Het 20-jarig bestaan van Buckaroo wordt dit jaar uitgebreid gevierd. Een mooi moment om stil te staan bij collega’s die al lange tijd een bijdrage leveren aan onze organisatie. Vandaag spreken we Rhesa-Molie Giebels. Hij werkt inmiddels 15 jaar bij Buckaroo, nadat hij eerder bij verschillende organisaties actief was. “Wat ik hiervoor deed is teveel om op te noemen, maar ik heb onder andere in de gaming gezeten en bij de overheid gewerkt. Vroeger was ik wel echt een jobhopper. Dat is ook het leuke van IT denk ik. Je kunt eigenlijk alle kanten op qua branches, daardoor leer je heel veel verschillende dingen.”
Toen Rhesa begon bij Buckaroo was het werk veel minder gestructureerd. Zo werd er wel eens tijdens een telefoongesprek ter plekke een oplossing gebouwd en getest. Dat werd dan live gezet en aan de klant werd gevraagd of het werkte. Zo begon hij op de IT-afdeling binnen Buckaroo, waar je vooral dingen zelf uit moest zoeken. Dat “uitzoekwerk” speelde vooral bij de creditcards. Een deel van de kennis was verloren door werknemersverloop en dat moest dus echt op basis van de sourcecode worden uitgezocht. Toch ging dat uiteindelijk goed.
Nu Rhesa terugkijkt op die tijd is er veel veranderd. “Het bedrijf is flink gegroeid waardoor er meerdere afdelingen zijn ontstaan die echt een eigen expertise hebben. Dat levert veel voordelen op. Het grote verschil is dat mensen weten waar ze het over hebben, dat was toen ook al wel hoor, maar niet zoals nu. Het is gewoon veel meer geprofessionaliseerd. Mensen controleren elkaar en helpen elkaar. Er is meer structuur en er wordt meer gedocumenteerd.”
“Binnen IT was het vroeger zo dat als je iets “repareerde”, dan was er best wel een kans dat dat misging en dat je iets kapot had gemaakt. Voor mij gaf dat ook wel heel veel spanning en zenuwen. Die spanning is er nu wel vanaf. Nu heb je er eerst als team samen naar gekeken, is het al langs een tester gegaan en begeleiden we met z’n allen de release, in plaats van dat je alles in je eentje doet. Dat maakt de kans op fouten natuurlijk vele malen kleiner.
Onlangs maakte Rhesa de overstap naar de functie van Technical Analyst, na 15 jaar als Developer te hebben gewerkt. Hij heeft veel geleerd in die tijd, ondanks dat hij in die jaren niet van functie is gewisseld. “Ik ben pas sinds een paar maanden geen Developer meer. Ik denk dat ik niet gegroeid ben corporate wise, maar wel als persoon. Nu werk ik veel meer gestructureerd en zorgvuldiger. Ook begrijp ik nu waarom bepaalde procedures belangrijk zijn. Terwijl ik vroeger dacht: ‘procedures, daar houden anderen zich maar mee bezig’. Ook op persoonlijk vlak ben ik gegroeid. Er is veel gebeurd in mijn leven de afgelopen 15 jaar. Ik kan nu denken dat als iemand een vervelende opmerking maakt, dat daar ook iets achter kan zitten. Daar heb ik veel meer begrip voor en ik laat dat soort dingen langs mij heen gaan. Terwijl ik dat vroeger misschien veel persoonlijker op zou vatten, of er misschien zelfs op een negatieve manier op zou reageren.
Op de vraag welke mijlpalen Rhesa goed zijn bijgebleven moet hij even nadenken. Met zijn nuchtere kijk op het werk en leven is hij niet echt gewend om mijlpalen te vieren. “Ik ben niet iemand die heel snel iets viert. Aan de andere kant denk ik dat ook heel veel van IT als vanzelfsprekend wordt ervaren, want dingen horen gewoon te werken. " Toch geeft Rhesa ook aan dat hij soms werk van zichzelf terugziet in code, waar hij ooit aan heeft meegewerkt, waarvan hij denkt “dat hebben we toen toch ook maar even mooi gebouwd.”
Dat Buckaroo dit jaar haar 20-jarig bestaan mag vieren ligt volgens Rhesa vooral aan de gedrevenheid van de collega’s. Dat er zorgvuldig wordt gewerkt en dat we merchants tegemoetkomen. Daarom vindt hij de slogan “Paying Attention” ook wel leuk gevonden. “Het valt samen met wat ik eerder aangaf. Dat we heel erg zijn gegroeid met procedures en dat soort zaken. Maar ook dat we aandacht hebben voor wat merchants vertellen, wat ze vragen, wat ze willen, wat ze kunnen en hoe we daarop aan kunnen sluiten.”
We zijn benieuwd of Rhesa nog een wens heeft voor de toekomst van Buckaroo. Daarbij denkt hij meteen aan het werkplezier van de collega’s en hoe belangrijk dat is. “Wat ik altijd iedereen op het hart zou drukken zijn twee dingen. Ten eerste: bedenk voor jezelf wat je werk leuk maakt en vergroot dat uit. Zorg er gewoon voor dat je werk echt leuk wordt. Ik geloof dat er veel mensen binnen Buckaroo zijn die je dat gunnen en die je daarmee kunnen helpen. Die je advies kunnen geven en die willen dat iedereen het naar zijn zin heeft en ook zijn eigen krachten kan gebruiken binnen zijn werk of misschien zelfs in een andere functie of afdeling.
Het tweede punt dat Rhesa mee wil geven is dat je rekening met elkaar moet houden op de werkvloer. “Als iemand een keer wat anders reageert kan het zijn dat er meer aan de hand is dan alleen maar een werkgerelateerd vraagstuk dat net niet lekker loopt. Het is dan goed om te beseffen dat er misschien wel wat anders achter zit. Je hoeft niet gelijk een arm om iemand heen te slaan, maar laat het op zijn minst even varen en geef iemand de ruimte. Dan denk ik dat iedereen met heel veel plezier naar werk gaat en echt met voldoening zijn werk kan doen. Dat vind ik belangrijk, want je ziet je collega’s veel natuurlijk. Ik zie mijn collega’s soms vaker dan familieleden die dichtbij staan. En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt.”
Uitstekende klantenservice
Hulp wanneer jij het nodig hebt
Duidelijke tarieven
Betaal alleen bij geslaagde transacties
40+ populaire betaalmethoden
Wij helpen je de juiste betaalmethoden te kiezen