Plutosport, een toonaangevende online retailer van premium sport- en lifestylemerken, heeft grote stappen gezet in het verbeteren van de prestaties van haar webshop. Samen met technische partner Emico en betaalpartner Buckaroo implementeerde Plutosport de geoptimaliseerde check-out module van Hyvä.
Het resultaat? Een snellere website, betere conversies en een geoptimaliseerde klantervaring. “Voor ons was performance cruciaal. Met Hyvä en de expertise van Emico en Buckaroo hebben we een snellere webshop neergezet, wat direct zichtbaar is in de conversie” vertelt Rowin, Head of Product bij Plutosport.
Plutosport begon in 2005 als B2B-groothandel en bouwde een sterk netwerk op in de sport- en lifestylemarkt. In 2010 maakte het bedrijf de overstap naar e-commerce, een beslissing die vroegtijdig de vruchten afwierp. Nu, in 2024, is Plutosport uitgegroeid tot een e-commercebedrijf dat actief is in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
Toch zag het team van Plutosport kansen voor verbetering. De snelheid en schaalbaarheid van de webshop waren niet meer in lijn met de groeiambities van het bedrijf. ''Performance is essentieel in onze markt,'' vertelt Rowin. ''We zochten een oplossing die ons in staat stelde om sneller te werken, meer te schalen en de klantervaring naar een hoger niveau te tillen.''
Om de ambities te verwezenlijken, koos Plutosport voor een samenwerking met Emico, specialist in technische e-commerce. ''We starten altijd met een technische audit om verbeterpunten te identificeren,'' zegt Mitchell, Operations Manager bij Emico. ''Voor Plutosport adviseerden we Hyvä, een lichtgewicht framework dat snelheid en flexibiliteit combineert''.
Hyvä, oorspronkelijk ontwikkeld als frontend voor Magento 2, biedt inmiddels diverse modules, zoals de Hyvä check-out. ''Wij focussen op developergemak en snelheid, zodat webshops zoals Plutosport een ideaal uitgangspunt hebben om hun webshop te optimaliseren,'' aldus Sanne Bolkenstein, Commercieel Directeur bij Hyvä. Ook Buckaroo leverde een essentiële bijdrage aan de check-out. Als één van de eerste PSP’s bood het een volledig geïntegreerde betaalmodule voor Hyvä, wat Plutosport een snellere en gebruiksvriendelijkere betaalervaring opleverde - geheel in lijn met hun kernwaarden.
De implementatie van Hyvä werd zorgvuldig en gefaseerd aangepakt. Emico en Plutosport testten de nieuwe structuur eerst in kleinere markten om te optimaliseren voordat deze in Nederland werd uitgerold. De laatste stap, de Hyvä check-out, werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met Buckaroo. ''De tijd vanaf winkelwagen naar check-out is teruggebracht van vier naar maximaal één seconde,'' zegt Rowin. ''Dat lijkt klein, maar in e-commerce maakt dit een enorm verschil in conversie”.
De resultaten spreken voor zich: een snellere webshop met betere prestaties en een stijging in conversieratio's, vooral dankzij de verbeterde check-out. Bovendien kan Plutosport dankzij Buckaroo flexibel nieuwe betaalmethoden toevoegen en snel inspelen op veranderingen in de markt, wat de groeiambities van het bedrijf verder ondersteunt.
Met de migratie naar Hyvä heeft Plutosport een sterke basis gelegd voor verdere groei. De webshop is sneller, klanten genieten van een verbeterde gebruikservaring, en nieuwe innovaties kunnen gemakkelijker worden doorgevoerd. ''Het mooie aan deze samenwerking is dat we altijd vooruit blijven denken. Met Hyvä, Emico en Buckaroo hebben we partners die ons ondersteunen bij wat we belangrijk vinden: snelheid, eenvoud en kwaliteit'' zegt Rowin, Head of Product bij Plutosport. Door krachten te bundelen, hebben Hyvä, Emico en Buckaroo samen met Plutosport meegebouwd aan een toekomstbestendige webshop dankzij flexibele en schaalbare (betaal)oplossingen.
Download whitepaper
"Emico is voor ons een technische partner die complexe uitdagingen oplost. Buckaroo sluit daar perfect bij aan. Ze bieden niet alleen goede ondersteuning, maar denken ook echt mee over hoe we onze betaalstrategie kunnen optimaliseren''
Professionele begeleiding
Bij het ontwikkelen van jouw betaalstrategie