24-12-2025
Blogs

De meest voorkomende foutcodes op je pinautomaat 

Foutcodes: je ziet ze soms op je telefoon, je computer, je beveiligingssysteem en op veel meer plekken. Ook je pinautomaat laat soms een foutcode zien. Bijvoorbeeld als er een storing is of als een kaart geweigerd wordt. Het kan ook voorkomen dat je de foutcode niet op het toestel zelf ziet, maar dat je deze kunt opzoeken in je persoonlijke portal. Maar wat betekenen al die codes? Het is handig om te weten wat de meest voorkomende foutcodes betekenen. Daarom zetten we deze op een rij en leggen we uit wat je in zo’n geval kunt doen. 

101 - Kaart verlopen

Eens in de zoveel tijd worden bankpassen vervangen. Consumenten ontvangen meestal automatisch een nieuwe betaalpas van de bank via de post. Niet iedereen is hier even alert op en soms komt men er pas bij de kassa achter dat de oude pas niet meer werkt. 

Oplossing: je kunt de consument vragen om terug te komen met de nieuwe (en geactiveerde) betaalpas of met een andere pas af te rekenen of contant te betalen.  

106 - Maximaal aantal pogingen bereikt 

Als een consument drie keer de verkeerde pincode intoetst, wordt de pas automatisch door de bank geblokkeerd. 

Oplossing: bij veel banken kan de blokkering tegenwoordig via de mobiele bankierapp worden opgeheven. Vaak moet de klant daarna nog wel geld opnemen bij een Geldmaat om de pas weer te activeren. Het is belangrijk dat de consument daarna wel de juiste pincode invoert. Lukt dit niet, dan moet de pincode opnieuw worden aangevraagd bij de bank en kan er op dat moment niet met de pas worden betaald. In sommige gevallen verdwijnt de blokkade automatisch na 24 uur.

Op zoek naar een nieuwe pinautomaat?

Bekijk ons aanbod in mobiele en vaste toestellen

Pinautomaten bekijken

107 - afgekeurd door de kaarthouder  

In dit geval is de kaart van de consument niet (meer) geldig. 

Oplossing: de consument moet contact opnemen met de bank om dit verder te regelen en kan de pas op dat moment niet gebruiken. Vraag of de consument met een andere pas wil betalen. 

116 – Onvoldoende saldo 

De consument heeft onvoldoende saldo om de betaling uit te voeren. 

 

Oplossing: heeft de consument een bankierapp en voldoende saldo op een andere rekening? Dan kan hij of zij via de app geld overboeken en alsnog afrekenen. Je kunt ook vragen of de consument met een andere pas of contant wil betalen. Is de dienst al geleverd en kan de klant niet betalen, dan kan het opstellen van een factuur een oplossing zijn, zodat de klant later kan betalen.  

 

119 – Transactie niet toegestaan met deze kaart 

 

Deze foutcode kan meerdere oorzaken hebben, zoals: 

  • Het bestedingslimiet van de pas is bereikt 

  • De pas is geblokkeerd om veiligheidsredenen, bijvoorbeeld bij vermoedens van fraude 

  • De chip van de pas is beschadigd 

 

Oplossing: de consument moet contact opnemen met de bank en op dat moment met een andere pas of contant betalen. 

 

208 – Vermiste kaart / 209 – Gestolen kaart 

 

Let goed op bij deze foutmelding. De kaart is dan als vermist of gestolen opgegeven. 

 

Oplossing: voer de transactie niet uit en ga niet in discussie met de klant. Voorkom onveilige situaties. Bij agressief gedrag waarschuw je de beveiliging of bel je de politie (112), vooral op drukke locaties of evenementen. 

 

Wil je later melding doen, leg dan het volgende vast: 

  • Datum en tijd van de poging

  • Kaarttype (bijvoorbeeld Mastercard of Visa)

  • Eventuele referentienummers of foutcodes 

99550 – Maximaal aantal betalingen bereikt 

 

Bij de meeste Nederlandse betaalpassen geldt een limiet voor het maximale bedrag, maar soms is er ook een limiet ingesteld op het aantal betalingen binnen een bepaald tijdsbestek. Dit verschilt per kaart en per bank. 

 

Oplossing: vraag de consument om contact op te nemen met de bank of om op een andere manier te betalen. 

 

141 – Retourpinnen geweigerd 

 

Ook deze foutcode kan meerdere oorzaken hebben, zoals: 

  • De kaart ondersteunt retourpinnen niet (bijvoorbeeld bij creditcards) 

  • Er is een limiet ingesteld op het bedrag of de termijn voor retourtransacties 

  • De pinautomaat is niet ingesteld op retourtransacties (dit is te controleren in het My Buckaroo-account) 

  • Een technische storing bij de bank of kaartmaatschappij of leverancier 
     

Oplossing: geef een tegoedbon of betaal het bedrag contant terug. Is retourpinnen niet geactiveerd op je Buckaroo-apparaat? Dan kun je dit aanvragen als je onderneming voldoet aan de juiste voorwaarden hiervoor. Bij storingen kun je meestal alleen afwachten. Voor vaste klanten kan een latere terugbetaling ook een optie zijn. 

Overzicht foutcodes 

Wil je de foutcodes altijd snel bij de hand hebben? Hieronder vind je een overzicht met de meest voorkomende foutcodes en wat ze betekenen. 

Code op de pinautomaat
(of Plaza/My Buckaroo)
 

Beschrijving:  

101 

Kaart verlopen 

104 

Kaart met beperkte mogelijkheden 

105 

Afgekeurd door Acquirer 

106 

Maximum aantal pogingen PIN invoer bereikt 

110 

Ongeldig bedrag 

111 

Ongeldig kaartnummer 

116 

Onvoldoende saldo 

117 

Foutieve PIN invoer 

119 

Transactie niet toegestaan met deze kaart 

120 

Transactie niet toegestaan met deze betaalautomaat 

121 

Maximaal opnamebedrag bereikt 

123 

Maximaal aantal betalingen bereikt 

141 

Retourpinnen geweigerd 

181 

Kaart geblokkeerd 

191 

Technische fout 

193 

Maximaal aantal betalingen bereikt 

208 

Vermist gemelde kaart 

209 

Gestolen kaart 

9550 

Maximaal aantal betalingen bereikt 

Waarom kiezen voor Buckaroo?

Voordelen SEPAY by Buckaroo Pinautomaat | Pinapparaten
  • Kostenbesparing
    We bieden de goedkoopste tarieven van Nederland. Je krijgt bij ons gegarandeerd de beste deal!

  • Betrouwbaarheid
    Al onze pinapparaten voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, waaronder de nieuwste encryptietechnologie om gegevens te beschermen.

  • Gemak
    Onze pinapparaten zijn intuïtief en gemakkelijk te gebruiken, zowel voor jou als voor je klanten. Geen ingewikkelde processen, maar snelle en efficiënte betalingen.