Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Hogere conversie in de mobile check-out

donderdag 19 oktober 2017

In deze gastblogpost aan het woord: Danny Loeffen van online marketingbureau ISM eCompany, partner van Buckaroo. Voor de webwinkel Voetbalshop.nl ging hij op zoek naar conversiekansen voor hun mobiele website. Via een A/B-test ontdekte hij de effecten van ‘achteraf betalen’ voorafgaand op een online aankoop. Maakt een ‘achteraf betalen’-vermelding de kans op conversie groter?

Danny Loeffen: “Eén van de USPs van Voetbalshop.nl is dat zij hun klanten de mogelijkheid bieden om achteraf te betalen. Deze optie helpt veel van hun klanten om de knoop door te hakken, en werd aanvankelijk richting het einde van het conversietraject gecommuniceerd. In deze blogpost leest u hoe extra aandacht voor deze klantvriendelijke betaaloptie Voetbalshop.nl een significante conversiestijging bezorgt.”

Benut kansen

Positieve feedback van bezoekers op Voetbalshop.nl vormde de aanleiding voor deze testcase. Uit zowel ‘on site’-reviews als reviews uit Trustpilot en KiYoh komt uitgebreid naar voren dat de mogelijkheid om achteraf te betalen zeer gewaardeerd wordt onder hun klanten. Sterker nog, voor een aantal beoordelaars is de mogelijkheid om achteraf te betalen zelfs een belangrijke reden om terug te keren. Voetbalshop biedt haar klanten deze betaaloplossing tegen een kleine vergoeding aan. Echter, omdat deze betaalwijze pas later in het conversietraject zichtbaar is, is er besloten om -op basis van een wetenschappelijk vertrekpunt- een A/B-test uit te voeren. Waarbij de mogelijkheid om achteraf te betalen al eerder in het aankooptraject zichtbaar is.

Wetenschappelijke vertrekpunten
De kans op conversie wordt groter naarmate er meer twijfels zijn weggenomen. Deze psychologische trigger wordt ook wel ‘Doubt Limitation’ genoemd. Voor veel consumenten is de overgang van het winkelwagentje naar de afrekenpagina’s een belangrijk twijfelpunt; ‘ben ik enthousiast genoeg over het product of ga ik deze aankoop retourneren?’
Het ‘Doubt Limitation’-principe kan worden ingezet om twijfels weg te nemen over het retourneerproces. Zo moet er normaalgesproken bij een retour worden gewacht op het terugstorten van het uitgegeven bedrag, wat voor onzekerheden kan zorgen: “Gaat dit wel goed, en wanneer is het bedrag weer teruggestort?”. Ook grote spelers als Bol.com nemen deze twijfel actief weg in door achteraf betalen aan te bieden – en met succes.

Een andere theorie, het zorgenaamde “Von Restorff”-effect, suggereert dat een afwijkend item de voorkeur krijgt boven niet afwijkende items. Deze theorie leent zich uitstekend als aanvulling op de eerste theorie. Door de “Volgende”-knop extra in het oog te laten springen met een begeleidende subtekst zou dit tot een positieve psychologische reactie kunnen leiden. Oftewel, meer kans op doorklikken.

Hypothese & A/B-test

Met deze theorieën als uitgangspunt kwam Danny tot de onderstaande hypothese:
“Door onder de CTA in de winkelwagen voor mobiele bezoekers microcopy te plaatsen over de mogelijkheid tot achteraf betalen worden onzekerheden bij de bezoeker gereduceerd, waardoor bezoekers vaker doorgaan naar de checkout en uiteindelijk meer transacties plaatsen.” 
Hypotheses over conversie-optimalisatie worden bij ISM eCompany eerst getest, voordat ze live worden gezet. De aanpassingen zijn daarbij uitgewerkt per testvariant. 




Het plan: twijfels wegnemen onder de CTA-knop

Met het testplan gereed was de tijd rijp voor een A/B-test. Dankzij het grote aantal maandelijkse bezoekers leent Voetbalshop.nl zich gelukkig uitstekend voor een A/B-test. Hieronder een impressie van de originele pagina en de twee verschillende varianten waarmee werd getest. (Zie afbeelding.)

De resultaten van de A/B-test

Het resultaat van de A/B-test? Een mooie ontdekking! Het toevoegen van de tekst “Achteraf betalen mogelijk” onder de CTA-button (testvariant 2) leidt namelijk tot een 4% hogere conversieratio dan de originele variant (sign. 93,4%). De analyse toont aan dat bezoekers bij het zien van de knop met begeleidende tekst vaker op de “Volgende”-knop doorklikten – én dat ze bovendien hun bestelling ook vaker afronden.
  
Naar aanleiding van deze uitslag heeft Voetbalshop.nl de aanpassing inmiddels doorgevoerd in haar webshop. Ook staat er een nieuwe A/B-test in de planning; ze willen immers graag ook ontdekken of dit effect doorwerkt bij desktop-gebruikers.  

Ook meer uit uw check-out halen? Vraag ISM eCompany om advies. Meer informatie over achteraf betalen?
Klik op de knop ⤸


Advies over achteraf betalen

Over ISM eCompany
E-commercebureau ISM eCompany is al 25 jaar een toonaangevende speler in de markt. Ze werken voor (online) retailers met nationale- en internationale ambities. Het full-service bureau verzorgt zowel strategie, webshopbouw, design als online marketing.

Over achteraf betalen
Uw check-out uitbreiden met de mogelijkheid om achteraf te betalen? Buckaroo biedt verschillende achterafbetaalmogelijkheden aan, waaronder AfterPay, Klarna en Achterafbetalen.nl

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden