Samen groeien: hoe Jelle Hoes Buckaroo zag transformeren
- FinTech
- Paying attention
- Cloud
- Kosovo
- Omnichannel
We vieren het 20-jarig bestaan van Buckaroo met verhalen van collega’s. Twaalf jaar geleden begon Jelle Hoes als Chief Technology Officer bij Buckaroo. Hij is betrokken geweest bij grote projecten zoals het opzetten van een development hub in Kosovo. Welke herinneringen zijn hem bijgebleven?
Jelle werkte bij het voormalig moederbedrijf van Buckaroo in Dublin. “Ik leerde Buckaroo kennen tijdens een project waarbij we Franse bedrijven hielpen bij het mogelijk maken van betalingen vanuit het buitenland. Daarvoor heb je natuurlijk internationale betaalmethoden nodig. Deze expertise ontbrak. Daarom kwam het goed uit dat Buckaroo was aangekocht door de vorige investeerder. Samen hadden we een project opgestart voor 13 landen. Toen de voormalige CEO van Buckaroo hoorde dat ik terug naar Nederland wilde, vroeg hij of ik bij Buckaroo wilde werken. Zo ben ik 12 jaar geleden bij Buckaroo terechtgekomen. Tot de dag van vandaag werk ik er nog steeds met veel plezier.”
De eerste werkdag bij Buckaroo zit nog vers in het geheugen van Jelle gegrift. Netjes in pak gekleed, zoals hij gewend was in Dublin, kwam hij het kantoor binnen. Daar vroeg zijn voorganger voor de grap of hij kwam solliciteren voor de functie van directeur, omdat iedereen bij Buckaroo rondliep in een spijkerbroek en T-shirt. “Het was een cultuurshock voor mij. Ik ging van een groot bedrijf naar Buckaroo, waar het toch heel anders ging dan ik gewend was. Het was heel kleinschalig en niet te vergelijken met het Buckaroo van nu. Toen ik binnenkwam werkten er vijf mensen op de IT-afdeling, nu zijn dat er honderd. Daarvan zijn 55 mensen onderdeel van het development center dat in Kosovo is gevestigd. Dat brengt een hele andere dynamiek met zich mee om te managen en te beheren.”
Hoewel Buckaroo de afgelopen jaren flink is gegroeid, zijn er bepaalde waarden nog steeds hetzelfde gebleven, merkt ook Jelle op. “Er wordt nog steeds nauw samengewerkt. Als iemand een goed idee heeft en dat goed kan beargumenteren, dan wordt daar wat mee gedaan. Dat was twaalf jaar geleden zo en dat is nu nog steeds het geval. Dat vind ik wel één van de mooie dingen binnen Buckaroo. Heel veel goede initiatieven en ideeën zijn ‘gewoon’ op de werkvloer geboren. Ze worden bedacht door collega’s die een passie hebben voor hun vakgebied, de techniek waarmee ze werken en de wereld van betalingen.”
Eén van de mooie projecten waar Jelle blij mee is, was dat Buckaroo ‘PCI-compliance’ werd. Dat betekent dat je houdt aan speciale veiligheidsregels voor het verwerken van betaalkaartgegevens. Ook de migratie naar AWS en dat we acquirer werden van iDEAL zijn belangrijke stappen geweest. Tot slot benoemt Jelle de overgang van de hele ABN-portefeuille op het gebied van transactieverwerking naar Buckaroo en hoe succesvol dat is verlopen. “Mensen hebben keihard gewerkt in een periode van zes tot negen maanden, waarin duizenden klanten zijn overgezet naar Buckaroo. Dat is natuurlijk een succesverhaal van iedereen en alle afdelingen binnen Buckaroo. Dat we dat als organisatie zo goed hebben gedaan, daar mogen we met z’n allen heel trots op zijn!”
Een van de leukste momenten waar Jelle op terugkijkt is de zoektocht naar personeel in Kosovo. “Toen we moeilijk personeel konden vinden in Nederland, zijn we op zoek gegaan in Kosovo. Samen met collega’s Jacob en Sjaak ging ik naar Kosovo om mensen te interviewen. We wilden drie dingen toetsen: de technische kwaliteit van de mensen, of er een match was qua cultuur en het Engelse taalniveau. Ik was onder de indruk van de positieve gesprekken en kreeg daar veel energie van. Ook toen we eenmaal gingen starten, werd dit gevoel nogmaals bevestigd. We hebben veel tijd gespendeerd in Kosovo en elke avond waren er wel mensen die voorstelden om samen een wedstrijd te kijken of wat te eten. Ze lieten je nooit alleen en dat heeft mij zo’n goed gevoel gegeven, dat is zo gebleven. Ook in de manier waarop we met elkaar omgaan.
In 2024 stapte Buckaroo over van traditionele datacenters naar de cloud. Deze overstap heeft veel impact gehad op het team van Jelle en zorgde ervoor dat Buckaroo een volgende stap kon zetten. De voordelen die de overstap met zich heeft meegebracht verrassen Jelle nog elke dag. Grootschalige projecten zoals het ABN-project hadden volgens Jelle nooit gedaan kunnen worden als we niet in de cloud hadden gezeten. Jelle: “Daarom ben ik blij met de overstap naar de cloud. Er zijn deuren met allemaal nieuwe mogelijkheden opengegaan.”
In 2024 introduceerde Buckaroo de slogan “paying attention”. Jelle vindt de slogan goed aansluiten bij Buckaroo: “We hebben niet alleen naar ons eigen product gekeken en dat aangeboden, maar juist altijd met onze klanten meegedacht. We stellen onszelf regelmatig de vraag: Hoe kunnen we deze oplossing zo generiek mogelijk opzetten, zodat het niet alleen voor deze klant, maar ook voor andere klanten een toepasbaar voordeel kan opleveren? Ik denk dat dat de definitie van paying attention is. Luisteren naar wat klanten willen, opletten wat er in de markt gebeurt en daar toepassingen op maken. Zo kunnen we klanten écht helpen.”
Wanneer we Jelle vragen naar zijn blik op de toekomst, is hij vooral nieuwsgierig naar de rol die kunstmatige intelligentie (AI) kan spelen binnen de dienstverlening van Buckaroo.
“Ik denk dat we met AI onze dienstverlening nog schaalbaarder en efficiënter kunnen maken,” vertelt hij enthousiast. “De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. Denk aan slimmere fraudechecks, waardoor we onze klanten kunnen helpen om op een veiligere en meer verantwoordelijke manier te werken. Dat levert niet alleen tijdswinst op, maar ook een kortere wachttijd voor de klant. Zo verhogen we de kwaliteit van onze service én creëren we ruimte voor andere belangrijke werkzaamheden.”
Als afsluiter vragen we Jelle wat zijn persoonlijke wens is voor de toekomst van Buckaroo. “Dat iedereen hier met plezier werkt en dat ook kan blijven doen. Met de groei die we het afgelopen jaar hebben doorgemaakt, hoop ik dat we dat kunnen voortzetten. Maar wat voor mij écht belangrijk is, is dat het gevoel van Buckaroo blijft bestaan: samen werken in één organisatie, waar collegialiteit en werkplezier centraal staan. Dat moeten we samen in stand houden.”
Uitstekende klantenservice
Hulp wanneer jij het nodig hebt
Duidelijke tarieven
Betaal alleen bij geslaagde transacties
40+ populaire betaalmethoden
Wij helpen je de juiste betaalmethoden te kiezen