Partywinkel

Op weg naar de positie als grootste feestleverancier van de Benelux

Een feestje is niet compleet zonder versiering

“We willen op elk feest een glimlach op ieders gezicht toveren”. Met deze wens begonnen eigenaren Patrick en Casper van Partywinkel hun onderneming vanaf een zolderkamer. Sindsdien zijn ze vijf keer verhuisd naar een steeds grotere locatie. Inmiddels kennen ze bijna de status van grootste feestleverancier van de Benelux. De wens om te blijven groeien stopt niet. In deze case lees je hoe Partywinkel zo’n succes werd.

Partywinkel heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel

Korte lijntjes

Het is niet niks om te streven naar de positie als grootste feestleverancier van de Benelux. Je moet in elk geval onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten. Volgens Patrick, mede-eigenaar van Partywinkel, weten ze zich op twee punten te onderscheiden: bereikbaarheid en klanttevredenheid. Ze zorgen in ieder geval dat ze bereikbaar zijn op de momenten dat mensen willen bestellen. De voorbereidingen voor een feestje zijn immers niet altijd strak gepland. “Sommige webshops kiezen ervoor om na 15 uur ‘uit de lucht te gaan’ en pas de volgende dag weer bereikbaar te zijn, terwijl mensen juist na het eten bestellen en dan bijvoorbeeld nog vragen hebben.” Korte lijntjes buiten kantoortijd is ook wat Patrick waardeert aan het partnership met Buckaroo. “We kunnen gewoon meteen appen in plaats van dat je een online formulier moet invullen of dat je alleen een vast telefoonnummer kunt bellen en dan krijgt te horen ‘we zijn al dicht, je kunt ons tot vijf uur bellen’. Dan denk ik ‘ja leuk, maar wie zijn er bereikbaar dan?’ Dat hoort echt niet meer bij nu.”

Daarnaast staat Partywinkel voor extreme klanttevredenheid. “We kijken niet naar een enkele bestelling, maar echt naar het totaalplaatje. Alles met het idee dat klanten dan de volgende keer terugkomen, in plaats van dat ze naar een ander gaan.” Zo besloten ze op een bepaald punt ook AfterPay toe te voegen aan de betaalopties in de checkout. Het bleek namelijk dat relatief veel klanten hun betaalpas niet in de buurt hebben, maar toch even snel een bestelling willen plaatsen. Dat is reden genoeg voor Partywinkel om de achteraf betaaloptie toe te voegen in de checkout. “Wij kijken puur in het belang van de klant: de klant betaalt en bepaalt.”

“We doen alles vanuit een idee dat klanten een volgende keer terugkomen, in plaats van dat ze naar een ander gaan.”

— Patrick, mede-eigenaar Partywinkel

Oranjeslingers uitverkocht

Partywinkel heeft een vrij jonge doelgroep. Het zijn over het algemeen vrouwen die bestellingen plaatsen. Tijdens de coronapandemie zag Patrick dat er een bredere doelgroep actief was in de webshop. “Omdat we niet op vakantie konden, was het in de maanden juli en augustus vorig jaar volop drukte, waar dat normaal de rustigste maanden zijn, omdat iedereen dan zomervakantie heeft. Er zijn waarschijnlijk een hoop mensen die ervoor kiezen om juist nu wat meer uit te pakken.” De best lopende producten verschillen van tijd tot tijd. De ene maand zijn er veel mensen jarig, dus dan lopen leeftijdsartikelen goed. Een andere keer verkopen thema-gerelateerde artikelen beter. Nu zijn bijvoorbeeld alle oranjeslingers uitverkocht vanwege het EK. Straks zijn het weer Halloween en Oktoberfest gerelateerde artikelen. Dat schuift telkens weer door. Partywinkel investeert nu flink in een uitbreiding van het assortiment. “We willen inspelen op meer feestmomenten, maar ook op thema’s die we nog niet hadden. We missen nu bijvoorbeeld nog thema’s als 'trouwen', we verkopen dus nog geen bruiloftgerelateerde artikelen. We willen dus echt inzetten op verbreding en verdieping van het assortiment.”

