Claesens is in 1993 opgericht door Maarten Klaassen, Gerard den Boer en zijn vrouw Deetje. Maarten is verantwoordelijk voor de sales, Deetje ontwerpt de collecties en Gerard is verantwoordelijk voor de financiën.
Hoewel de retail-wereld van vroeger wellicht wat glans heeft verloren kijkt Gerard ook rooskleurig naar de toekomst. “We zijn laat geweest met een eigen webshop, maar we zijn blij dat we de stap genomen hebben en halen veel informatie en overzicht uit alle data. Zowel de zakelijke (B2B) orders als de particuliere aankopen komen ondanks coronatijd nog steeds binnen. Het is alleen wel een stuk minder persoonlijk."
“Een kledingmerk runnen betekende in de jaren ’90 en ’00 dat je honderden retailers over de vloer kreeg. Samen had je discussies over stoffen, pasvorm en kleuren. Ons netwerk bestond uit zo’n 600 á 700 inkopers en retailers, veelal kleine middenstanders met kledingwinkels. Van Maastricht tot aan Delfzijl, ze kwamen allemaal langs of wij bij hen”, vertelt Gerard geanimeerd, om niet veel later de conclusie te trekken ‘das war einmal’. "Door de komst van internet zijn grotendeels alleen de grote jongens overgebleven. Die kijken niet naar stoffen en kleuren, die kijken vooral naar omzet."
“Heel veel mensen geven internet de schuld van alles”, maar zo bitter drinkt Gerard zijn koffie niet. Want hij is razend enthousiast over alle mogelijkheden die e-commerce biedt. Oké, nog één weemoedige terugblik dan, want er valt Gerard nog een verandering op, namelijk in het consumentengedrag:
"Voorheen werden in augustus alle winterjassen door gekocht voor de start van het schooljaar. Sterker nog, als je te laat was waren ze zelfs al uitverkocht. Maar nu zie je dat er pas een winterjas gekocht wordt op het moment dat het koud is. In november, of bij een zachte winter, zelfs pas in december. Dan zijn de winterartikelen bij de meeste winkels al in de uitverkoop.” Gelukkig is de collectie van Claesens iets beter bestand tegen modegrillen door de vele blijvende bestsellers in hun niet al te vaak veranderende “never out of stock” collectie.
Claesens is een kledingmerk voor het hele gezin, maar het meest bekend om zijn kinderkleding, met name ondergoed en slaapkleding. “Er was zoveel vraag naar goedzittende onderbroeken voor kinderen. Daar hebben wij bij de start van ons merk enorm aan populariteit gewonnen, een schot in de roos.” De collectie van Claesens draait om kwaliteit en het ‘gewoon altijd goed’- gevoel. Het kledingmerk heeft dan ook veel vaste klanten, die niet anders meer kopen dan Claesens, voor hun kinderen en voor zichzelf. “Ongeveer 75% van onze omzet komt uit kinderkleding.” De doelgroep? Moeders uiteraard, voornamelijk uit de stad.
Claesens deed redelijk laat zijn toetrede in de e-commerce, 7 jaar geleden. Het modemerk was al wel eerder via grote bekende retailers te koop, zoals Kleertjes.com en Wehkamp. De eigen webshop opende in 2015 en draaide op maatwerksoftware van webbouwer DutchDrops. Gerard: “Nog steeds het beste systeem, ik heb het volste vertrouwen in de kennis en kunde van oprichter Robbert de Smit”.
Inmiddels is de webshop van Claesens succesvol doorgegroeid en kwam er behoefte aan een overstap. Het oog viel op de Duitse e-commercesoftware Shopware. Claesens was één van de eerste Nederlandse webshops die overging op Shopware 6, de nieuwste versie die in 2020 uitkwam. "De betaalplugin van Buckaroo voor Shopware 6 sluit goed aan, alles is ontzettend overzichtelijk."
Jullie maken gebruik van creditcard-betalingen, PayPal en iDEAL via Buckaroo, en hebben Apple Pay en Bancontact recent op de wishlist toegevoegd. Waarom juist die betaalmethoden?
"Vooral Duitse consumenten betalen graag met PayPal. Ik betaal zelf ook graag met PayPal, want het afrekenproces gaat zo gemakkelijk en snel. Dat is ook de reden dat ik graag Apple Pay wil integreren op de website, Apple Pay biedt namelijk ook een snelle checkout."
"Voor de Belgische consumenten hebben we sinds kort Bancontact via Buckaroo geactiveerd. Het lijkt een goede zet te zijn, want we zien dat dit veel betalingen oplevert.”
“De focus ligt nu vooral op uitbreiding in België. Verder is het onderhouden van een webshop, of eigenlijk twee - ook voor B2B - best veel werk. Vooral als je producten met veel variaties, zoals maten en kleuren, moet invoeren en moet zorgen dat de voorraad goed klopt. Zeker wanneer je ook verkoopt via platformen, zoals Bol.com. Ook is Shopware 6 nog zo nieuw dat we soms nog tegen zaken aanlopen, de nieuwigheid moet er denk ik nog even een beetje af. Niet alle apps voor Shopware 5 zijn al ready voor Shopware 6.” En qua betaalmethoden, hoe denken jullie bijvoorbeeld over een cadeaukaarten? “Ja, goed idee.” En over nieuwe verdienmodellen zoals subscription services? “Ik ben zelf niet zo van de abonnementen, maar ik zie wel hoe het voor ondergoed goed zou kunnen werken. Gaan we over nadenken. Maar alles op zijn tijd.”
Benieuwd hoe u uw betaalstrategie kunt optimaliseren? Download dan ons e-book.
Professionele begeleiding
Bij het ontwikkelen van uw betaalstrategie