Dit is waarom jij als ondernemer straks niet meer zonder identityservices kan
Hoe goed ken jij je klant écht? Iedere consument kan bij je inloggen onder een valse naam en met een verkeerd geboortejaar. Als ondernemer wil je dat klantgegevens echt kloppen en door de juiste persoon zijn goedgekeurd. Door middel van identityservices als iDIN en PiM laat je consumenten zich op een veilige, snelle en gebruiksvriendelijke manier authenticeren.
Eenvoudige authenticatie
We spreken erover met Maxim de Ruijter, Digital Products KPN Wholesale (PiM), en Amos Kater, head of products bij Currence (iDIN). Beide organisaties hebben een tool op het gebied van identityservices ontwikkeld. ‘iDIN is een interbancaire oplossing waarmee we het voor consumenten mogelijk maken om zichzelf via hun bank te authenticeren bij bedrijven’, vertelt Kater. ‘Vervolgens kan de consument ook bepaalde persoons- en contactgegevens delen met bedrijven. We bieden bijvoorbeeld een dienst aan waarmee je als bedrijf kan controleren of iemand 18 jaar of ouder is.’
PiM is een identificatie app met een attributen wallet en werkt op een soortgelijke manier. De Ruijter legt uit: ‘Bij PiM maakt de consument een account aan met zelf gekozen gebruikersnaam, e-mailadres en telefoonnummer. Dit kan hij aanvullen met een aantal andere attributen, zoals iDIN-gegevens, paspoortgegevens, bankrekeningnummers en/of adresgegevens. Met PiM kan via één app worden ingelogd bij aangesloten bedrijven, zo voorkom je fraude en gedoe. En ontlast je je klanten bij het invullen van hun gegevens om zich te identificeren.’
Van alcoholverkoop tot loyaliteitsprogramma
Als ondernemer weet je door de toepassing van identityservices dus precies wie je voor je hebt en ben je in staat om te voldoen aan wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld in situaties waarbij je zeker wilt weten dat iemand boven de achttien is, zoals bij de (online) verkoop van alcohol. ‘Voor veel startende webwinkels vormt dit een drempel die we met PiM kunnen wegwerken. Ook in offline situaties is de app een geschikte oplossing. Door het scannen van onze QR-code of via bluetooth gaan niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk tal van deuren open’, vertelt de Ruijter.
Vanaf 1 juli 2021 is de leeftijdsverificatie bij alcoholverkoop een stuk strenger. ‘Het was al verplicht, maar dat was vrij licht’, vertelt Kater. ‘Nu wordt er online beter gecheckt bij de verkoop, maar ook bij het afleveren. In Amersfoort en Utrecht doet PostNL een proef waarbij klanten die alcohol hebben gekocht een QR-code scannen van iDIN. Als ze boven de 18 zijn, komt er een vinkje.’
Maxim vertelt dat identityservices ook van pas kunnen bij loyaliteitsprogramma’s. ‘Zo kun je bijvoorbeeld een voetbal-clubkaart koppelen aan PiM, waardoor je korting in de fanshop of toegang tot een VIP-lounge krijgt.’
Veiligheid en privacy
Een groot voordeel van oplossingen als iDIN en PiM is het beveiligingsniveau. ‘Wij werken op basis van sterke authenticatie, dat maakt echt het verschil’, legt Kater uit. Identityservices hebben het beveiligingsniveau ‘substantieel’. ’Dankzij de app van de bank is die sterke beveiliging voor de consument toch heel makkelijk en simpel. Bovendien kun je iDIN overal inzetten waar DigiD niet gebruikt kan worden.’
Goed om te weten: de consument moet altijd expliciet toestemming geven voor het delen van persoonlijke gegevens met jouw bedrijf. Het is niet toegestaan om deze gegevens te delen met andere organisaties of te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze verkregen zijn.
Er komen steeds meer partijen op de markt die dit soort services aanbieden, maar iDIN en PiM hebben toch een streepje voor bij de consument. iDIN wordt namelijk gesteund door banken en PiM als start-up vanuit Nederlands grootste telecomprovider KPN, dat wekt vertrouwen.
Identityservices zijn in opkomst
De Ruijter en Kater hebben de vraag naar identityservices tijdens de coronatijd flink zien stijgen. ‘Zo moest je je ineens bij een restaurant of bar registreren. In veel gevallen kon je gewoon maar iets opschrijven, dus het werkte niet zo goed. Je moet wel zeker kunnen weten dat iemand is wie hij of zij zegt’, vertelt de Ruijter. Dat is goed nieuws voor PiM en iDIN. ‘We hebben een groot aantal gebruikers gewonnen door een reserveringsoplossing als MijnPlek.nl. Deze hebben we in coronatijd beschikbaar gesteld zodat mensen zich konden aanmelden bij hun lokale sportclub met PiM.’
Ook iDIN ziet een waanzinnige groei, vertelt Kater. ‘We zien ook meer bewustzijn bij de consument op het gebied van digitale veiligheid. Ik verwacht dat de digitale identiteit en de mogelijkheid om veilig data te delen daarom echt een grote vlucht gaat nemen’.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Dit artikel is 6 juli gepubliceerd op MT/Sprout in opdracht van Buckaroo.