Voetbal International

Gevestigd voetbalmerk sinds 1965

Het tijdschrift dat iedereen kent

Voetbal International is het langstlopende voetbaltijdschrift van Nederland, het eerste VI-magazine werd al in 1965 gedrukt. En ook nu is het merk nog steeds relevant. Daarbij heeft VI inmiddels ook een stevige online propositie waar lezers op kunnen abonneren: VI PRO. Dit is een apart onderdeel van de website met achtergrondverhalen en analyses. Wat betekent deze mix aan platforms voor de relatie met de lezer?

VI PRO: het digitale platform van VI

De kracht van een abonnementsmodel

In de zomer van 2019 is VI overgenomen door Digital Enterprises. Daarvoor was VI eigendom van WPG uitgevers. Het abonnementssysteem van WPG was aan vernieuwing toe. Dave van den Berg, manager klantrelaties: “In ons oude abonnementssysteem startte ieder weekbladabonnement op woensdag, omdat het weekblad altijd op woensdag uitkomt. We wilden wat flexibeler zijn. Met de komst van VI PRO, kunnen klanten iedere dag lid worden.” Daarnaast zat VI met de uitdaging dat haar abonnementen in het oude systeem nog vooruit betaald moesten worden. Iemand kocht een jaarabonnement en moest voor een jaar vooruit betalen. “Dat is niet klantvriendelijk en zorgt voor problemen bij vervolgbetalingen. Daarom zijn we met maandbetalingen gaan werken.” Zo kwam VI in contact met Buckaroo.

De credit managementoplossing van Buckaroo heeft ondersteuning geboden bij het innen van maandbetalingen en het tijdig herinneren van klanten aan openstaande betalingen. Dave: “Herinneringen worden niet altijd als positief ervaren. Ondanks dat wij proberen mensen zo vriendelijk mogelijk te benaderen en het woord ‘herinnering’ in ons eerste bericht niet eens melden, blijkt toch dat mensen zich vaak aangevallen voelen en vervelend reageren op zo’n bericht. We zien liever dat klanten aangeven waarom de betaling niet gelukt is, zodat we aan een oplossing kunnen werken.”

“In ons oude abonnementssysteem startte ieder weekbladabonnement op woensdag, omdat het weekblad altijd op woensdag uitkomt.”

— Dave, manager klantrelaties bij VI

Van acceptgiro naar automatische incasso

Als manager klantrelaties is Dave erin gespecialiseerd om klanten (blijvend) te binden aan het VI-merk. VI heeft een hele grote groep trouwe abonnees. Deze abonnees zijn soms wel 50 jaar geleden lid geworden van VI. Zij waren altijd gewend te betalen met acceptgiro. Dat is voor VI niet  de prettigste betaalwijze, omdat je als Merchant in afwachting blijft van het moment dat je je geld ontvangt. De oplossing bleek een persoonlijk betaalverzoek. “We hebben deze klanten vorig jaar netjes een brief gestuurd om ze uit te nodigen met automatische incasso te gaan betalen, maar dat bleek niet zo eenvoudig. Dat was voor mensen een grote verandering en best wel spannend. Daarom hebben we ze een factuur gestuurd met een betaalverzoek. Aan de hand daarvan zien we dat de betalingen nu weer keurig verlopen.”

Naast de trouwe lezer wil VI ook nieuwe abonnees zo lang mogelijk aan het merk binden. Met het oude abonnementssysteem was het lastig om mensen voor een tweejarig abonnement aan te trekken, terwijl dat uit ervaring garantie blijkt voor langer lidmaatschap. Daarom bieden ze sinds voorjaar 2020 alleen nog een-, twee- en driejarige abonnementen op het blad aan. Dat zorgt ervoor dat klanten zich bij aanmelding al langer aan VI binden en dat ze als gevolg daarvan ook geneigd zijn om langer te blijven. In combinatie met VI PRO heeft iedere abonnee ook automatisch altijd en overal toegang tot het digitale platform. “Zo heeft de weekbladabonnee niet alleen op woensdag een ontspannen momentje met het verse magazine in de brievenbus, maar ook direct toegang tot een tactische analyse na afloop van een wedstrijd. Daarmee weten we onze weekbladlezers nog wat makkelijker aan ons te binden.”

“We hebben trouwe abonnees uitgenodigd met automatische incasso te gaan betalen, maar dat bleek niet zo eenvoudig. Dat was voor mensen een grote verandering en best wel spannend.”

— Dave, manager klantrelaties bij VI

Nog niet uitgespeeld

Als iemand een digitaal abonnement wil afsluiten en dus alleen toegang wil hebben tot de VI PRO-verhalen, hoeft alleen een e-mailadres ingevuld te worden voor het maken van een account. Dit e-mailadres wordt ook gebruikt om facturen naar te versturen. Soms geeft een abonnee aan  deze facturen niet te hebben ontvangen en lopen de abonnementskosten zo hoog op dat er een incassobureau ingeschakeld moet worden. Maar ook dan is alleen communicatie via het e-mailadres mogelijk. Daarom overweegt VI digitale abonnees in het vervolg bij het aanmelden al het adres en/of telefoonnummer op te laten geven. Daar zit ook wel weer een keerzijde aan: “Je werpt een behoorlijke drempel op voor iemand om een digitaal abonnement af te sluiten. Dus dat is nog best een complex vraagstuk.” Zo blijft VI altijd in ontwikkeling om haar relevantie als merk voort te zetten.

Specificaties

Voetbal International

Branche Created with Sketch. Branche
Webshopsoftware Created with Sketch. Webshopsoftware
-
Webpartner Created with Sketch. Webpartner
-
credit-card Created with Sketch. Onderwerp

Inspirerende cases

De ideale betaalmethode is voor elke situatie, product of dienst anders. Door het brede aanbod van betaalmethoden en unieke functies heeft Buckaroo altijd een passende oplossing. Doe inspiratie op met onderstaande cases.

Overzicht alle cases