Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Hoe voorkom je een chargeback?

vrijdag 16 november 2018

Wat is een chargeback?

En hoe voorkom je een chargeback?

Een chargeback is simpel vertaald: een terugbetaling. Een consument die iets koopt met een creditcard kan de betaling tot 9 maanden lang terugdraaien. Voor de koper een fijne veilige gedachte. Want wat als je product zomaar stuk gaat of je hebt nooit een levering gehad? Dan kun je gewoon je geld terugkrijgen.
Voor de winkelier is dit natuurlijk minder fijn. Een chargeback wil je absoluut voorkomen. Niet alleen omdat je anders geen betaling ontvangt. Maar ook omdat de kosten van een chargeback (circa 30 euro) voor jouw rekening zijn. Een chargeback kost je altijd geld. En het kost je een klant.

Een geruststelling: een tevreden klant, vraagt zijn of haar geld niet terug. Zorg daarom dat je op tijd levert, voor een kwalitatief product zorgt en eventuele gebreken erkent.
Een ander geruststellend gegeven: een koper zal in geval van ontevredenheid in de meeste gevallen eerst contact zoeken met de verkoper. Onderling valt eigenlijk altijd wel een oplossing te vinden. Ga een gesprek met een ontevreden klant daarom nooit uit de weg.

Wat zijn geldige redenen voor een chargeback?

Meestal doet een klant een chargeback als deze niet tevreden is over de dienstverlening of als deze de originele transactie niet herkent. En soms is er sprake van fraude. Er kunnen dus meerdere redenen zijn om een chargeback aan te vragen als koper.

Voorkomen van chargebacks

De beste remedie tegen chargebacks is om ervoor te zorgen dat de consument hier geen reden toe heeft. Dit kun je bereiken door duidelijke voorwaarden te hanteren die compliant zijn aan de wet koop op afstand. En het beste advies is om bij een geschil met de koper er samen uit te komen. Zorg dat u altijd bereikbaar bent voor vragen of klachten van de consument, dit voorkomt dat de koper een claim indient.

Fraudeleuze chargebacks

Gezond verstand en onderbuikgevoel is vaak de beste raadgever. Is een bestelling bijvoorbeeld afkomstig van een postbusadres of is het bestelvolume ongebruikelijk hoog? Neem dan nog voor de levering contact op met de koper. Wanneer u gebruikt maakt van de Buckaroo anti-fraude configurator worden afwijkende transacties automatisch gefilterd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meerdere betaalpogingen vanaf hetzelfde IP-adres met verschillende kaarten. Of transacties afkomstig uit een ander land dan waar de creditcard is uitgegeven. Als u een bestelling niet vertrouwd kunt u zelf een check doorlopen voordat u de bestelling verzendt. Voor meer informatie met betrekking tot anti-fraude verwijzen wij u graag naar onze veiligheidstips voor creditcards.

3D-secure betalingen

Een andere goede manier om fraudeleuze transacties of chargebacks tegen te gaan is het instellen van een 3D-secure op creditcardbetalingen. 3D-secure betekent dat de kaarthouder altijd een extra verificatie moet invullen bij het afrekenen. Bijvoorbeeld een e-code vanaf de smartphone. De kans op fraude wordt hierdoor beperkt. Bij Buckaroo zijn betalingen via creditcard altijd 3D-secure.

Meer vragen over chargebacks en veiligheid?
Bij vragen of advies hoe te handelen bij chargebacks dan kun je altijd contact met ons opnemen 030 - 711 5000

 

Anti-fraude tips downloaden

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Elke maand payment insights in uw inbox? Meld u aan... Verzenden