19-06-2025
Nieuws

Interview Paul Scholten - ontzorgen met de slimste én de beste service

Op 19 juni was Paul Scholten, CEO van Buckaroo, bij De Ondernemer voor een interview. Samen met presentator Gerben van Driel namen ze de wereld van de payments onder de loep. Van een simpel kassasysteem tot een omnichannel klantreis. Wat doet Buckaroo precies en wat is nou eigenlijk een omnichannel betaalstrategie? 

Van webshopbetaling naar retourbetaling in de winkel

Op de vraag wat 'omnichannel' precies is, geeft Paul als voorbeeld:  "Een klant die een aankoop heeft gedaan in een webshop wil het product retourneren in de winkel. Dit lijkt heel simpel, maar technologisch is het ingewikkelder om dit te regelen. Je moet systemen aan elkaar koppelen en ook in de administratie moet alles kloppen."

Wat doet een PSP? 

Ook legt Paul uit wat een Payment Service Provider (PSP) is en waarvoor je bij zo'n betaalinstelling terechtkunt. Door gebruik te maken van een PSP kun je als ondernemer snel je betalingen regelen en heb je meer overzicht. Of je het nu hebt over creditcard betalingen, iDEAL, Bancontact of allerlei andere online en in-store betaalmethoden, vaak kun je alles via één partij regelen. Daarmee bespaar je tijd en geld. Zo kan Buckaroo ondernemers ontzorgen op het gebied van betalingen. 

De juiste betaalstrategie voor je klanten 

Een ander onderwerp waar presentator Gerben graag meer over wil weten is "de betaalstrategie". Paul legt uit dat een betaalstrategie altijd begint bij de klant. Wat heb je voor klanten en wat voor service of producten lever je? Komen ze bij je in de winkel, in een webshop of allebei? Het kan zelfs zijn dat je producten of diensten levert op abonnementenbasis. Een mooi voorbeeld daarvan is Swapfiets. Vervolgens ga je nadenken wat je klanten willen op het gebied van betalen en welke passende mogelijkheden je kunt bieden. Denk hierbij aan een klant die een webshopbestelling in de winkel wil retourneren. 

Benieuwd naar het hele interview? 

Bekijk hier de video: 

Banken versus betaalinstellingen 

In het interview wordt ook ingegaan op het verschil tussen een betaalinstelling en een bank. Waarvoor ga je naar een PSP en welke positie heeft een PSP tegenover banken in het betaallandschap? Paul legt uit dat vooral nieuwe betaalmethode zorgen voor complexe systemen. Niet alle banken hebben de ruimte om daarvoor allerlei technische systemen in te richten en te onderhouden. Daarom wordt dit vaak uitbesteed aan een derde partij zoals een PSPS. Ze kunnen elkaar dus mooi aanvullen. Iets wat ook is gebeurd bij ABN Amro en Buckaroo. 

Een uitdagende markt

Op de vraag welke uitdagingen Buckaroo heeft beschrijft Paul twee kanten. Eerst is er het operationele verhaal. Als iets gebouwd is moet het ook blijven werken. Ook moet er ingespeeld worden op nieuwe technieken. De markt is constant in ontwikkeling en daarin moet je mee kunnen gaan. Maar wat net zo belangrijk is voor Buckaroo, is dat ze niet alleen naar technologie kijken, maar ook naar wat klanten echt willen. En dat ze begeleidt worden door bijvoorbeeld gewoon telefonisch goed bereikbaar te zijn met een helpdesk die lokaal kan ondersteunen. 

Denk na over groeimogelijkheden 

Tot slot wordt er nog een afsluitende tip gevraagd aan Paul. Hij adviseert ondernemers om vooruit te kijken. Wil je bijvoorbeeld uitbreiden naar andere landen? Zorg er dan voor dat je ook betaalmogelijkheden voor die landen toevoegt aan je webshop bijvoorbeeld.