Trends en ontwikkelingen in cadeaukaarten: behoeften van consumenten

Cadeaukaarten: hoe belangrijk zijn deze voor jouw klant? Hoe zien consumenten cadeaukaarten en wat is hun belevening erbij? In dit artikel kijken we naar de voorkeuren en behoeften ten opzichte van cadeaukaarten, van zowel de koper als de ontvanger. 

Online aankopen stijgen

Consumenten kunnen hun giftcards via verschillende kanalen aanschaffen. Zowel offline als online worden cadeaukaarten gekocht. Het afgelopen jaar zijn cadeaukaarten steeds vaker online gekocht. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal online aangeschafte cadeaukaarten is gestegen van 21% naar 41%! Een enorme stijging die niet alleen door de lockdowns verklaard kan worden. De verwachting is dan ook dat deze trend zich voortzet. Een belangrijk argument voor de consument om een cadeaubon online aan te schaffen, is dat deze direct in de mailbox belandt. Andere belangrijke voordelen van het online aanschaffen van cadeaukaarten zijn het gemak van 24/7 bestellen en de mogelijkheid om vanuit huis te bestellen. 

 

Daarnaast heeft 59% nog altijd de voorkeur om cadeaukaarten in een fysieke winkel te kopen. Het grootste voordeel voor de klant is dat de cadeaukaart mooi verpakt wordt. 

Een cadeaukaart is leuk voor elke gelegenheid

Consumenten ontvangen voor veel verschillende gelegenheden cadeaubonnen. Uiteindelijk is een giftcard leuk voor elke gelegenheid. Afgelopen jaar hebben de meeste ontvangers ook een cadeaukaart ontvangen van hun werkgever. De gemiddelde waarde van een cadeaukaart is gestegen van €35 naar €39. De meest voorkomende gelegenheid is kerst, maar ook voor verjaardagen, werkgerelateerde gelegenheden en als bedankje worden cadeaukaarten vaak ingezet. Een cadeaukaart is het meest favoriete kerstgeschenk van. Dit geeft werknemers de keuze om zelf een presentje uit te zoeken. 

 

Nadat ontvangers de giftcard hebben ontvangen, kunnen ze deze verzilveren. Wanneer verzilveren ontvangers een cadeaubon dan? Van de ontvangers die in 2020 een cadeaukaart hebben ontvangen, heeft 1/3 deze in februari 2021 al besteed. De rest van de ontvangers heeft dat nog niet gedaan en weet ook nog niet wanneer ze dat zal doen. Daarbij is een deel van de consumenten bezorgd over de geldigheid van een giftcard. Zij is bang dat de geldigheid al verlopen is voordat ze de cadeaukaart heeft kunnen besteden. Positief is dat meer dan de helft van de ontvangers naast de waarde van de kaart een extra besteding heeft gedaan, voor gemiddeld €47! 

Cadeaukaart leuker dan ‘gewoon geld’

Consumenten vinden een cadeaukaart over het algemeen leuker dan ‘gewoon geld.’ Cadeaukaarten bieden de ontvanger veel mogelijkheden om zelf wat uit te zoeken. Het is een bijzonder cadeau als je even niet weet wat je voor die speciale persoon moet kopen. 

Digitale cadeaukaart in opmars

Hoewel de digitale cadeaukaart eenvoudige te bestellen is en de kaart direct in de mailbox wordt ontvangen, is de digitale cadeaukaart met een stijging van 28% naar 49% net iets minder populair dan de 56% die de voorkeur heeft voor een fysieke giftcard. De belangrijkste reden is de behoefte aan een feestelijke verpakking. Nu is het zo dat cadeaukaarten die online aangeschaft zijn dezelfde dag nog met PostNL meegestuurd worden, dus vaak de volgende dag op de deurmat geleverd worden. 

Advies voor het verkopen van jouw cadeaukaart

Enkele adviezen over cadeaukaarten voor de ondernemer:

  • Bekijk of er mogelijkheden zijn om jouw cadeaukaart ook online aan te bieden
  • Zorg voor een goede zichtbaarheid in je fysieke zaak
  • Benader de zakelijk markt ruim voor de kerstperiode
  • Bekijk waar je persoonlijkheid in de vorm van een leuke verpakking toe kunt voegen aan cadeaukaarten

Deze blog is geschreven door en eerder gepubliceerd op de website van onze partner GivaCard.

Lees ook:

De cadeaukaart accepteren: doen of niet?

Er worden in Nederland jaarlijks voor miljarden euro’s aan cadeaukaarten verkocht. Daar kun je als webwinkelier dus maar beter aan meedoen. Of niet?

Lees meer

Buckaroo komt met oplossing voor bestedingslimiet cadeaukaarten

Om witwassen te voorkomen is een nieuwe regelgeving die ervoor heeft gezorgd dat online giftcards of cadeaukaarten vanaf heden een bestedingslimiet hebben van 50 euro. Buckaroo heeft hiervoor een technische oplossing gebouwd in de Smart Checkout.

Lees meer

Hoe rendabel is het om als webshop een eigen giftcard te hebben?

Cadeaubonnen, giftcards, fashioncheque’s hoe relevant zijn deze voor webwinkels? En zijn giftcards een effectief hulpmiddel tijdens corona? Buckaroo onderzocht het.

Lees meer