Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

De invloed van e-commerce op de cashflow

dinsdag 31 oktober 2017

Donderdag 2 november zal Maurits Dekker (CCO Buckaroo) een presentatie geven op de Credit Expo. De titel van de presentatie? Is e-commerce de leidende gedachte achter verbetering van uw cashflow? Hierbij schetst hij de ontwikkelingen in de betaalmarkt en de digitaliseringsslag op gebied van credit management aan de hand van praktijkvoorbeelden. Deze blogpost is een voorproefje op de presentatie. Wilt u de presentatie niet missen? U bent van harte welkom! Via deze link kunt u gratis kaarten aanvragen.

Is e-commerce de leidende gedachte achter het verbeteren van uw cashflow?


Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijft dat we het afgelopen jaar in Nederland 10,7 miljard euro hebben uitgegeven aan online bestedingen. Een groei van 13% ten opzichte van vorig jaar. De ontwikkelingen in de e-commercebranche zorgen voor een steeds gemakkelijker aankoopproces, waarin een klantvriendelijke betaalstrategie een belangrijk onderdeel is geworden.

Online betaalmethoden

Niet alleen webshops maken gebruik van online betaalmethoden. Ook facturen worden steeds vaker betaald via iDEAL. De ontvanger vangt per post of mail een betaaluitnodiging en betaalt deze met één druk op de knop, zonder het rekeningnummer of betalingskenmerk over te typen. Betaalmethoden zoals de Acceptgiro en bankoverschrijving worden vervangen voor nieuwe wijze van betalen.

Nieuwe betaalwijze

Een voorbeeld van een nieuwe betaalwijze is de opkomst van flexibele abonnementsmodellen, waarbij klanten kunnen kiezen voor automatisch incasso via een eMandate. Of herhaalbetalingen via PayPal. Dit verdienmodel is niet enkel voorbehouden aan start-ups, ook scale-ups en corporates gooien hun bestaande betaalstrategie om. Daarbij gaan ze van jaarlijkse naar periodieke betalingen of kiezen voor pay-per-use model. Klinkt het als veel werk? Niet wanneer de betaalstroom geautomatiseerd wordt.

Betaalstrategie onder de loep

Betaalprovider Buckaroo ziet bij hun klanten de ontwikkelingen in rap tempo plaatsvinden. Het gemak van geautomatiseerde authenticatie en identificatie bij het betaalproces, maar ook de opvolging van de debiteuren wordt nu door veel bedrijven onder de loep genomen. Hoe kan het bestel- of aankoopproces klantvriendelijker? Hoe weten bedrijven vooraf met wie ze zaken doen? En hoe kan de cashflow verbeteren met gebruik van data en automatisering?

Acceptgiro of QR?

Data en inzicht kan met name helpen in het proces om een homogeen betaalproces om te zetten in een betaalproces afgestemd per doelgroep. Zo kan een klant die al eerder via mobiel betaald heeft volgende keer een betaalverzoek per sms of QR-code ontvangen. Klanten die liever via een vertrouwde bankoverschrijving betalen kunnen dit uiteraard nog steeds doen. Verschillende betaalmethoden voor verschillende klantgroepen is met automatisering heel goed mogelijk.

Het roer om

De markt en (betaal)omgeving van bedrijven verandert sneller dan ooit te voren – en dit is niet alleen binnen de e-commerce - met name ingegeven door de steeds kritisch wordende en minder loyale eindklant in relatie tot bestellen, betalen en bereikbaarheid. Daarmee verandert ook de rol van de creditmanager, haar proces en is er (soms) een noodzaak om te veranderen.


Meer weten over de invloed van e-commerce op de cashflow? Kom dan naar de presentatie van Maurits Dekker, CCO Buckaroo op de Credit Expo op donderdag 2 november 14:45 - 15:30 in zaal 9/10 van NBC Congrescentrum – Nieuwegein.

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden