Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Drie learnings vanuit de kennissessie Subscriptions

donderdag 15 juni 2017

Op donderdagmiddag 8 juni kwamen circa 70 ondernemers en bedrijven samen op het event ‘Subscriptions & Payments’, georganiseerd door Buckaroo in samenwerking met Subscription Factory. De hoofdspreker was het uit Silicon Valley afkomstige softwarebedrijf Zuora, de grondlegger van de Subscription Economy. Daarnaast was er een levendige paneldiscussie met Chris Mooijen van Dropbox Business, Inge Meijs van Gastronomixs en Remko Opdam van Shave House. De belangrijkste take-away van de bijeenkomst? Denk niet in producten, maar zet de klant centraal.

#1 Denk niet in producten, maar zet de klant centraal
Vraag je aan goedlopende webwinkels: wat is jouw geheim? Dan antwoordt negen van de tien: “We zetten de klant centraal.” Het is een open deur, maar wel eentje die gegarandeerd leidt naar succes. In de Subscription Economy draait het meer dan ooit om de klant: hoe past een product in het dagelijks leven van een consument? En hoe kan service daaromheen ondersteunen? Het draait niet om verkoop, het draait om terugkerende service.

Subscription Services, de naam zegt het al, je abonneert je op een service. De nadruk ligt dus niet op het product, maar op de meerwaarde voor de klant. En niet eenmalig. Maar herhaaldelijk. De meeste bedrijven zijn erop gericht een product aan de man te krijgen: “Koop dit, ervaar hoe het beter kan.” Of ze willen een dienst verkopen: “Kies voor ons, de juiste keuze.” Maar na het aankoopmoment houdt de customer journey vaak op. Bij subscriptions begint het daar pas. Het gaat om de terugkomende service en klanttevredenheid, juist ná de aanschaf of keuze van het product.


Philippe van Hove, VP EMEA Zuora: “We live in a digital world. The new stars of the economy, their ideal is to make sure they know by detail what your preferences are. These companies are all putting the customers in the center of their businessmodel. It’s about subscribers. It’s commited revenue.”




#2 Shifting economy: van eigendom naar abonnement
Een wasmachine kopen voor 600 euro. Vrij normaal of juist niet? Want stel je gaat over een paar maanden verhuizen, samenwonen of op reis? Dat is verre van flexibel. En wat als dezelfde wasmachine het niet doet? Wie komt hem dan maken? In de wereld van nu draait het om flexibiliteit en service. Het eigendom van een product wordt steeds meer gezien als een ‘nice to have’ dan een ‘must have’. Waar laat je het? En wat doe je als er iets mee is? Liever huur je, leen je of neem je een abonnement. Want abonnementen worden allang niet meer gezien als ‘iets waar je aan vast zit’. Het omgekeerde is waar, abonnementen zijn veelal maandelijks of direct opzegbaar. Automatisch (stil) verlengen mag niet meer. De consument staat sterk wanneer het abonnementen betreft. ‘Abonnee zijn’ betekent voor hen: voordeel halen, extraatjes meepakken en bovenal een voorkeurspositie hebben. Wanneer dit niet meer het geval is, zeggen ze op.


Timo Zuidgeest van Subscription Factory: “In abonnementsdenken is het belangrijk: wat is de service? wat is de beleving? hoe moet het eruit zien? waar is de klant naar op zoek? Als jij niet continu kan leveren aan je klant waar hij op zit te wachten, dan is churn het grootste monster.”




#3 Subscriptions en payments kun je niet los van elkaar zien.

Er is een toenemende betaalcomplexiteit bij bedrijven. Er gaat veel tijd zitten in het bijhouden van het betalingsverkeer. Wie heeft er betaald en wie niet? De behoefte aan automatisering rondom betalingen en de opvolging daarvan neemt toe. Mede omdat transacties inmiddels op allerlei manieren tot stand komen. Een kans voor de PSP, die naast het verwerken van de transacties nu steeds meer gericht is op het ontzorgen en automatiseren van alle financieel gerelateerde processen daaromheen. Te denken aan het verwerken van periodieke betalingen, beheer en facturatie van abonnementen en creditmanagement services. Met daaraan voorafgaand de transactie, authenticatie van de klant, zodat je weet wie er betaald. En is de betaling mislukt, dan kan de Payment Service Provider op een klantvriendelijke en persoonlijke manier een herinnering uitsturen.


Maurits Dekker, CCO Buckaroo: “Inmiddels zijn we volledig in staat te kunnen segmenteren op klantgroepen, te kunnen segmenteren op abonnees, te kunnen segmenteren op betaalstromen en dat is ook wat de markt wil. Je wilt die persoonlijke benadering hebben met als doel verhoging van de klantretentie – en klanttevredenheid.”

‘Zonder geschikte betaalmethoden wordt een subscription niet succesvol’, was een stelling uit de paneldiscussie. Vanuit de zaal met ondernemers en financiële DMU’s werd er voornamelijk op gereageerd vanuit het ‘hoe verbeter ik mijn cashflow’-stuk. Maar een goede betaalstrategie draait niet om de ondernemer of afdeling finance, maar –ook hier weer- óm de klant. Want gaat betalen gemakkelijk en snel genoeg? Kan er op verschillende manieren betaald worden (iDEAL, PayPal, creditcard)? Wordt er op een klantvriendelijke manier gereageerd op onbetaalde facturen? De betaalstrategie kan de klanttevredenheid maken of breken. Juist in een subscription model.

Tien Tzuo, founder Zuora: The world is moving to subscription. It is happening in all sectors and it’s changing everything. It changes how you design your products, how you innovate, your pricing package, how you go to market and how you bring an amazing experience. And with Subscription Factory and Buckaroo you’re in good hands to learn how to succeed in this subscription economy.

Bekijk de dagregistratie

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden