Hoe bereid je jouw webshop voor op Black Friday?

Black Friday is inmiddels helemaal opgenomen in het koopgedrag van de Nederlandse consument. We verwachten tijdens Black Friday een nieuwe sofa, staafmixer of speaker tegen hoge korting te kunnen scoren. Dat voert de druk op voor de ondernemer: hoe zorg je dat je opvalt? En hoe bereid je je onderneming aan de achterkant voor op grote drukte? Onze e-commercepartner ISM eCompany schreef een whitepaper met 18 tips voor een goede voorbereiding. Deze blog licht er vijf uit.

#1 Richt je klantreis en campagnes in voor Black Friday

Je kunt Black Friday zien als een micro-klantreis. Er is een duidelijke piek waarop iedereen tegelijkertijd een aankoop doet. Daarom is het belangrijk dat je de juiste uitingen via de juiste kanalen op het juiste moment aan de consument toont. Bereid je campagnes dus goed voor. Tijdens Black Friday is de klantreis eigenlijk heel overzichtelijk: in de eerste fase is je doel vooral bereik, weergaven en merkherkenning. Vlak voor Black Friday begin je met het retargeten van consumenten die je eerder bereikt hebt, je doel is dan vooral verkeer. Retargeting zet oriënterende consumenten aan tot aankopen. Zo probeer je conversies te stimuleren.

 

Het bezoek aan jouw webshop bevindt zich in een van de laatste fasen van de klantreis. Zorg dat consumenten op een herkenbare landingspagina terechtkomen. En dat je landingspagina vindbaar is door Black Friday SEO-technisch te verwerken op je pagina. Op deze pagina toon je de producten waar consumenten zich eerder op georiënteerd hebben. Wil je geen korting bieden op het hele assortiment? Zorg er dan voor dat je actieproducten goed vindbaar zijn met filters. Zo breng je jouw productaanbod tijdens Black Friday overzichtelijk bij elkaar.

"Wil je geen korting bieden op het hele assortiment? Zorg er dan voor dat je actieproducten goed vindbaar zijn met filters."

— Sander Berlinski, Strategy Lead bij ISM eCompany

Zorg dat consumenten op een herkenbare landingspagina terechtkomen.
Zorg dat consumenten op een herkenbare landingspagina terechtkomen.

#2 Zorg dat je opvalt in de mailbox

Consumenten ontvangen in de dagen voorafgaand aan Black Friday ontzettend veel mails met kortingsacties. Zorg dat je opvalt door bijvoorbeeld een extra korte of juist lange onderwerpsregel te gebruiken, opvallende content of emoji’s 💌. Om erachter te komen wat werkt, kun je je mail van tevoren A/B-testen en alleen de winnende mail aan je klanten versturen. Maar wees niet bang om je klanten meerdere keren te benaderen.

#3 Controleer de snelheid van je webshop

Met je campagne heb je vooraf veel geld besteed aan je doelgroep. Daarom wil je alle bezoekers in je webshop ook laten converteren. De snelheid van je webshop heeft een directe invloed op het bouncepercentage en de conversieratio. Tijdens Black Friday vindt er veel verkeer tegelijkertijd plaats. Breng daarom van tevoren in kaart of je webshop snel genoeg is. Neem daarvoor contact op met je hostingpartner.

"De snelheid van je webshop heeft een directe invloed op het bouncepercentage en de conversieratio."

— Sander Berlinski, Strategy Lead bij ISM eCompany

#4 Stuur aan op een hoge(re) average order value (AOV)

Als gevolg van de korting op jouw productaanbod nemen de marges per product af. Stuur daarom bewust aan op een hogere gemiddelde orderwaarde. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere producten in een pakket bundelen (3 halen = 2 betalen). Tijdens Black Friday zijn consumenten geneigd meer geld uit te geven, dus hier kun je goed op inspelen met je campagne.

Stuur aan op een hogere orderwaarde door bijvoorbeeld meerdere producten in een pakket te bundelen (3=2 actie).
Stuur aan op een hogere orderwaarde door bijvoorbeeld meerdere producten in een pakket te bundelen (3=2 actie).

#5 Bied Black Friday-nazorg op maat

Als de piek van Black Friday voorbij is, vergeet dan de nazorg niet. Niet alleen de dag erna, maar ook de maanden er opvolgend. Je hebt veel nieuwe bezoekers en klanten erbij. Verdeel je klanten in groepen op basis van gedrag: hoe recent hebben ze iets gekocht, hoe vaak hebben ze iets gekocht en eventueel hoeveel geld hebben ze uitgegeven. Consumenten die klant zijn geworden tijdens Black Friday wil je anders benaderen dan de groep die al langer klant is, maar dit keer geen aankoop heeft gedaan tijdens Black Friday. De eerste groep wil je bedanken voor hun aankoop, maar die boodschap is natuurlijk niet bedoeld voor de groep die helemaal geen aankoop heeft gedaan. Op basis van gedrag pas je de nazorg en vervolgcampagnes aan.

Deze blog is gebaseerd en deels overgenomen van onze partner ISM eCompany.