Gebruikersrollen en authorisatie

Bij sommige betalingen zijn een extra paar ogen gewenst. Voornamelijk bij uitgaande betalingen, zoals het terugstorten van een bedrag naar aanleiding van een retour. Daarom heeft Buckaroo een autorisatiemogelijkheid ingebouwd. Niet alleen refunds, maar ook betaalopdrachten of betaalbestanden kun je nu (laten) goedkeuren.

Voor wie en waarom?

Binnen de Buckaroo Payment Plaza zijn verschillende rollen mogelijk. Zo kan de klantenservice betalingen vaak wel inzien, maar niet altijd een terugbetaling uitvoeren. Begrijpelijk, maar het zou wel fijn zijn wanneer de klantenservice alvast een refund zou kunnen aanmaken om later goed te (laten) keuren.

Kun je wel een refund uitvoeren? Ook dan is een extra check soms best handig, want een typefout is al snel gemaakt. Daarom kun je aangemaakte (terug)betalingen nogmaals door jezelf of door een ander laten goedkeuren, voordat het bedrag wordt overgemaakt. 
Wie er kan goedkeuren wordt bepaald door je rol. Deze kun je terugvinden in de Buckaroo Payment Plaza: in het menu aan de linkerkant klik je op Mijn Buckaroo -> Medewerkers en Overzicht. Selecteer de betreffende medewerker en klik op Rechten -> Rol toevoegen.

Voorwaarden voor goedkeuren

Je bepaalt zelf wie er mag autoriseren. En hoeveel goedkeuringen er nodig zijn. Staat de teller op nul? Dan is er geen goedkeuring nodig. De voorwaarden voor goedkeuren kun je aangeven in de Buckaroo Payment Plaza onder Configuratie -> Beheer goedkeuringen

Overzicht van alle autorisatieverzoeken

Waar vindt u de opdrachten die goedgekeurd moeten worden? Alle ingediende verzoeken komen in een wachtrij terecht die je kunt terugvinden onder Services > Goedkeuringen > Goed te keuren items. Hierbij kunt ze stuk voor stuk behandelen. Maar ook meerdere tegelijk. Of per batch via een select all mogelijkheid. Vervolgens kun je ‘goedkeuren’ of ‘afwijzen’. Alleen de aanvrager van de betaalopdracht kan het verzoek ‘annuleren’. Je kunt ingediende autorisatieverzoeken filteren op type betaling. Of op omschrijving. 

Zelf goedkeuren

Het is niet altijd nodig om een ander de goedkeuring te laten doen. Soms wil je zelf nog even een dubbelcheck doen. Dat kan. Onder Instellingen in de Buckaroo Payment Plaza staat standaard ingesteld dat de aanvrager ook mag goedkeuren. Mag dit niet? Vink dit dan uit.


De aanvrager kan zelf ook altijd de opdracht annuleren. Anderen kunnen dit niet. Die kunnen alleen afwijzen of goedkeuren. Alle acties worden bijgehouden in het overzicht. Opdrachten die geen autorisatie nodig hadden zijn zichtbaar als ‘Toon items die geen goedkeuringen nodig hebben’ wordt aangevinkt.

Zorg voor genoeg betaalsaldo

Wat als je wel wilt goedkeuren, maar je hebt geen voldoende saldo voor de uitgaande betaling(en) op je Buckaroo Account. Wat dan?


Veel merchants kiezen ervoor om niet alle inkomsten over te laten boeken, maar een deel te laten staan voor retouren. Soms zijn er pieken in retouren. En dan kan het zijn dat je even moeten wachten tot er genoeg reserve is om de refund door te voeren. Wil je niet wachten? Dan is het is eventueel ook mogelijk om het saldo aan te vullen om de uitbetalingen te kunnen regelen. We hebben daar een knop voor. Die te vinden is onder Acties in het scherm Financieel -> Rekeningafschriften -> Buckaroo euro rekening. De ophoging is binnen enkele minuten voltooid. 


De nieuwe functionaliteit is voor alle Buckaroo klanten beschikbaar. En is per heden geactiveerd in de Buckaroo Payment Plaza. Meer informatie? Bel Buckaroo technisch support voor meer uitleg 030 - 7115057