Buckaroo helpt Youfone bij digitalisering betaalstrategie

 

Sim-only provider Youfone timmert hard aan de weg en is voornemens de komende twee jaar zijn klantenbestand te verdubbelen. Om die ambitie waar te maken, hanteert de telecomprovider een unieke filosofie waarbij zoveel mogelijk wordt samengewerkt met specialistische outsourcing partners, waaronder Buckaroo als strategische betaalpartner. Een gesprek met zowel Valentijn Rensing, CEO van Youfone, als Maurits Dekker, CCO van Buckaroo, over het unieke concept van betalen, credit management en subscription beheer.

 

Youfone is één van de eerste partijen die elf jaar geleden de sim-only markt is ingedoken als alternatief voor de destijds gebruikelijke mobiele abonnementsmarkt. Het bleek een gat in de markt. De telecomprovider bedient vandaag de dag zo’n 300.000 klanten en heeft de ambitie uitgesptoken om binnen twee jaar meer dan een half miljoen klanten aangesloten te hebben. “Het aansluiten van de eerste 10.000 klanten heeft bijna vijf jaar geduurd, maar sindsdien vertonen we een aanzienlijke groei,” zegt Rensing. “Het feit dat we jaarlijks met ruim 40% kunnen groeien heeft alles te maken met onze filosofie. We hebben ons eigen IT platform opgetuigd, waarop partners heel eenvoudig kunnen inhaken. Het vormt het hart van onze organisatie.”

 

 

Kracht van samenwerking

Rensing gelooft in de kracht van de samenwerking. In plaats van alles zelf te doen werkt Youfone veel samen met specialistische outsourcing partners. Terwijl het bedrijf groeit qua klanten en omzet, blijft het Youfone team zelf klein. “Een bewuste keuze,” zegt Rensing. “Debiteurenbeheer, de klantenservice, het verzenden van de simkaarten, marketing: we besteden het allemaal uit, waarbij de partners connecteren aan ons IT platform. Zo profiteren we van de beste specialisten, werken we kostenefficiënt en besparen we op onpraktische managementlagen. Sinds deze zomer werken we samen met Buckaroo die het volledige betaalproces voor haar rekening neemt. We hadden dringend behoefte aan het digitaliseren en automatiseren van het creditmanagement en waren bovendien op zoek naar meer flexibiliteit in betalen. Dat gaat dus verder dan een klassiek PSP model.” 

 

 

Klantvriendelijk betaal- en herinneringsproces

Credit management is volgens Dekker meer dan alleen het incasseren van uitstaande vorderingen. “Het gaat verder dan de transactie en start in veel gevallen nog vóór de facturatie, bijvoorbeeld bij het regelen van de incassomachtiging. De grootste toegevoegde waarde ligt echter in de opvolging van openstaande facturen. Daarbij hanteren we een klantvriendelijke benadering die puur gericht is op attentie en retentie in plaats van abonnees direct af te schilderen als wanbetalers. Hiervoor hebben we een aparte workflow ingericht die past bij het product en de klant. Zo hanteren we bijvoorbeeld een afwijkende benadering voor de verschillende producten (mobiel, vast en tv) van Youfone.” Rensing geeft een voorbeeld: “De kans op betaling is bijvoorbeeld groter als we bij een sim-only abonnement even het mobiel internet blokkeren. Buckaroo biedt toegevoegde waarde en is in staat om onze IT infrastructuur snel te doorgronden en begrijpen.”

 

Met ons hybride model verlaten we in feite het geijkte pad van een klassieke PSP, resumeert Dekker. “We zijn veel meer in staat om mee te denken en mee te schalen met de groei van onze klanten. Een explosieve groei in het geval van Youfone.” Rensing vult aan: “Die complexiteit kan lang niet iedere PSP behappen. Omdat Buckaroo van origine al goed geautomatiseerd is, was de implementatie binnen een maand of twee gerealiseerd, daar waar zeven tot acht maanden gebruikelijk is.”

 

 

Dit artikel is eerder verschenen in Online Retailer op 13 december 2019.

 

Youfone betaalstrategie online retailer Buckaroo