Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Magento Live 2018: de aftervlog

vrijdag 19 oktober 2018

Magento Live Europa, op dit jaarlijkse event hoor je de nieuwste ontwikkelingen en plannen van de Amerikaanse webshop softwaregigant Magento. Vorig jaar ging het met name over de overstap van Magento 1 naar Magento 2. Dit jaar was het gespreksonderwerp voornamelijk: de overname van Adobe. Wat betekent dit voor de community? Verder ter sprake de nieuwe versie 2.3 met alle nieuwe functionaliteiten die daarbijhoren. Waaronder Page Builder, waarbij er eenvoudig een pagina opgebouwd kan worden middels drag-and-drop. De nieuwste techniek in e-commerceland: Progressive Web App (PWA). Diverse b2b-functionaliteiten. Magento Payments. En meer.

In Nederland maken veel webshops gebruik van Magento. Magento en Buckaroo zijn nauw aan elkaar verbonden. Veel webshops die Buckaroo klant zijn, draaien op Magento. Daarbij is de Magento payment API van Buckaroo weer zeer gemakkelijk te implementeren voor Magento-ontwikkelaars. Khoa Van Nguyen, productmanager bij Buckaroo en partner manager Erik Serré waren aanwezig en vroegen enkele partners: wat zijn de highlights van Magento Live 2018?




Overname Adobe
Mathijs Kok, Guapa: “Mijn ervaring van het event in een paar steekwoorden? Overname, versnellen, personalisatie. Al met al een evenement waarin we gaan zien dat Magento ontzettend veel gas gaat geven. En die kans krijgen ze onder de vleugels van Adobe.”

Ook Tjitte Folkertsma, MediaCT gelooft dat de innovatie snelheid flink gaat toenemen nu er funding is en meer mankracht: “Ja de overname van Adobe. Wat het allemaal inhoud dat is nog wel een beetje spannend, want alle producten van Adobe zijn vrij hoog gepositioneerd in de markt. Het zijn best dure producten. Dus ze moeten wel een stukje downscalen, Adobe, om in dezelfde markt te bevinden als Magento. En dan heb ik het over midmarket en de kleinere merchants. Adobe heeft wel de ambitie om dit te doen en dan krijgen we wel de kans op functionaliteiten als machine learning, AI.. en Sensei is daar een voorbeeld van.”

Mathijs ziet veel mogelijkheden op b2b en in het hoger segment: “Je ziet ook dat ze over de hele linie commerce omarmen. En aangeven dat ze de community en open-source blijven ondersteunen, ze zien veel voordelen van in-the-cloud, omdat de producten samen goed werken. Daarin hebben ze vele integraties en extensies aangekondigd.”

Tjitte: “Er zijn nu al verschillende namen: Adobe marketing cloud, Adobe Analytics cloud én de Magento commerce cloud. Dus dat heet nog Magento. Gaat Magento straks Adobe heten? Dat moeten we nog even afwachten, ik denk het niet. Magento is een sterke merknaam en dito community. En Adobe begrijpt dat dat een belangrijk onderdeel is.”

Rik Jonksma, TIG: “Het belangrijkste voor ons is om te horen van Adobe dat ze de community supporten en nog steeds voor open-source staan. De functionele highlight is toch wel het PWA-gedeelte, headless commerce…” Daan van den Bergh, TIG vult aan: “..nieuwe features aan de API. Maar je merkt wel dat ze allemaal heel erg aan het bouwen zijn naar PWA, alles moet PWA.”

Magento versie 2.3
Rob Wiek, Youwe: “Je ziet wel dat Magento 2.2 al een stuk volwassener was, zeker 2.3 daar nog een stap in gaat maken. Maar vanaf nu is Magento 2.2 een prima platform om op te gaan realiseren. Magento 1 gaat er op een gegeven moment ook uit dus als je het nu niet doet dan zit je straks in de situatie waar je niet in wilt zitten, dan moet je overhaaste beslissingen gaan maken en dan moet je waarschijnlijk te vroeg je platform live gooien en dan kun je maar beter nu starten en rustig aan beginnen.”

Mathijs: “Magento 2.3 daar verwacht ik volgend jaar zeker meer van. Wat zit daar dan allemaal extra in? Nog meer B2B-functionaliteiten. De PWA-suite. Page Builder, die een vervanging gaat zijn voor BlueFoot. Page Builder is echt een super interessant pakket, waarbij je als merchant helemaal zelf zonder tussenkomst van developers je eigen landingspagina’s in elkaar kan zetten.”

Tjitte: “Het is jammer dat er zo veel tijd tussen ontwikkeling en release heeft gezeten. Maar wat ik nu zie over Magento 2.3 daar word ik wel heel erg blij van. Een kleine revolutie.”

Mathijs: “Als je je nog afvraagt moet ik upgraden of moet ik überhaupt over naar Magento? Zeker doen. Er zitten nu al enorm veel functionaliteiten in en dat worden er alleen maar meer. Zeker B2B.”

Erik Serré: “Dus stel je zit nu op versie 1.9 en je bent bezig met je selectietraject en je denkt: ‘argh replatforming’. Maar dan wordt het nu toch wel interessant, omdat het A heel veel mogelijkheden geeft en je B nergens anders deze mogelijkheden tot upscalen krijgt.” “Ja”, beaamt Mathijs Kok.

De Page Builder
Tjitte: ”Als je kijkt naar de Page Builder dat is zo verschrikkelijk mooi verfijnt. Het project is ergens in 2015, 2016 gestart dus ze hebben er ook zeker de tijd voor genomen. Ik ben naar twee van de deep dive sessies geweest, waar ze echt alles lieten zien. De extensies die je erin kunt hangen, dat je je Instagram feeds kunt weergeven, je content kunt ophangen aan verschillende segmenten en zoveel meer.”

Rik Jonksma, TIG is kritischer en vraagt zich af: “Is die Page Builder nog wel interessant? Want zoals velen weten heeft Adobe in het afgelopen 10 jaar een heel eigen CMS (content platform) ontwikkeld…” Daan van den Bergh, TIG vult aan: “…en dat is natuurlijk een content creator in hart en nieren. Rik: “Is het dan puur uit kostenoverweging? Want het zit niet in de open-source. En wat is het nog waard als Adobe straks met een eigen suite komt?”

Magento Payments

Magento kwam dit jaar ook met Magento Payments, voor Buckaroo natuurlijk wel even interessant. Erik Serré: “PayPal zit erin, eigenlijk een integratie met alle hoofdsponsors. Zien jullie dat als een opstapje om straks een volledige PSP-aanbieder te worden en meerdere landen in gaan?”

Rik: “Ik denk eigenlijk dat ze die richting niet zouden moeten opgaan. Als je ziet wat de experience is wat Buckaroo of een Klarna heeft opgedaan, dat kost jaren van tijd. En zeker binnen de Europese markt met alle verschillende banken. Ik denk dat dat een te grote stap is voor Magento om daar de volledige focus op te leggen. Het is natuurlijk wel met PayPal waar ze nu voornamelijk op richten. Maar ik zie dat binnen Europa en voornamelijk Nederland nog niet als dé betaalmethode die we willen gebruiken. Dat is toch voornamelijk iDEAL. Dus een Europese PSP hoeft zich nog geen zorgen te maken.” “We maken ons geen zorgen”, lacht Erik: “maar we volgen de ontwikkelingen natuurlijk wel.”

PWA
Het ontwerp PWA was hot. Alle zalen met sessies rondom dit topic zaten bomvol, of zoals Erik het noemt ‘met de benen naar buiten’. Erik Serré: “Als ik het zo hoor gaat PWA om twee zaken, het gaat de snelheid geven waar iedereen naar opzoek was. Aan de andere kant, we hebben te maken met een technisch platform en daar moeten nogal wat dingen aan gebeuren. Dus moeten we nog even wachten? Moeten we alvast voorbereiden?”

Tjitte: “Allereerst PWA. Dat staat voor Progressive Web App en dat zorgt er eigenlijk voor dat de ervaring van een site op een desktop en mobiel gelijk is en dat je daar één techniek voor gebruikt en je ook push-notificaties kan versturen en dat de site super super snel is. Dus echt de ervaring alsof je in een App zit. En dat is een hele mooie ontwikkeling, ik geloof erin. En in de toekomst waarschijnlijk de nieuwe standaard voor alle sites.”

“PWA is een product van Google, het heeft dus niet zo zeer iets met Magento te maken. Eigenlijk zeggen ze bij PWA, je hebt een voorkant van de site en die trek je los van de achterkant, en op basis van API-calls stuur je de data er naartoe. Dus het is eigenlijk onafhankelijk van Magento.”, legt Tjitte uit en denkt dat andere partijen, waaronder Magento daar waarschijnlijk wat nerveus van worden en daarom zelf zorgen dat ze een eigen PWA-front end krijgen. “In geval van Magento wordt dat PWA-studio waar je meerdere frame-works op kan draaien dus het wordt wel ‘open’ en het heeft als grote voordeel dat je het niet zelf hoeft te ontwikkelingen je kies gewoon een thema.”

Daan: “Het is kenmerkend voor Magento dat we minimale informatie krijgen. Het is aan ons om het verder uit te zoeken.” Rik: “In het opzicht van de toekomst, iedereen is mobiel en wacht niet langer af om thuis achter de laptop te kruipen, dus de komende 12 maanden kunnen we meer op PWA verwachten.” Daan: “En nu met Adobe zijn ze niet meer alleen, hebben ze hele analytics-pakketten achter zich staan en dan wordt het alleen nog maar interessanter. En dan snap je wat dat de missie van Adobe is, wat ze gister zeiden: Make every moment sell-able. Dat maakt de overname een stuk logischer.”

Tjitte: “Als je in de loop van volgend jaar een nieuwe site maakt zou ik het ernstig overwegen. Vooral als je snelheid, uniek design, een hele mooie ervaring heel belangrijk vindt zou ik het doen. Maar je moet goed onthouden dat je bij de early adapters zit en dus iemand moet leergeld gaan betalen.”

Erik Serré, Buckaroo: “Zo werkt dat natuurlijk altijd, maar een extra reden te meer om hier volgend jaar bij aanwezig te zijn want dan gaan we de cases zien van de mensen die de stappen hebben genomen die jij nu net omschrijft.”

Tjitte: “Vandaag liet iemand mij nog app.starbucks.com zien, en dat is volledig PWA. En ik moet zeggen dat is een leuke site om te zien, de ervaring is wel echt heel gaaf. Als ik het zie dan kriebelt het toch ook wel weer een beetje, dat is wel echt wat je wilt. Het is zeker iets waarvan ik verwacht dat het iets is wat alleen maar groter en groter kan worden. Iedereen kan zijn huiswerk weer doen.”

Met dank aan:
Tjitte Folkertsma van MediaCT, Mathijs Kok van Guapa, Rik Jonkmans van TIG, Daan van den Bergh van TIG, Rob Wiek van Youwe, John van der Stelt van Lab51

Tags: #magento #Adobe #overstappen #PageBuilder #PWA

Lees meer:
Dit kan je verwachten van Magento 2.3 - Youwe
De b2b-presentatie van Guapa – lees en download
Magento Live – Make every experience shoppable - MediaCT
De Twitter-stream van TIG
De blog van Lab51

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Elke maand payment insights in uw inbox? Meld u aan... Verzenden