iDEAL steeds vaker gebruikt voor buitenlandse aankopen

Consumenten betalen steeds minder vaak via creditcard en PayPal bij buitenlandse webshops. In plaats daarvan maken ze vaker gebruik van iDEAL. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2021, uitgevoerd door GfK in opdracht van Stichting Thuiswinkel. Deze rapportage monitort de online bestedingen van de Nederlandse consument.  

De 101 paginatellende Marktmonitor geeft een duidelijk overzicht van de bestedingen aan producten en diensten in de Nederlandse e-commercemarkt. Zo blijkt dat de Nederlandse consument in het tweede kwartaal van dit jaar voor 7,1 miljard euro online heeft besteed. In totaal heeft de consument 90,5 miljoen online aankopen gedaan. 

Dienstensector in de lift

Directrice van Thuiswinkel, Marlene ten Ham, noemt in haar voorwoord dat de dienstensector na een moeilijke periode weer in de lift zit: “Er is een sterke groei te zien in online bestedingen aan diensten (+30%) ten opzichte van Q2 2020. Deze groei geldt met name voor Losse Vliegtickets & Accommodaties (+27%) en Tickets voor Attracties & Evenementen (+57%). Van alle dienstensegmenten steeg vooral Pakketreizen het sterkst (+99%). 

 

Interessant is dat ook het aantal online cross-border bestedingen aan diensten in 2021 flink toenam, met +43% in vergelijking met Q2 2020. Dit terwijl er minder cross-border producten werden gekocht. Ook opmerkelijk is de stijging in betalingen met iDEAL op niet-Nederlandse websites en webshops. Het gebruik van iDEAL als betaalwijze gaat ten koste van het aandeel creditcard en PayPal-betalingen. 

 

7 van de 10 aankopen verloopt via iDEAL

— Thuiswinkel Marktmonitor Q2 2021

Creditcard populair bij duurdere uitgaven

In Q2 2021 is het aandeel iDEAL-betalingen bij online aankopen nog verder gestegen, inmiddels vinden 7 van de 10 aankopen via deze betaalwijze plaats. Het aandeel van iDEAL is in Q2 2021 met name toegenomen binnen de DIY/Garden en Home Living branche. Daarnaast steeg het aandeel online iDEAL-betalingen, het aandeel creditcardbetalingen maakte ook een groei door. Het gemiddeld bestede bedrag per online aankoop met creditcard nam in Q2 2021 flink toeDeze betaalmethode is vooral populair bij duurdere uitgaven, zoals bij het boeken van reizen en vliegtickets. Sinds die mogelijkheid er weer is na een lange periode van stilte, is er sterke groei zichtbaar.  

 

Concluderend rekenen we in 70% van de gevallen af met iDEAL. Gaat het om een hoog bedrag? Dan pakken we soms ook onze creditcard erbij. 

Deze blog is gebaseerd op een onderzoek van Markt Monitor, uitgevoerd door GfK in opdracht van Stichting Thuiswinkel. Hier vind je ook de volledige infographich met  resultaten van het onderzoek.

Lees ook:

Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit?

In opdracht van ShoppingTomorrow onderzocht GfK de toekomst van ons koopgedrag op basis van een onderzoek onder 1.014 Nederlandse consumenten. Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit volgens de consument?

Lees meer

Welke impact heeft de lockdown op de woon- en tuinbranche?

Het afgelopen jaar moesten woonwinkels en tuincentra in allerijl hun bedrijfsmodel aanpassen om de consument tegemoet te komen. Wat kunnen we verwachten van de woon- en tuinbranche?

Lees meer

Trends en ontwikkelingen in cadeaukaarten: behoeften van consumenten

Consumenten ontvangen voor veel verschillende gelegenheden cadeaubonnen. Hoe zien consumenten cadeaukaarten en wat is hun belevening erbij?

Lees meer