Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

7 tips om je bestelbutton te optimaliseren voor e-commerce

maandag 13 februari 2017

Je productpagina is technisch helemaal in orde, mensen kunnen een product toevoegen aan het winkelmandje om vervolgens in een one-step-checkout gemakkelijk de bestelling af te ronden. Er komt genoeg verkeer op de productpagina’s van je webshop, maar toch blijven de toevoegingen aan het winkelmandje achter. Dit kan met vele rationele en emotionele factoren te maken hebben. Veel van deze factoren hebben echter te maken met de bestelbutton. Als een magneet hoort deze opvallende button de ogen van je bezoekers te trekken. Zaak om je button dan ook volledig te optimaliseren voor e-commerce. Het optimaliseren van de bestelbutton gaat echter niet alleen om de tekst, vorm en positie van de button, maar ook om de elementen rondom de button. Krijgt jouw bestelbutton voldoende aandacht? En benut je ook alle aandacht die je bestelbutton krijgt? Gebruik onderstaande tips om je bestelbutton, en daarmee je conversie, te optimaliseren.

1. Test uw call to action

De tekst van de bestelbutton is erg belangrijk en kan veel impact hebben op het klikratio. Er zijn veel best practices over de ideale call to action. Zo kun je kiezen voor een gebiedende wijs (Bestel nu!), beschrijvende teksten (Voeg toe aan winkelwagen) of kort maar krachtig (In winkelwagen). Welke van deze call to actions het beste werkt voor jouw webshop kan niemand je vooraf vertellen. Het is daarom belangrijk om de meest ideale call to action zelf te testen door middel van een A/B- of multivariate testing. De statistieken die voortkomen uit deze testen, tonen aan welke call to action het beste werkt bij de doelgroep van jouw webshop.

2. Test de positie van de bestelknop
Naast het testen van de call to action, is de positie van de bestelknop minstens net zo belangrijk. Plaats je deze bovenaan de productpagina, direct onder de titel? Of komen er nog elementen tussen de titel en bestelknop? Net als bij de call to action zijn er vele best practices over de beste positie van een bestelknop, maar ook hier geldt dat alleen een A/B- of multivariate test kan uitmaken welke positie daadwerkelijk het beste werkt.

3. Geef informatie over de bezorgtijd

Bezorginformatie blijft een belangrijke overwegingsfactor bij het bestellen van een product. Je kent het wel, je zit ‘s avonds thuis op de bank en je hebt een product écht morgen nodig. Je zoekt een webshop waar je dit snel en gemakkelijk kunt bestellen. Je scant de productpagina enkel naar dat ene zinnetje: ‘Vóór …. besteld, morgen in huis. Bij lang niet elke webshop kan je tot 23.59 uur bestellen en de volgende dag je bestelling verwachten. Kan dit bij jouw webshop wel? Promoot dit dan in de buurt van de bestelknop. Door op deze manier micro-copywriting in te zetten stel je bezoekers gerust en overtuig je ze om bij jouw webshop te bestellen. Dit kan door de bezorginformatie direct boven of onder de bestelknop te plaatsen met een afwijkende kleur en/of stijl. Test het eens en kijk welke impact dit heeft op het klikratio op de bestelknop.

4. Verwerk USP’s dicht bij de bestelbutton
Niet alleen de bezorgtijd is een belangrijke overwegingsfactor. Als het goed is, zijn al je USP’s doorslaggevend voor je doelgroep om een bestelling te plaatsen. Verwerk deze daarom ook in de buurt van je bestelknop. Benadruk deze USP’s met iconen, vinkjes of door middel van een onderscheidende styling. Zorg ervoor dat het niet te druk wordt, een rustig doch overzichtelijk ontwerp is het meest effectief.


5. Speel met de voorraadindicatie
Een voorraadindicatie in combinatie met bezorginformatie werkt doorgaans het beste om een bezoeker voldoende te informeren over de levering van zijn of haar bestelling. Wanneer een bezoeker ziet dat een product daadwerkelijk op voorraad is, hebben ze meer vertrouwen in de levertijd. Een visuele of tekstuele bevestiging van de voorraadstatus is dus een must voor je website, maar hoe doe je dit? Vaak is een klein zinnetje ‘op voorraad’ in een groen font al voldoende. Plaats deze boven, onder of direct naast de bestelbutton om zo de bezoeker te overtuigen dat zijn of haar bestelling direct wordt verzonden.

6. Toon de belangrijkste betaalmethodes
Mensen willen betalen met hun favoriete betaalmethode, het liefste overal. Dus wanneer een webshop bijvoorbeeld geen achteraf-betaalmogelijkheid heeft kan het zijn dat iemand afhaakt. Biedt je deze en vele andere methodes wel, dan is het belangrijk dat je dit communiceert. Meestal staan betaalgegevens in de footer van de webshop, maar probeer deze informatie eens te verwerken op je productpagina. Het zien van de bekende logo’s geeft een betrouwbaar gevoel. Een hogere betrouwbaarheid kan er voor zorgen dat jouw webshop een voorkeur krijgt.

7. Kader de bestel-sectie af
Met alle bovengenoemde toevoegingen kan de productpagina erg vol raken. Zorg daardoor dat de bestel-sectie overzichtelijk blijft door deze bijvoorbeeld af te kaderen. Een afkadering zorgt er automatisch voor dat andere elementen op de pagina uitgelicht worden. Ondanks het toevoegen van een kader zorgt het voor meer rust en overzicht op de productpagina.

Mis je onderdelen in deze lijst of heb je vragen over het toepassen van deze tips laat het ons weten!

Bron: Evoworks

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden