Thuiswinkel Marktmonitor: hoe is er betaald in Q1 2022?

De Thuiswinkel Marktmonitor is uit! Wat kunnen we concluderen uit het betaalgedrag van Q1 2022 ten opzichte van vorig jaar? Je leest het in deze blogpost.

 

Een snelle overall conclusie: 8% minder online transacties dan vorig jaar en 19% meer pin-betalingen. De online aandelen van de diverse online betaalmiddelen zijn vrij stabiel. iDEAL wordt nog steeds het meest gebruikt als betaalmiddel voor het doen van online aankopen. Meer dan de helft van alle online uitgaven wordt gedaan met iDEAL. De sterkste groei in absolute bestedingen is voor Apple Pay. Op cross-border aankopen pakt creditcards de meeste groei, alhoewel Nederlanders ook over de grens nog steeds het liefst met iDEAL betalen.

Pieter de Wit, productmanager bij Buckaroo: “Ik lees altijd met veel belangstelling de uitgebreide kwartaalrapportage van de Thuiswinkel Marktmonitor en let daarbij met name op significante wijzigingen bij online B2C-betalingen. De cijfers wijzen uit dat het aantal online B2C-betalingen grotendeels weer terug is naar normaal, terwijl dat in Q1 van vorig jaar tijdens de retaillockdown wel anders was."

 

iDEAL nog steeds gebruikt als betaalmiddel voor online aankopen

De Thuiswinkel Marktmonitor registreert in Q1 2022 (post-Covid) 8% minder online transacties dan in Q1 2021, maar wel 7% meer qua uitgaven. Pintransacties zijn gegroeid naar een nieuw record van 472 miljoen transacties, een groei van 19% ten opzichte van vorig jaar.

>> Opgelet: er wordt in de Thuiswinkel Marktmonitor verschil gemaakt tussen groei of daling in ‘het aantal betalingen’ en het volume wat er met de betaalmethode is afgerekend  namelijk ‘het percentage bestedingen’. Het marktaandeel van betaalmethoden verschilt daarom per berekening. Hieronder verder uitleg met iDEAL als voorbeeld. <<

iDEAL nog steeds heer en meester

Circa 7 van 10 betalingen gaan via iDEAL. Het marktaandeel van iDEAL op (het aantal) online betalingen is 70%. Echter, als je kijkt naar hoeveel er wordt uitgegeven, dan verloopt er nog best veel via creditcard of PayPal. Want wanneer je kijkt naar bestedingen in plaats van aantallen verliest iDEAL wel wat marktaandeel: 58% van de online bestedingen. Vooralsnog is dit meer dan de helft van alle Nederlandse betalingen maar met meer ruimte voor andere betaalmethoden dan wanneer je kijkt naar absolute transactieaantallen.

 

Het aandeel iDEAL stijgt bij smartphone betalingen en bij internet op TV. De stijging bij smartphones komt voornamelijk door de stijging van het aandeel iDEAL-betalingen binnen Food/Nearfood.

Gemiddelbedrag bij online aankoop is voor overschrijvingen flink gestegen

Overboekingen en machtigingen

Het aantal incassomachtigingen is met 14% gegroeid en komt uit op 4% marktaandeel. Qua bestedingen is de populariteit van digitaal een machtiging afgeven gestegen van 8% naar 10%. Ook wanneer je kijkt naar het aantal bestedingen via bankoverschrijving, zien we een opmerkelijke groei van maar liefst 90% ten opzichte van vorig jaar, wat uitkomt op 4% marktaandeel. Het gemiddeld bedrag per online aankoop via bankoverschrijving is het meest gestegen voor aankopen via desktop of laptop.

 

Achteraf en tegoed

Ook cadeaukaarten zitten in de lift met 20% groei en komt daarmee volgens het onderzoek qua marktaandeel op (bijna) hetzelfde percentage uit als achterafbetaalmethoden AfterPay en Klarna.

 

Sterke groei voor absolute betalingen is voor Apple Pay

Mobiele betaalmethoden

Apple Pay kent een fenomenale groei van 244% op online bestedingen, in tegenstelling tot Google Pay met - 58%. Qua transactievolume is Apple Pay 12% gegroeid. Hoewel Apply Pay in opkomst is, is het marktaandeel ten opzichte van favoriete betaalmethoden zoals iDEAL en creditcard nog te verwaarlozen.

Creditcards en PayPal

Er geldt een lichte groei voor creditcards, het marktaandeel qua bestedingen komt uit op 13%. PayPal is qua aantallen transacties ongeveer gelijk gebleven maar wel wat gedaald qua besteding.

 

Betalen over de grens

Bij de crossborder B2C-betalingen, oftewel de betalingen aan buitenlandse webshops en bedrijven waar wij als Nederlanders shoppen, liggen de verhoudingen anders. Hier valt met name de sterke stijging van creditcard in de online cross-border bestedingen op. Dit als gevolg van de toegenomen aanschaf van vliegtickets en accommodaties.

 

Voetnoot daarbij is dat uit recent onderzoek van Cross Border Commerce Europe blijkt dat Nederlanders online voornamelijk bij webshops en winkels uit eigen land kopen. Als Nederlander besteden we duidelijk minder in buitenlandse webshops dan dat ze dat in de ons omringende landen doen.

 

 

bron: Thuiswinkel Marktmonitor 2022, Q1.

Infographic Thuiswinkel Marktmonitor 2022, Q1.
Infographic Thuiswinkel Marktmonitor 2022, Q1.

Lees ook:

Jeroen vertelt ons iets over creditcards

Jeroen heeft van zijn collega's de geuzennaam 'King of Cards' gekregen. Bij Buckaroo is hij het aanspreekpunt voor verschillende betaalmerken, waaronder creditcards. Een actueel onderwerp nu SCA in 2021 verplicht is.

Lees meer

iDEAL steeds vaker gebruikt voor buitenlandse aankopen

Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2021 blijkt dat consumenten minder vaak betalen via creditcard en PayPal bij buitenlandse webshops. In plaats daarvan maken ze vaker gebruik van iDEAL bij cross-border aankopen.

Lees meer

Hoe werkt een automatische incasso?

Hoe werkt een automatische incasso nu eigenlijk? En wat zijn de voordelen?

Lees meer