De drie koningen onder de betaalmethoden 👑

Het is vandaag driekoningen, een feestdag die oorspronkelijk verwijst naar de Bijbelse gebeurtenis van drie wijzen op zoektocht naar de koning. 6 januari is traditiegetrouw ook de dag waarop je kerstboom de deur uit moet zijn đŸ˜‰. Speciaal in het teken van driekoningen bespreekt deze blog de drie koningen onder de betaalmethoden.

#1 iDEAL QR

Op nummer 1 staat betalen via een QR-code. Mobiele betaalmogelijkheden zoals iDEAL QR zijn sterk in opkomst. Deze vorm van contactloos betalen biedt groot gemak voor de consument en verlaagt daarmee de drempel om tot betaling over te gaan. Ondernemers kunnen de iDEAL QR aanbieden als betaalmethode op facturen, in de checkout van een webwinkel, op de kassabon of ter vervanging van een pinapparaat. De mogelijkheden zijn eindeloos, voor zowel digitaal als print.

 

Ook voor goede doelen zijn iDEAL-QR betalingen een uitkomst. Door de QR code op bijvoorbeeld een collectebus te scannen wordt een betaalopdracht klaargezet in de mobiel bankieren app van de consument. Om de transactie af te ronden geeft de consument toestemming via een vingerafdruk of pincode.

#2 Tokenization

Tokenization is een technologie die het kaartnummer van een fysieke kaart vervangt door een digitale en versleutelde code (een token) die wordt opgenomen in een e-wallet. Zo worden credicards en betaalkaarten gedigitaliseerd. De consument kan nu online betalen met dezelfde vertrouwde bankpas. De versleutelde code bevat genoeg informatie om de originele gegevens terug te vinden in een beschermde omgeving. Echter hebben alleen geautoriseerde gebruikers toegang tot de tokens. Codes zijn voor onbevoegden niet te ontcijferen en zo dus ideaal beveiligd. Daarmee zijn tokens ook goed beschermd tegen fraude.

 

Tokenization is voornamelijk handig voor creditcardbetalingen, PayPal-betalingen en betalingen via SEPA Direct Debit. Periodieke betalingen die in eerste instantie gedaan zijn via iDEAL, Bancontact, Giropay, EPS en Sofort kunnen met een token worden opgevolgd door een SEPA Direct Debit incasso.

#3 Achteraf betalen

Het gebruik van achterafbetaalmogelijkheden zoals Klarna, AfterPay, Billink of Tinka stijgt jaarlijks significant. De mogelijkheid om achteraf te betalen is inmiddels geen nieuws meer, maar ten tijde van een lockdown wel onmisbaar in je online betaalstrategie. Consumenten kunnen de producten niet in winkels bekijken en dus is er een behoefte aan zekerheid om tot aankoop over te gaan. Achteraf betaalmethoden bieden de gelegenheid een product eerst te passen, proberen en ervaren. Als de consument besluit het product te houden, bepaalt zij zelf het betaaltempo.

 

Een voordeel voor de ondernemer is dat achterafbetaalmethoden vaak het volledige betaalrisico op zich nemen en de facturatie achteraf verzorgen. Je hebt als ondernemer dus geen omkijken naar de afhandeling van de betaling.

Heb je vragen over een van deze betaalmethoden/ -oplossingen? Wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden!

Deze blog is gebaseerd op artikelen van emerce en swishfund.

Lees ook:

Whitepaper: je online betaalstrategie

Succesvol opstarten, uitrollen en perfectioneren van je betaalproces doe je zo! Met praktijkvoorbeelden van Auto.nl, VD.nl en het Belgische POM.

Lees meer

2020, de doorbraak van mobiele betaalmethoden

Ons betaalgedrag is aan het veranderen en dat komt door de smartphone. Mobiele betaalmethoden met een fast-checkout, zoals Apple Pay, hebben de toekomst.

Lees meer

Buckaroo scoort hoog op klantgerichtheid in de lijst van beste dienstverleners 2021

Buckaroo staat op de tweede plek van de MT1000-lijst van de beste dienstverleners van 2021 in de categorie digital marketing & e-commerce.

Lees meer