Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kunt u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

Betaalmethoden in B2B e-commerce

maandag 19 februari 2018

B2B e-commerce zit in de lift. Deze branche belooft in de komende jaren nog veel verder te groeien. Nu koopt misschien nog niet elk bedrijf via een webshop, maar in veel gevallen begint het wel met online oriëntatie. Dit vergroot de noodzakelijkheid om ook zakelijke klanten in elk geval de optie te geven om online aankopen te doen. Een klantvriendelijk en gemakkelijk betaalproces is hierin onmisbaar.

Van bestellijst naar webshop

B2B aankopen gaan vaak nog via bestellijsten. Webshopsoftware dat speciaal is ontwikkeld voor B2B moet daar verandering in brengen. Alhoewel het aankoopproces in B2B anders is dan bij B2C, is ook onder inkopers en andere beslissingsbevoegden het gemak van online shoppen een vanzelfsprekendheid geworden. Daarom bieden steeds meer bedrijven hun voorraad online aan, wat een flinke klus is met een assortiment van soms wel tienduizenden artikelen.

Betaalmethoden in B2B

Dat zakelijke klanten gemakkelijk kunnen afrekenen valt volledig samen met de wens tot efficiëntie in het bestelproces. Net als in B2C kan de check-out de conversieratio maken of breken. Een soepel betalingsproces is daarom belangrijk. In de meeste gevallen sturen bedrijven elkaar nog altijd een factuur per post of per mail, maar Buckaroo ziet het aantal aanvragen voor iDEAL, PayPal en creditcard voor B2B sterk toenemen. Bekijk hier nog een aantal andere populaire betaalmethoden voor B2B.

Automatische incasso

Voor bestellen op rekening en dus achteraf betalen zijn betaalafspraken nodig (en een kredietcheck). Dit klinkt als een flinke papierwinkel, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een digitale incassomachtiging is voldoende. Automatische incasso wordt – de naam zegt het al – automatisch uitgevoerd. En is de incasso mislukt? Dan zie je in de rapportage van je Payment Service Provider direct de reden (onvoldoende saldo, ongeldig rekeningnummer) en kan er opvolging aan worden gegeven. Bijvoorbeeld met een automatische herhaalpoging. En als dat niet lukt? Dan kan er een betaalherinnering met betaallink, betaalknop of QR-code verstuurd worden per mail, post of sms.

Automatische incasso via een eMandate

Volgens Buckaroo is automatische incasso via een eMandate (online digitale incassomachtiging) de ideale betaalmethode in B2B. De koper kan namelijk de factuur achteraf betalen, de verkoper hoeft niet af te wachten en kan zelf de betaling initiëren. Bovendien is betalen via automatisch incasso perfect voor herhaalbetalingen en ideaal te combineren in geval van abonnementen.

Geef je klanten keuzes: vooraf of achteraf betalen?

Online betaalmethodes worden niet altijd ingezet als directe betaalmethode in de check-out, maar als achteraf betaalmethode. Betalen kan vanuit een factuur per mail of klantomgeving, met daarin een betaalknop die leidt naar een betaalpagina.

Een reden waarom directe betaalmethodes populair zijn, bij zowel kopers als verkopers, is de betrouwbaarheid. Een betaalknop is niet gevoelig voor menselijke fouten. Dat is wel anders bij een bankoverschrijving, denk aan een foutief rekeningnummer of ontbrekende omschrijving waardoor een betaling kwijtraakt of vertraging oploopt. Een betaling via bijvoorbeeld iDEAL lijkt daarom ideaal, maar is niet altijd de beste keuze in de B2B-branche. Want voor een bedrag van soms duizenden euro’s trek je niet even de identifier uit je bureaula, bovendien is er vaak akkoord nodig van meerdere beslissingsbevoegdheden. Daarbij komt dat bedrijven gewend zijn aan achteraf betalen.

Ontzorging in het totale betaalproces: hoe te starten?

Veel aspecten van B2C e-commerce zie je terugkomen in de online B2B-markt. Hoewel de aankoopbeleving sterk op elkaar gaat lijken, verschilt het aankooptraject toch in een aantal zaken: in B2C is er één klant, bij B2B heb je te maken met verschillende beslissingsbevoegden. Verder liggen de aankoopbedragen en volumes hoger in B2B. De betaaltermijn en -methode verschilt ook. Verlaag het risico op wanbetalers, door vooraf de debiteur te identificeren, bijvoorbeeld via een eMandate.

De klantvriendelijke en laagdrempelige manier van betaling in B2C is een aspect dat ook in B2B van belang is. Verhoog daarom de conversie door klanten de keuze te geven uit diverse online betaalmethoden. Houd grip door online transacties te monitoren en de opvolging van openstaande facturen te automatiseren. Het ERP-systeem, de B2B webshopsoftware en de Payment Service Provider (PSP) werken daarin nauw samen.

Het advies: geef je klant ruim de keuze uit betaalmogelijkheden. Na een aantal transacties wijst de rapportage van de Payment Service Provider vanzelf uit welke betaalmethode het meest populair is.

Meer weten over alle betaalmogelijkheden en koppelingen met webshopsoftware? Vraag dan een gratis consult aan bij Buckaroo.


Dit artikel is eerder gepubliceerd op: https://www.sana-commerce.com/nl/blog-nl/buckaroo-legt-uit-betaalmethoden-b2b-e-commerce/ 

Terug naar overzicht

Wij verwerken de betalingen voor

Elke maand payment insights in uw inbox? Meld u aan... Verzenden