Oranjeassortiment van Partywinkel

Daarbij is het voor Partywinkel belangrijk dat de checkout zo clean mogelijk is en de betaalopties op volgorde staan van meest gebruikt, zodat klanten sneller hun betaalmethode kunnen kiezen. Het liefst ziet Patrick dat de laatst gebruikte betaalmethode van de klant automatisch onthouden wordt. “We doen er eigenlijk alles aan om het zo makkelijk mogelijk te maken en weinig kans laten dat klanten over hun keuze twijfelen. Zo kozen we er op een gegeven moment ook voor om een bepaalde betaaloptie er helemaal uit te laten, omdat die gewoon zo weinig gebruikt werd. Het zorgt uiteindelijk ook weer voor ruis naar andere klanten toe, op het moment dat die optie er nog tussen staat. Hoe meer smaken je aanbiedt, hoe lastiger het kiezen wordt voor mensen. Dus dat soort dingen filteren wij er dan uit.”

“Hoe meer smaken je aanbiedt, hoe lastiger het kiezen wordt voor mensen.”

— Patrick, mede-eigenaar Partywinkel

Checkout Partywinkel

Lightspeed

Partywinkel is een van de merchants die gebruik maakt van de Lightspeed software voor de webshop. In het begin wilden Patrick en zijn compagnons de technische kant van de webshop helemaal zelf opzetten. Hiervoor was een derde eigenaar verantwoordelijk die onderlegd was op IT-vlak. Toen de onderneming snel groeide, besloten ze de overstap te maken naar Lightspeed, omdat deze software veel opties bood om te customizen. Patrick maakt naar eigen zeggen nu al jaren tevreden gebruik van Lightspeed, maar de overstap begon helaas wat stroef. Partywinkel was een van de eerste webwinkels op de nieuwe Buckaroo Lightspeed-koppeling. Door uitgebreid te testen en te streven naar een optimale connectie tussen webshop en betaalpagina, is de band tussen Partywinkel en Buckaroo versterkt. De checkout werkt nu volledig naar behoren. “Uiteindelijk wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk betalingen slagen en niet dat je klanten verliest, omdat ze hun betaling niet kunnen afronden.” Sindsdien heeft Partywinkel naar eigen tevredenheid alleen nog maar groei gerealiseerd met Buckaroo via Lighstpeed.

 

Toekomst vol verrassing

Voor de toekomst wil Partywinkel de grootste speler worden binnen de Benelux. Een internationale focus is voor nu nog niet relevant, omdat Patrick en Casper van mening zijn dat ze nog niet het maximale halen uit de Nederlandse en Belgische markt. “We kunnen nu wel al de focus leggen op een ander land, maar op het moment dat we er hier nog niet alles uithalen, vinden we het zonde om alles voor de helft neer te zetten. Dus ons doel is om eerst te intensiveren in Nederland en België. Vervolgens kunnen we altijd nog kiezen om uit te breiden naar een andere markt.”

 

Wel dromen de ondernemers ervan om ook een hele andere webshop op te tuigen in een branche waar ze ook affiniteit mee hebben en die past bij de levensfase waar ze nu inzitten. Daar willen ze alle kennis en vaardigheden toepassen die ze met Partywinkel hebben opgedaan. Wat het precies wordt, kunnen ze nog niet loslaten. “We zorgen in elk geval dat we niet stilstaan.” Een reden om Partywinkel te blijven volgen!

Partywinkel-eigenaren Patrick en Casper

Specificaties

Partywinkel

Branche Created with Sketch. Branche
Webshopsoftware Created with Sketch. Webshopsoftware
Webpartner Created with Sketch. Webpartner
Partywinkel
credit-card Created with Sketch. Onderwerp

Inspirerende cases

De ideale betaalmethode is voor elke situatie, product of dienst anders. Door het brede aanbod van betaalmethoden en unieke functies heeft Buckaroo altijd een passende oplossing. Doe inspiratie op met onderstaande cases.

Overzicht alle cases