Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Vijf tips om klanten sneller te laten betalen

donderdag 26 januari 2017

Rekeningen moeten zo snel mogelijk worden betaald. Dat zorgt in ieder geval voor een goede cashflow, want openstaande rekeningen kosten u geld. Veel van uw klanten zullen vooruit betalen via iDEAL of creditcard, maar steeds meer consumenten willen op rekening- of achteraf betalen. Van die klanten wilt u zo snel mogelijk geld ontvangen. Met de vijf tips in dit artikel zorgt u ervoor dat uw klanten snel betalen.

Uit een onderzoek blijkt dat in Nederland gemiddeld 2,6% van alle facturen niet wordt betaald. Dit heeft grote invloed op de bedrijfsvoering van ondernemingen, ook uw webwinkel is daar gevoelig voor. Een kwart van de bedrijven geeft namelijk aan dat het betalingsmoraal van hun klanten een bedreiging is voor het voortbestaan van hun organisatie.

Extra kosten
Uw webwinkel is er dus bij gebaat dat rekeningen snel worden betaald. Dat klinkt logisch en dat is het ook, een onbetaalde rekening kost namelijk geld door de volgende redenen:
• U heeft iets geleverd en daar kosten voor gemaakt. In feite heeft u de volgende kosten uit eigen zak voorgeschoten:
- de inkoop van het product;
- de handling van de bestelling;
- de verzendkosten.

• Als een rekening langer niet wordt betaald, heeft u ook nog met de volgende kosten te maken:
- administratiekosten;
- incassokosten;
- deurwaarderskosten.

Snel betalen
Uw webwinkel is er dus bij gebaat dat klanten snel betalen. Om dat te verwezenlijken volgt u de volgende tips op:

1. Spreek klanten aan
Iedere klant heeft een ander betaalbedrag: de een is heel secuur en snel, de ander regelt ‘het later’. Dan kunt u ook nog eens te maken hebben met particuliere en zakelijke klanten en misschien zelfs met de overheid als klant. Al die verschillende klanten zijn andere betaaltermijnen gewend, dus kunt u beter uw eigen betaaltermijnen helder communiceren. Stuurt u een rekening, meldt dan direct wanneer u het geld op uw rekening verwacht.

2. Automatiseren
Als u zelf niet weet wanneer een klant zijn rekening moet betalen, hoe moet u hem dan herinneren dat hij de rekening moet betalen? Juist, veel achterstallige betalingen ontstaan doordat crediteuren hun eigen zaakjes niet op orde hebben. Dat is als webwinkelier heel goed te begrijpen, u heeft immers 1001 dingen aan uw hoofd. Automatiseren is dan de oplossing. Door alles in een geautomatiseerd systeem te zetten, heeft u de zekerheid dat u in ieder geval zelf uw zaken op orde heeft en de klant op tijd eraan herinnert dat hij de rekening moet betalen. Het voorkomt ook dat u herinneringen gaat sturen, terwijl de klant al heeft betaald.

3. Alles processen binnen één systeem
Gaat u automatiseren, zorg er dan voor dat alles in systeem staat. Zorg er ook voor dat uw administratiesysteem direct aan uw webwinkel is gekoppeld. Het hele bestel- en betaalproces verloopt dan automatisch. Voorzie uw herinneringen direct van een betaalknop naar iDEAL. De klant kan dan gemakkelijk de rekening alsnog snel betalen.

4. Real-time Inzicht
Klanten stellen vragen. Die vragen gaan niet alleen over producten, maar ook over facturen en betaaltermijnen. Als u dan een klant aan de telefoon heeft of zijn e-mail beantwoordt, wilt u wel weten wat zijn betaalstatus is. Zorg dus voor een real-time inzicht van uw administratie.

5. Betalingsregelingen
Als een klant niet betaalt, is dat niet altijd uit onwil. Soms kan hij de rekening gewoon niet betalen. In dat geval is het slim om een betalingstraject voor te stellen: u stelt voor om het verschuldigde bedrag in termijnen te betalen. Dat is vriendelijk naar de klant toe, maar legt een extra druk op uw administratie. Zorg er daarom voor dat ook dit geautomatiseerd wordt. Het systeem zal de klant van dienst zijn door de strakke herinneringen.

Als een klant niet betaalt, moet u die na een tijd ter incasso brengen. Het is mogelijk om dit automatisch te doen. Dat zorgt ervoor dat u consequent bent en blijft. Moet u het zelf doen, dan zal het al snel in een chaos verzanden, u gaat (onbewust) incassotrajecten ontwijken terwijl u andere klanten juist extra snel het incassotraject instuurt.

Heeft u uitdagingen bij de opzet van uw financiële processen? Kom in contact met één van onze experts. 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met checklistwebwinkel.nl. 

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief... Verzenden