Wat is een chargeback?

..en hoe voorkom je een chargeback?

Een consument die iets koopt met een creditcard kan de betaling tot soms wel 9 maanden lang terugdraaien. Voor de koper een fijne en veilige gedachte. Want wat als je product zomaar stuk gaat of je hebt nooit een levering gehad? Dan kun je gewoon je geld terugkrijgen. Voor de winkelier is dit natuurlijk minder fijn. Een chargeback wil je absoluut voorkomen. Niet alleen omdat je anders de betaling moet terugbetalen, maar ook omdat de kosten van een chargeback (tot wel 50 euro) voor jouw rekening zijn. Een chargeback kost je altijd geld én het kost je vaak ook een klant. 


Een geruststelling: een tevreden klant, vraagt zijn of haar geld niet terug. Zorg daarom dat je op tijd levert, voor een kwalitatief product zorgt en eventuele gebreken erkent. Een ander geruststellend gegeven: een koper zal in geval van ontevredenheid in de meeste gevallen eerst contact zoeken met de verkoper. Onderling valt eigenlijk altijd wel een oplossing te vinden. Ga een gesprek met een ontevreden klant daarom nooit uit de weg. 

Wat zijn geldige redenen voor een chargeback?

Meestal doet een klant een chargeback als deze niet tevreden is over de dienstverlening of als deze de originele transactie niet herkent. En soms is er sprake van fraude. Er kunnen dus meerdere redenen zijn om een chargeback aan te vragen als koper. 

Voorkomen van chargebacks

De beste remedie tegen chargebacks is ervoor te zorgen dat de consument hier geen reden toe heeft. Dit kun je bereiken door duidelijke voorwaarden te hanteren die compliant zijn aan de wet koop op afstand. En het beste advies is om bij een geschil met de koper er samen uit te komen. Zorg dat je altijd bereikbaar bent voor vragen of klachten van de consument, dit voorkomt dat de koper een claim indient. 

Fraudeleuze chargebacks

Gezond verstand en onderbuikgevoel zijn vaak de beste raadgevers. Is een bestelling bijvoorbeeld afkomstig van een postbusadres of is het bestelvolume ongebruikelijk hoog? Neem dan nog voor de levering contact op met de koper. Wanneer je gebruik maakt van de Buckaroo anti-fraude configurator worden afwijkende transacties automatisch gefilterd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meerdere betaalpogingen vanaf hetzelfde IP-adres met verschillende kaarten, of transacties afkomstig uit een ander land dan waar de creditcard is uitgegeven. Als je een bestelling niet vertrouwt, kun je zelf een check doorlopen voordat je de bestelling verzendt. Voor meer informatie met betrekking tot anti-fraude verwijzen wij je graag naar onze veiligheidstips voor creditcards (download)

 

3-D secure betalingen

Een andere goede manier om fraudeleuze transacties of chargebacks tegen te gaan is het instellen van een 3-D secure op creditcardbetalingen. 3-D secure betekent dat de kaarthouder altijd een extra verificatie moet invullen bij het afrekenen. Bijvoorbeeld een e-code vanaf de smartphone. De kans op fraude wordt hierdoor beperkt. Bij Buckaroo zijn betalingen via creditcard altijd 3-D secure. 

Meer vragen over chargebacks en veiligheid? 
Bij vragen of advies hoe te handelen bij chargebacks kun je altijd contact met ons opnemen.

 

Gerelateerde blogartikelen

Update richtlijnen SCA

Hoe ga je om met de nieuwe richtlijnen op betalingen? En wat zijn de gevolgen voor de conversie? Buckaroo wil via deze update graag enkele veelgestelde vragen beantwoorden.

Lees meer

Jeroen vertelt ons iets over creditcards

Jeroen heeft van zijn collega's de geuzennaam 'King of Cards' gekregen. Bij Buckaroo is hij het aanspreekpunt voor verschillende betaalmerken, waaronder creditcards. Een actueel onderwerp nu SCA in 2021 verplicht is.

Lees meer

Debitcards en creditcards, de belangrijkste verschillen

Maestro, MasterCard, V PAY, Visa Electron, Visa, AmEx, PostePay... Wat zijn de voordelen, nadelen en verschillen? Je leest het in deze blogpost.

Lees meer