17-07-2025
Blogs

Projectmanager Joeri van Puffelen over groeien, sprinten en blijven luisteren bij Buckaroo 

In 2005 kwam Joeri van Puffelen, via zijn vorige werkgever, terecht bij Buckaroo waar hij als projectmanager aan de slag ging. Die functie heeft hij nu nog steeds. Toch ziet zijn werk er nu heel anders uit dan toen hij begon. Hoe heeft hij de afgelopen 20 jaar ervaren binnen Buckaroo?  

Van plat en weinig structuur naar strakke sprintplanningen  

Joeri vertelt: “Er was geen uitgebreide directie (één persoon) waar je terechtkon als je een nieuw idee had. De organisatie was vrij plat en niet alles werd uitgebreid vastgelegd, zoals dat nu wel het geval is. Er was nog niet zoveel structuur, wat ik ook wel leuk vond, en dat paste toen bij de omvang van het bedrijf. Naarmate het bedrijf groeide, kwam er toch meer behoefte aan structuur. Collega’s waren bang dat dat ten koste zou gaan van de werksfeer, creativiteit en effectiviteit van het team. Dat bleek later gelukkig onterecht. Er kwam juist meer ruimte vrij voor nieuwe projecten en dus ook voor nieuwe energie én ideeën.”  

Joeri vervolgt zijn verhaal: “Vooral de transitie naar andere eigenaren heeft ertoe geleid dat we gedwongen werden een professionaliseringsslag te maken. De grootste transitie was bij IT. Eerst hadden we de komst van Jira, waar we tickets gingen registreren. Daarnaast gingen we aanvullend met een sprintplanning werken. Dat was de grootste verandering, omdat we daar nog geen ervaring mee hadden. Daardoor moest ik mijn werk ook anders aanpakken en meebewegen, want die sprintplanningen werden ook voor mij leidend. Nu is iedereen gewend aan het systeem en kunnen we niet meer zonder.” 

 

“Als je meer van het betaallandschap weet, kun je ook makkelijker projecten en veranderingen leiden” 

Kennis van de totaalmarkt 

De afgelopen jaren heeft Joeri veel kennis opgedaan binnen de betaalbranche. Die kennis van de totaalmarkt heeft hem enorm geholpen in zijn werk. “Als je meer van het betaallandschap weet, kun je ook makkelijker projecten en veranderingen leiden. Je weet hoe betaalmethoden werken en wat de consequenties zijn voor Buckaroo en onze merchants als ze kiezen voor een specifieke betaalmethode óf wanneer er iets verandert. 

De laagdrempeligheid is hetzelfde gebleven  

Zijn er bepaalde normen en waarden binnen Buckaroo die altijd hetzelfde zijn gebleven volgens Joeri? “Dat je het altijd aan kunt geven als je het ergens niet mee eens bent. En dat kan bij iedereen. We zijn wel een meer gelaagde organisatie geworden, maar ieders mening wordt gewaardeerd en gerespecteerd. We zijn gegroeid in professionaliteit, maar de laagdrempeligheid van communicatie is hetzelfde gebleven.” 

Joerie - Projectleider Buckaroo

Van Noord-Holland naar de cloud

Een belangrijke mijlpaal waar Joeri bij betrokken is geweest, zijn de migraties van datacenters. “We begonnen met een kleine server in Noord-Holland. Toen de volumes toenamen werkte dat niet meer. Vervolgens zijn we verhuisd naar Schiphol-Rijk en later zijn we vanuit dat datacenter verhuisd naar de cloud. Die stappen hebben veel positieve invloed gehad op onze day-to-day performance. De verhuizingen waren erg spannend, maar ook geweldig om mee te maken. We zaten hier dan soms in het weekend ‘s nachts met z’n allen. Want zo’n verhuizing kun je niet overdag doen als de meeste bedrijven actief zijn. Gelukkig verliepen de migraties succesvol en kunnen we met trots terugkijken naar die momenten, waar we nu elke dag nog van profiteren.  

“We zijn heel toegankelijk voor merchants en ik denk dat dat gewaardeerd wordt” 

Je kunt ons ‘gewoon’ bellen  

Wat ervoor gezorgd heeft dat Buckaroo nu meer dan twintig jaar bestaat, is volgens Joeri ons profiel. “We zijn een partij die bereid is om maatwerk te leveren. Naast de standaard betaaloplossingen hebben we heel veel additionele services, zoals credit management en subscriptions. Ik denk dat we ons daarin onderscheiden van andere PSP’s. Die bieden dat ook aan, maar vaak met een partnership. Bij ons is dat geïntegreerd. Daarnaast kun je ons gewoon bellen als klant: je verdwaalt niet in een of ander keuzemenu. We zijn heel toegankelijk voor merchants en ik denk dat dat gewaardeerd wordt.” 

Pay by Bank  

Op de vraag welke innovaties Joeri hebben verrast de afgelopen jaren reageert hij dat er zoveel projecten zijn geweest, dat hij niet specifiek verrast is door een bepaalde innovatie. Toch is er één project dat er wél uitspringt voor hem. “Eén van de leukste projecten vind ik Pay by Bank. Daarvoor hebben we jaren geleden licenties aangevraagd met de intentie om daar misschien iets in mee te doen in de toekomst. Uiteindelijk hebben we besloten om daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Dat vond ik wel heel interessant, omdat dat het de eerste concurrent was van een grote bekende Nederlandse betaalmethode. Daarnaast denk ik dat Pay by Bank in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen, omdat de markt gaat veranderen." 

Paying attention in het DNA van Buckaroo  

Vorig jaar introduceerde Buckaroo de nieuwe slogan ‘paying attention’, waar Joeri enthousiast over is. “Die slogan paste altijd al bij Buckaroo. Ik denk dat het al 10 jaar in het DNA van Buckaroo zit, alleen nu zijn we zo slim om het ook echt uit te spreken en er zelfs onze slogan van te maken. We hoeven ons als bedrijf niet anders voor te doen, omdat ‘paying attention’ altijd de focus is geweest in onze interne en externe bedrijfsvoering.” 

Fast check-out oplossingen zijn de toekomst 

We vragen Joeri om een blik te werpen op de toekomst. Komen er nog belangrijke veranderingen aan in de betaalbranche? “De ontwikkeling van PDS2, de opkomst van Pay by Bank en de ontwikkelingen rondom WERO en iDEAL brengen veranderingen met zich mee. Ik vind het leuk om deze ontwikkelingen te volgen en denk dat er wel wat gaat veranderen. Daarnaast vind ik het interessant dat steeds meer partijen niet meer in het rijtje van de standaard betaalmethode willen staan, maar in de rij van de fast check-out betaalmethoden. Dat zie je bijvoorbeeld bij creditcards die gebruikmaken van Click to Pay en bij iDEAL en WERO die ook fast check-out mogelijkheden aanbieden. Ik ben benieuwd hoe zich dat verder ontwikkelt en hoe merchants hierop reageren. Buckaroo kan met haar uitgebreide expertise merchants goed adviseren over de toekomstige ontwikkelingen om de beste betaal strategie te bepalen. Maar het is de Merchant zelf die uiteindelijk een keuze moet maken.”   

Ontvang vandaag nog online betalingen

  • Uitstekende klantenservice
    Hulp wanneer jij het nodig hebt

  • Duidelijke tarieven
    Betaal alleen bij geslaagde transacties

  • 40+ populaire betaalmethoden
    Wij helpen je de juiste betaalmethoden te kiezen

Buckaroo - Online Betaalpartner | iDEAL Mastercard Visa AMEX Bancontact - Pinautomaten voor winkels