binnen 2 klikken Belgische betaalmogelijkheden konden toevoegen. Aan het platform moesten wij nog wel het een en ander in orde maken.”

 

“We denken erover om ook andere betalingen via Buckaroo te laten verlopen. Bijvoorbeeld onze member-get-member campagnes, hier betalen we nu maandelijkse fees voor, maar dat zou ook geïntegreerd via Buckaroo kunnen verlopen. En dus staat dat op onze roadmap.”

 

3 tips voor een succesvolle creditmanagementstrategie

Zorg voor een goede voorbereiding

Folef benadrukt het belang van goede voorbereiding: "Bij financiële data spelen meerdere elementen mee, waardoor de voorbereiding van cruciaal belang is. Ten eerst gaat het vaak over persoonsgegevens. Ten tweede is het wijzigen van de gerapporteerde omzet bij de belastingdienst extreem vervelend, dit willen we koste wat het kost voorkomen. En als laatste: wij zijn een servicebedrijf en willen absoluut niet slecht in het nieuws komen door een financiële blamage. We moesten daardoor zeker zijn dat wat we doen ook daadwerkelijk zou gaan werken."

 

Zorg voor technische documentatie

“Technische documentatie voor de toekomst is key, wij hebben inmiddels nieuwe ontwikkelaars in dienst die moeten voortbouwen op wat er gemaakt is. Gelukkig hebben we destijds samen met Buckaroo veel van de processen gedocumenteerd, al is Buckaroo sinds de start van onze samenwerking twee jaar geleden alweer verder en is daarvan een deel van onze documentatie niet meer up to date. Hierdoor hebben we ook binnenkort een afspraak met elkaar om onze nieuwe collega’s in te werken op het gebied van de Buckaroo infrastructuur.”

 

Zorg voor een duidelijke communicatie

“Denk na hoe je naar je klanten overbrengt dat je bijvoorbeeld opeens niet meer gaat incasseren vanaf moment X maar vanaf moment Y. Goede communicatie naar alle stakeholders is daarbij van erg groot belang.”

 

Lees ook:

Tokens als betaalmiddel? Dit kun je ermee

Mede dankzij blockchain staan tokens weer flink in de belangstelling. Maar wat is een token precies? En wat kun je er nu al mee?

Lees meer

Hoe maak je een betaalherinnering zo klantvriendelijk mogelijk?

Het percentage betaalde facturen wordt mede beïnvloed door het optimaal inrichten en vormgeven van je betaalherinnering. Bekijk onze tips.

Lees meer

Tom vertelt over credit management

Hoe maak je een goede betaalherinnering? Mét een persoonlijke touch? In deze video deelt Tom, relatiemanager bij Buckaroo, tips en voorbeelden.

Lees meer