Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Buckaroo toont trends en ontwikkelingen in betaalmethoden

vrijdag 16 september 2016

Iedereen weet dat iDEAL in Nederland domineert, creditcards belangrijk zijn en dat achteraf betalen in opkomst is. Maar wat zijn de cijfers nu precies? Voor Ecommerce News deden wij een boekje open. In het eerste kwartaal van 2016 steeg het marktaandeel van iDEAL-transacties met 5,6% ten opzichte van afgelopen jaar.

‘iDEAL absolute winnaar’

Currence toont de groeicijfers van iDEAL en elk kwartaal wordt er wel weer een nieuw record bereikt ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Logisch, e-commerce groeit met dubbele cijfers en iDEAL is allang geen pure B2C-betaalmethode meer.

Maar aanbieders van achteraf betalen, cadeaukaarten en partijen als PayPal geven ook aan sterk te groeien. Wie wint er dan het meest? Dat is maar net hoe je het wil zien. De eerste uitkomst zal voor veel (web)winkeliers misschien weinig verrassend zijn; iDEAL blijkt niet alleen in absolute aantallen, maar ook procentueel weer meer marktaandeel naar zich toe te hebben getrokken. Het groeide met 5,6% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015.

Niet alleen komen er nog altijd mensen bij die met internetbankieren starten, er worden daarnaast steeds vaker iDEAL-links in digitale facturen en rekeningen opgenomen en ook mobiel is afrekenen met iDEAL steeds gemakkelijker. Een trend die ook Buckaroo is opgevallen want daar lijken traditionele overboekingen de grote verliezer. Deze betaalmethode verliest maar liefst 20% van haar marktaandeel.

‘Creditcards en cadeaukaarten relatief grote winnaars’
Dat betekent gelijk dat iDEAL niet de enige winnaar is. Zo groeide het aandeel creditcard-betalingen met 28%, naar verhouding dus een grotere groei. Ook PayPal (19% groei) en cadeaukaarten zijn sterk gegroeid. Cadeaukaarten hebben zelf een groei van bijna 36%. Achteraf betalen wordt veelal gezien als een zinvolle toevoeging in online betalen. In 2016 groeide deze betaalmethode 33%. Belangrijk detail; in 2015 was het aandeel van AfterPay daarin de helft, terwijl in 2016 twee derde van de achterafbetalingen via AfterPay worden afgerekend. Die aanbieder wint sterk, terwijl het hele concept van achteraf betalen nog wel achterloopt op vormen als PayPal of creditcards.

Internationale groei
Een andere opvallende conclusie is dat, ondanks de groei van iDEAL, de bij Buckaroo aangesloten (web)winkels steeds meer zaken doen met het buitenland. Al gaan de betalingen daar dus wel nog relatief vaak via traditionele betaalvormen zoals creditcards en PayPal. Die betaalmethoden hebben daar dan ook een deel van de groei aan te danken, maar ook Bancontact (met een groei van 12,5%) en met name Sofort Banking (met een groei van 83,3%) tonen internationale groei.

Veel (internationale) webshops maken al gebruik van iDEAL en ook creditcards worden eigenlijk overal wel aangeboden, maar uit onze cijfers blijkt eigenlijk dat je daarmee nog een groot aantal betalingen zou kunnen mislopen. PayPal, Bancontact, Sofort Banking, maar ook Dankort zijn de overweging meer dan waard.

Heeft u ook een vraag over een van de bovenstaande betaalmethoden en/of de implementatie hiervan? Buckaroo geeft u graag advies. Neem contact op via sales@buckaroo.nl of telefonisch via 030-7115010. Tevens vindt u hier meer informatie over al onze betaalmethoden.



Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden