Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Flinders over cross-border e-commerce op Webwinkel Vakdagen

woensdag 31 januari 2018

Woensdag 24 januari, de eerste dag van de Webwinkel Vakdagen. Het grootste e-commerce event in de Benelux. Buckaroo was ambassadeur van lezingenzaal 3 waar o.a. Oscar Diele, directeur bij de succesvolle Nederlandse online meubelzaak Flinders, sprak over cross-border e-commerce & betalingen.

“Jullie zullen misschien denken: wie koopt er nou meubels online? Ik heb de volledige overtuiging dat meubels een categorie is die ook grotendeels online verkocht zal worden.” – Oscar Diele, directeur Flinders op de Webwinkel Vakdagen.

Over Flinders

Flinders verkoopt meubels in het luxere segment. Het zijn designstukken die in elk interieur passen (“ook als de rest van Ikea is”) en er komen steeds meer merken bij. Onlangs is Flinders ook gestart met de verkoop van kinderkamers, raamdecoratie en verf. Oscar Diele: “Mijn droom is om met Flinders te adviseren, te inspireren en ontzorgen. Dat je niet alleen een lamp bij ons koopt, maar een totaal verlichtingsplan laat opstellen en dat wij bij je thuis de dimmer komen aansluiten.”

Meubels, een miljardenbusiness

Om de interieurmarkt te schetsen deelt Oscar Diele enkele cijfers. In de meubelmarkt gaat 5 miljard om, daarvan wordt nu 11% online verkocht. De groei online bedraagt 26%. De online meubel (en keuken)handel is een miljardenbusiness. Oscar: “Meubels koop je niet vaak, hooguit eens in de 10 jaar. Het zijn dan wel aankopen met een hele hoge betrokkenheid”, vertelt Oscar. “Mensen zijn bereid om daar inspanning voor te doen. Ze bezoeken websites, social media, showrooms, doen inspiratie op in magazines en Apps.”

Inspiratie en conversie

Bij Flinders bieden wij relevante content rondom merken en producten. Niet alleen tekst, maar ook beeld en video.” Na de investering van RTL is Flinders ook op tv gestart met commercials. Daardoor is het websiteverkeer 20x omhooggegaan, waarvan 90% van al het bezoek op piekmomenten vanaf de smartphone is. Oscar: “Het hoge volume haalt de conversie wel naar beneden. Je hebt veel kijkers.”

Voorraad en verzending

Flinders heeft een warehouse van 8.000m2 dat 7 dagen in de week geopend is. Alles wordt gratis thuisbezorgd. Oscar: “Of dit nu een theedoekje is of een hoekbank.” Een mooie meerwaarde, maar zo’n voorraad op bouwen kost wel kapitaal. Behalve de eigen website van Flinders kan er ook besteld worden vanuit Duitsland op Amazon.de, vanuit China via Tmall, op Bol.com en is er een partnership met de Bijenkorf. Ongeacht waar er gekocht wordt, de bestelling rolt er in het Flinders-magazijn uit.

Omnichannelstrategie

Oscar Diele: ”We merkten dat er behoefte is aan een showroom. De winkel is een plek voor ons om met de klant in gesprek te komen.” Behalve een showroom in Zaandam, heeft Flinders ook cafés waarbij het interieur volledig afkomstig is van Flinders. “In de steden waarin Flinders-cafés staan, bijvoorbeeld in Hilversum, zien we doorgaans ook een hogere conversie. Waarschijnlijk vanwege de herkenning en daarmee een stukje betrouwbaarheid.”

Cross-border: lokaliseer

Flinders doet het goed in België en opereert ook in Duitsland. “De eerste keer dat je tweetalig gaat kost best wel veel tijd. Cross-border gaan is een serieuze belasting op je organisatie.”, waarschuwt Oscar. “Lokaliseren doe je per land. Wij zijn in Duitsland op zoek gegaan naar lokale levering- en montagepartners, maar ook interieurbloggers, influencers en andere kanalen.” Behalve de taal en het netwerk loop je ook tegen zaken aan rondom wet- en regelgeving leerde Oscar Diele. “Zo heeft Duitsland een andere btw, wat resulteert in aanpassingen in je financiële systeem.”

Duitsland: klein beginnen, groot worden

Ook hebben Duitsers andere verwachtingen rondom aan het aankoopproces. Duitsers willen te allen tijde gemakkelijk en gratis kunnen retourneren. Flinders heeft daarom een lokaal retouradres in Duitsland. Oscar: “Dat wordt daar verwacht, net als een Duits telefoonnummer voor de helpdesk. Wat nog niet zo gemakkelijk te verkrijgen is vanuit Nederland.” Voor iedereen die nu denkt: ‘pfff’. Geen nood, Oscar heeft een tip: “Wil je verkopen in Duitsland? Gebruik dan eerst Amazon als marktverkenner. Wij hebben gemerkt dat dit een goede manier is om je klanten en concurrenten te leren kennen. En ben je er klaar voor? Zorg dan voor een schaalbaar proces, zodat je klein kunt beginnen én groot kan worden.”

Betaalstrategie over de grens

Hoe gaat betalen in België en Duitsland? Hoe verschilt dit ten opzichte van Nederland? Oscar deelt zijn het betalingsverkeer rondom Flinders. Een overzichtelijk staafdiagram laat duidelijk zien dat iDEAL veruit de populairste betaalmethode is onder Nederlandse kopers: 67% betaalt via iDEAL. Op de tweede plaats staan creditcardbetalingen (16%) op plek 3 AfterPay (8%) en 6% betaalt met PayPal.

Onder Belgische kopers is Bancontact de populairste betaalmethode. Hoewel een groot deel (46%) van de kopers uit België met Bancontact betaalt, is het niet zo populair als iDEAL in Nederland is. Want creditcardbetalingen volgen al snel op als tweede favoriet met 33%, op plek drie staat PayPal met 13% en de overige 4% bestaat uit bankoverschrijvingen.

In Duitsland is de nationale online betaalmethode (Sofort) zelfs niet eens in de top 3 te vinden. PayPal wordt bij Flinders in de Duitse webshop het meest gebruikt (40%) en Klarna (achteraf betalen) komt op plek twee met 23%. Opvolgend door creditcard (20%) en bankoverschrijvingen (11%). Oscar: “Weet je niet welke betaalmethode(n) je moet kiezen? Begin dan met de top 3 die in dat land populair is, daar red je het - vooral in het begin- prima mee.”

Cross-border key-learnings:

• Bereid je goed voor
• Lokaliseer per land
• Creëer schaalbare systemen en processen
• Gebruik Amazon als markverkenner
• Neem lokale medewerkers in dienst




Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden