iDEAL vernieuwt met iDEAL 2.0

iDEAL is sinds 2005 een vertrouwde naam in de wereld van online betalingen. Met meer dan 1 miljard transacties per jaar en een indrukwekkend aandeel van 70% in alle online consumentbetalingen in Nederland, is iDEAL uitgegroeid tot de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Inmiddels is het betaalgedrag dusdanig veranderd dat het tijd is voor een upgrade: iDEAL 2.0.

De manier waarop we online winkelen en betalen is erg veranderd. Zo wordt er steeds meer mobiel gewinkeld en heeft de consument een groeiende behoefte aan gebruiksvriendelijkheid. Met iDEAL 2.0 speelt Currence, merkeigenaar van iDEAL, in op die wens. Dit nieuwe systeem belooft de online koop- en betaalervaring nog eenvoudiger en efficiënter te maken.

Wat verandert er met iDEAL 2.0?

Een van de opvallendste verbeteringen van het nieuwe iDEAL is de introductie van een nieuwe betaalpagina en een persoonlijk iDEAL-profiel voor gebruikers. Met dit profiel kunnen klanten essentiële gegevens zoals bezorgadressen en voorkeursrekeningen opslaan, waardoor het afhandelen van bestellingen en betalingen aanzienlijk wordt versneld.

Achter de schermen is hard gewerkt aan de technische iDEAL-infrastructuur en aan een geheel nieuwe iDEAL-pagina. Inmiddels is deze gereed voor gebruik. In de eerste fase van de uitrol verandert er alleen nog weinig voor gebruikers. De echte voordelen worden pas zichtbaar in de volgende fase die binnenkort wordt aangekondigd en geïntroduceerd.

Voor de meeste Buckaroo klanten verandert er na het overzetten voorlopig niks. Wij zullen - zolang mogelijk - de optie blijven ondersteunen om via de betaalpagina van de webshop iDEAL als bankkeuze door te geven. Wel heeft Currence besloten om voor het meesturen van de bankkeuze Extra kosten in rekening te brengen.

Voor klanten die gebruikmaken van een Buckaroo betaalpagina gaat er, na het overzetten, wel wat veranderen. Zij zullen gebruik gaan maken van een nieuwe iDEAL 2.0 pagina die door iDEAL zelf wordt aangeboden; dit zal niet meer de Buckaroo iDEAL checkout zijn. Deze wijziging kan in de toekomst voordelen opleveren omdat er sneller ingespeeld kan worden op veranderingen in betaalgedrag en nieuwe wensen uit de markt.

Bij gebruik van deze nieuwe route wordt een betaler - nadat het iDEAL logo is geselecteerd - doorgezet naar de nieuwe centrale iDEAL checkout. Op deze nieuwe iDEAL pagina kan de betaler (net als voorheen) de voorkeursbank selecteren of een QR-code scannen.

Buckaroo gaat de eerste merchants nog dit jaar overzetten naar iDEAL 2.0.

 

Accepteer marketingcookies om de video te bekijken

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van iDEAL 2.0?

In een volgende fase krijgen gebruikers de mogelijkheid om een iDEAL-profiel aan te maken waarmee ze hun voorkeursrekening en bezorggegevens kunnen opslaan. Deze gegevens kunnen automatisch worden overgenomen bij het gebruik van de iDEAL-betaalpagina waardoor klanten slechts één handeling hoeven te verrichten om de betaling af te ronden. Dit leidt niet alleen tot meer gemak voor de gebruiker, maar ook tot een hogere conversie voor online ondernemers.

De toekomst van iDEAL 2.0 belooft nog meer innovaties, zoals nieuwe betaalopties waaronder terugkerend of later betalen. De iDEAL in3 pilot, in samenwerking met iDEAL en in3, kan ook een integraal onderdeel van het nieuwe iDEAL worden. Deze nieuwe betaalopties zullen in samenspraak met de markt worden ontwikkeld waardoor iDEAL 2.0 de nieuwe standaard zal worden voor online betalingen.

Klaar voor de toekomst met iDEAL 2.0

In de toekomst zal iDEAL 2.0 niet alleen de betaalervaring verbeteren, maar de betaaloplossing zal ook continu meegaan met de tijd om te voldoen aan de steeds veranderende behoeften van consumenten en online ondernemers. Meer informatie over de ontwikkeling en lancering van iDEAL 2.0 leest u hier.