Fashionmerk Guts & Gusto begon ooit als fysieke winkel, inmiddels heeft het merk de deuren van haar zesde winkel in Nederland geopend. Broer en zus begonnen een onderneming onder het motto ‘No guts, no glory’. Dat groeide uit tot een succesvol merk onder de naam Guts & Gusto (lef en smaak). Na 13 jaar ondernemen is de broer-zus band nog altijd even goed. En ook met Guts & Gusto gaat het voor de wind, de webshop groeit harder dan ooit.
Onderwerp
De ideale betaalstrategie
Guts & Gusto komt voort uit een kloppend ondernemershart. Zonder kennis van retail, zijn ze ‘gewoon’ begonnen. Henrike en Maarten namen vanaf het begin alle taken zelf op. Henrike deed als creatief brein de social media, marketing en inkoop. Maarten heeft de overall CEO-functie en doet daarmee naar eigen zeggen ‘alle saaie dingen’. Inmiddels is ook Henrike’s vriend erbij betrokken voor alle technische zaken en de bouw van de webshop. Om als merk zichtbaar te zijn en klanten vast te houden, communiceren ze via kanalen als Snapchat, Instagram, Youtube en TikTok. Ook werkt Guts en Gusto vaak samen met influencers. Daarmee sluit Guts & Gusto aan op de belevingswereld van de doelgroep.
Vanaf het begin experimenteerde Guts & Gusto met acties. De ‘catch of the day’ slaat nog altijd goed aan en komt van tijd tot tijd nog steeds terug. Het merk verkoopt alleen producten waar ze zelf achterstaan. “De webshop biedt een breed assortiment, maar er zit zeker wel mijn smaak in”, bevestigt Henrike. Bij de inkoop houdt Henrike rekening met zichtbare ontwikkelingen in de mode. Het valt op dat vrouwen langer dezelfde kledingstijl doordragen. “Mijn moeder draagt bij wijze van spreken dezelfde kleding als ik.” Dat geldt ook voor jonge meiden van een jaar of 12. “Kleding is dus niet meer specifiek voor een bepaalde leeftijd en dat vind ik een hele interessante ontwikkeling”, aldus Henrike.
De webshop van Guts & Gusto bedient nu ook klanten in Duitsland, België en Frankrijk. Wel merkten de ondernemers dat de benadering van Duitse klanten anders verloopt. Zo klikt de Nederlandse klant als eerst op de ‘sales’ of ‘bestsellers’ pagina. Henrike lachend: “Duitsers hebben blijkbaar minder interesse in korting, die klikken eerst op ‘Impressung’. In Duitsland is zekerheid heel belangrijk, zaken doe je ‘gründlich en pünktlich’.” Daar is ook rekening mee gehouden op de website. Belangrijk is dat de klant geen tijd krijgt om zich te irriteren of te twijfelen over een aankoop. Henrike: “We willen de checkout eigenlijk heel minimalistisch hebben, betalen moet zo simpel en duidelijk mogelijk zijn.” Guts & Gusto biedt sinds kort ook AfterPay | Riverty aan als betaalmethode in de webshop. “Dat is echt een service naar de klant, want het biedt voor sommige klanten wat meer zekerheid bij een aankoop. Bovendien is onze omvang er nu naar”, aldus Maarten.
De stoere stijl van Guts & Gusto valt goed in de smaak bij de gemiddelde Duitse klant. Dat is bijvoorbeeld weer anders voor Fransen. “Franse klanten zijn veel vrouwelijker, daar gaan hele andere kledingstukken in om”, legt Henrike uit. Voor de toekomst heeft Henrike de wens om ook fysieke winkels in Duitsland en België te openen. Maarten nuanceert: “We zitten natuurlijk in een gekke tijd, maar je kunt er vanuit gaan dat er binnen afzienbare tijd Guts & Gusto’s in het buitenland te vinden zijn.”
Benieuwd hoe u uw betaalstrategie kunt optimaliseren? Download dan ons e-book.
Professionele begeleiding
Bij het ontwikkelen van uw betaalstrategie