Amersfoort, 8 mei 2025 – Ondanks de grote economische onzekerheid van het moment, wordt het vakantiegeld ook dit jaar nog graag uitgegeven aan vakantie. Maar dit is niet voor iedereen het geval; 1 op de 4 gebruikt vakantiegeld om rond te komen. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Q&A Retail in samenwerking met Buckaroo onder 1242 Nederlandse consumenten.
Maar liefst 85% van de ondervraagden van de respondenten geeft aan nu al te weten waaraan ze het in mei te ontvangen vakantiegeld uit zullen geven. De populairste bestemming blijft ‘de vakantie’ (46%), gevolgd door sparen (33%; een lichte daling t.o.v. voorgaande jaren waarin dit onderzocht werd (2021 en 2018)). Andere geplande uitgaven zijn onder meer een dagje uit (16%), het aflossen van rekeningen of schulden (15%), beleggen (8%) en horeca (7%). 1 op de 7 Nederlanders heeft nog geen idee waaraan ze het geld aan uit zullen geven; met name bij 55-plussers is dit nog onbekend.
Voor 26% van de Nederlanders is vakantiegeld geen extraatje, maar bittere noodzaak. Deze groep gebruikt het bedrag om financieel het hoofd boven water te houden. Van hen geeft 76% aan dat deze noodzaak sinds vorig jaar is toegenomen. De respondenten die vakantiegeld aan dit soort verplichtingen uitgeven, geven daarbij aan dat ze in hun perceptie (veel) minder te besteden hebben dan het gemiddelde Nederlandse huishouden.
1 op de 7 Nederlanders (14%) zegt vakantiegeld dit jaar in algemene zin anders te besteden dan voorgaande jaren. Van uitgaven aan horeca, (web)winkels en dagjes uit geeft 20% van de Nederlanders aan dit terug te zullen schroeven.
Zou men helemaal geen vakantiegeld ontvangen, dan zou 36% minder geld besteden aan een vakantie. Van deze groep zou 59% voor een goedkopere bestemming kiezen (en dan liever in de vorm van goedkopere accommodatie dan een ander land); 13% zou op locatie minder uitgeven; 28% zou kiezen voor beide opties. Er blijft hoe dan ook veel behoefte aan vakantie. Vooral jongeren blijven vasthouden aan hun reisplannen.
14% zou niet op vakantie gaan als ze géén vakantiegeld zouden ontvangen. Binnen de groep die in hun perceptie (veel) minder te besteden heeft is dit maar liefst 29%.
Bij het boeken van vakanties is iDEAL veruit favoriet (61%), gevolgd door de creditcard (23%). Achteraf betalen (4%), PayPal (5%) en Apple Pay/Google Pay (2%) worden veel minder gebruikt.
Het onderzoek naar vakantiegeld is uitgevoerd door Q&A Retail in samenwerking met Buckaroo. Dit onderzoek is in week 16 en 17 van 2025 uitgevoerd in de vorm van een online enquête onder 1242 Nederlandse consumenten. De resultaten zijn representatief op basis van zowel leeftijd als geslacht.
Voor meer informatie:
Anouk Wichers Schreur
+31 (0) 6 – 4700 46 84
E: awichersschreur@qanda.nl
Kevin Wetzel
+31 (0)6 22 94 46 81
E: k.wetzel@buckaroo.nl
---------------------------------------
Sinds de oprichting in 2005 is het in Utrecht gevestigde Buckaroo uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende Payment Service Providers van online en in-store betaaloplossingen in Nederland en België. Buckaroo bedient ruim 46.000 grootzakelijke en mkb-klanten en verwerkt meer dan 1 miljard transacties op jaarbasis. De fintech heeft bovendien een groot eigen netwerk met vaste en mobiele pinterminals. Buckaroo is eigendom van Keensight Capital, een Europese investeerder in snelgroeiende ondernemingen in Tech en Healthcare.
Meer informatie: www.buckaroo.nl