Dit is waarom jij als ondernemer straks niet meer zonder identityservices kan

Hoe goed ken jij je klant écht? Iedere consument kan bij je inloggen onder een valse naam en met een verkeerd geboortejaar. Als ondernemer wil je dat klantgegevens echt kloppen en door de juiste persoon zijn goedgekeurd. Door middel van identityservices als iDIN laat je consumenten zich op een veilige, snelle en gebruiksvriendelijke manier authenticeren.

Eenvoudige authenticatie

We spreken erover met Amos Kater, head of products bij Currence (iDIN). De organisatie heeft een tool op het gebied van identityservices ontwikkeld. ‘iDIN is een interbancaire oplossing waarmee we het voor consumenten mogelijk maken om zichzelf via hun bank te authenticeren bij bedrijven’, vertelt Kater. ‘Vervolgens kan de consument ook bepaalde persoons- en contactgegevens delen met bedrijven. We bieden bijvoorbeeld een dienst aan waarmee je als bedrijf kan controleren of iemand 18 jaar of ouder is.’

Van alcoholverkoop tot loyaliteitsprogramma

Als ondernemer weet je door de toepassing van identityservices dus precies wie je voor je hebt en ben je in staat om te voldoen aan wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld in situaties waarbij je zeker wilt weten dat iemand boven de achttien is, zoals bij de (online) verkoop van alcohol.

Vanaf 1 juli 2021 is de leeftijdsverificatie bij alcoholverkoop een stuk strenger. ‘Het was al verplicht, maar dat was vrij licht’, vertelt Kater. ‘Nu wordt er online beter gecheckt bij de verkoop, maar ook bij het afleveren. In Amersfoort en Utrecht doet PostNL een proef waarbij klanten die alcohol hebben gekocht een QR-code scannen van iDIN. Als ze boven de 18 zijn, komt er een vinkje.’

Veiligheid en privacy

Een groot voordeel van oplossingen zoals iDIN is het beveiligingsniveau. ‘Wij werken op basis van sterke authenticatie, dat maakt echt het verschil’, legt Kater uit. Identityservices hebben het beveiligingsniveau ‘substantieel’. ’Dankzij de app van de bank is die sterke beveiliging voor de consument toch heel makkelijk en simpel. Bovendien kun je iDIN overal inzetten waar DigiD niet gebruikt kan worden.’

Goed om te weten: de consument moet altijd expliciet toestemming geven voor het delen van persoonlijke gegevens met jouw bedrijf. Het is niet toegestaan om deze gegevens te delen met andere organisaties of te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze verkregen zijn.

Er komen steeds meer partijen op de markt die dit soort services aanbieden, maar iDIN heeft toch een streepje voor bij de consument. iDIN wordt namelijk gesteund door banken, dat wekt vertrouwen.

Download whitepaper: je online betaalstrategie

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Identityservices zijn in opkomst

Kater heeft de vraag naar identityservices tijdens de coronatijd flink zien stijgen. ‘Zo moest je je ineens bij een restaurant of bar registreren. In veel gevallen kon je gewoon maar iets opschrijven, dus het werkte niet zo goed. Je moet wel zeker kunnen weten dat iemand is wie hij of zij zegt. 

iDIN ziet een waanzinnige groei, vertelt Kater. ‘We zien ook meer bewustzijn bij de consument op het gebied van digitale veiligheid. Ik verwacht dat de digitale identiteit en de mogelijkheid om veilig data te delen daarom echt een grote vlucht gaat nemen’.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Wil je als ondernemer zelf aan de slag met iDIN? Bij Buckaroo kun je deze identityservices eenvoudig koppelen aan je betaalproces. Wij zijn gecertificeerd als Digital Identity Service Provider.

 

 

Dit artikel is 6 juli gepubliceerd op MT/Sprout in opdracht van Buckaroo.