Welke impact heeft de lockdown op de woon- en tuinbranche?

Het afgelopen jaar moesten woonwinkels en tuincentra in allerijl hun bedrijfsmodel aanpassen om de consument tegemoet te komen, bijvoorbeeld door een gemakkelijk online betaalproces of door innovatieve oplossingen als Augmented Reality aan te bieden.

In plaats van vakanties en andere vrijetijdsbestedingen gaven consumenten het afgelopen jaar meer geld uit aan hun huis en tuin, om op deze manier ook thuis een comfortabele (werk)plek te creëren. Consumentenonderzoek van GfK laat zien dat Nederlanders het afgelopen jaar voor bijna 2 miljard euro spendeerden aan hun tuin, ruim 20% meer dan in 2019. Na fietsenwinkels en bouwmarkten kende de tuinbranche daardoor de sterkste omzetstijging. 

Een belangrijke reden voor de omzetgroei was online, waar het afgelopen jaar in totaal 43,5% meer werd omgezet. Zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De meest recente Thuiswinkel Markt Monitor onderstreept de groei van online aankopen door consumenten. In 2020 steeg het aantal online aankopen met 27% naar 335 miljoen en  Nederlands gaven het afgelopen jaar 26,6 miljard euro uit bij webshops. Volgens het onderzoek waren de branches ‘Home & Living’ en ‘DIY/Garden’ met respectievelijk 83% en 74% de grootste groeiers. 

iDEAL blijft populair, maar grote aankopen op krediet

De Thuiswinkel Markt Monitor laat verder zien dat afgelopen jaar het aandeel van iDEAL als betaalwijze voor online aankopen steeg van 60% naar 69%. Maar op brancheniveau verschilt het betaalgedrag. Voor grote aankopen betalen consumenten namelijk liever in delen, achteraf of op krediet, bijvoorbeeld via creditcard of AfterPay. Maar ook achterafbetaalmethoden als Billink, in3, Creditclick en Tinka zien we steeds vaker terug in de home & living-branche. 

Aandelen betaalwijzen in % online aankopen

MaxiAxi, een webshop in licht en geluid voor dj’s, muziekinstrumenten en HiFi-artikelen kiest er inmiddels zelfs bewust voor om alleen de meest gebruikte betaalmethoden weer te geven. Zij stellen dat het tonen van alle betaalmethoden voor de consument namelijk een doolhof kan creëren. MaxiAxi ziet dat mensen naast iDEAL ook steeds meer via AfterPay betalen.

Cross-border verkoop lonkt

Nu alle focus op online verkoop lijkt te liggen, is het voor de home & living-branche ook aanlokkelijker om in België en Duitsland te verkopen. Bij Buckaroo hebben we bij diverse merchants de omzet over de grens de afgelopen periode zien groeien. Volgens CBCommerce was de totale cross-border e-commerce markt in Europa in 2019 €143 miljard groot. Let wel op dat per 1 juli nieuwe btw-regels voor grensoverschrijdende leveringen naar andere Europese landen ingaan. 

Verwachtingen 2021

Voor 2021 zijn analisten door de huidige lockdownmaatregelen pessimistischer over de omzetverwachtingen. Ondanks de mogelijkheden voor ‘click and collect’ verwacht bijvoorbeeld ABN AMRO dat subsectoren als woonwinkels, tuincentra, doe-het-zelfzaken en consumentenelektronica het zwaar gaan krijgen. Voor woonwinkels voorziet de bank een omzetdaling van 4% en voor winkels in doe-het-zelfartikelen een daling van 6%. ABN AMRO rekent erop dat de winkels in Nederland vanaf juni weer open mogen en dan ook de volumegroei toeneemt.

Trends die deze groei kunnen ondersteunen zijn een aantal slimme oplossingen om de drempel naar online aankopen te verlagen. Zo geven consumenten in een onderzoek van AfterPay aan dat zij onder meer de ervaringen van fysiek winkelen missen. 

Onderzoek AfterPay

Dit gemis naar persoonlijke verkoop kan voor een deel ondervangen worden met Augment Reality (AR). Daarbij zet je bijvoorbeeld virtueel meerdere bankstellen in je huiskamer neer om te zien welke het beste bij je interieur past, om deze vervolgens eenvoudig af te rekenen.

Inmiddels zetten ook diverse social media platformen Augmented Reality steeds vaker in. Zo is de camera van Snapchat in staat om planten te herkennen. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om via Snapchat hun producten te verkopen. 

Ook e-commerce bureaus zoals Bluebird Day zien deze trend bij hun klanten. Bluebird Day stelt dat veel van hun home & garden klanten beter zichtbaar én van toegevoegde waarde willen zijn online. Zo bouwden zij bijvoorbeeld voor een klant een AR-functionaliteit waarmee consumenten zonder rolmaat hun tuin kunnen opmeten, alle type kunstgras kunnen visualiseren en direct een bestelling kunnen plaatsen binnen diezelfde omgeving. 

Zolang mensen nog vaker thuis blijven zal de vraag naar Augmented Reality waarschijnlijk verder toenemen, zeker omdat het intelligenter wordt en daardoor voor meer zaken is toe te passen.

Nog even volhouden

De coronapandemie heeft een zware wissel getrokken op de woon- en tuinbranche. Tuincentra en bouwmarken waren vaker gesloten dan open, waardoor online en click-and-collect aankopen de overhand namen. 

Afgewacht moet worden wanneer de coronamaatregelen versoepelen, zodat bedrijven in deze sectoren weer echt vooruit kunnen kijken. Je kunt wel alvast kijken welke groeimogelijkheden het buitenland biedt, welke betaaloplossingen je kunt toevoegen en eventueel de mogelijkheden van Augmented Reality onderzoeken.

Lees ook:

Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit?

In opdracht van ShoppingTomorrow onderzocht GfK de toekomst van ons koopgedrag op basis van een onderzoek onder 1.014 Nederlandse consumenten. Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit volgens de consument?

Lees meer

Vanaf 1 juli 2021: Nieuwe btw-regels voor e-commerce in de EU

Vanaf 1 juli 2021 wijzigen de e-commerceregelingen voor btw-ondernemers die internationaal online verkopen aan consumenten in andere EU-landen.

Lees meer

Webinar: het effect van COVID-19 op consumentengedrag

Op dinsdag 26 mei om 10.00 uur organiseert Buckaroo een webinar in samenwerking met mediapsycholoog Mischa Coster van Grey Matters. Hierin bespreken wij de psychologische effecten van de coronatijd op de consument.

Lees meer