ChariTales is een nieuw initiatief in de goede doelen wereld. Deze innovatieve community app is voor en door goede doelen gerealiseerd. Via de app kunnen goede doelen makkelijk verhalen delen, donaties ontvangen en vrijwilligers werven. We spraken oprichters Judith van den Hoeven en Ella Reizevoort over hun missie om goede doelen te ondersteunen.
“Vanuit ons netwerk kregen we het signaal dat, met name particuliere fondsenwerving, kostbaar is in deze tijd. Vooral de inzet van de traditionele kanalen zoals direct mail, e-mailmarketing en telemarketing, maar ook online via de socials is steeds minder haalbaar voor goede doelen. Dit zijn vaak redelijk dure kanalen, waarvan de tijd en de financiële middelen die erin worden geïnvesteerd, niet terugverdiend worden. We zagen ook dat het belangrijk is om vrijwilligers meer te binden en dat er veel energie gestoken wordt in vrijwilligerswerving. Die vrijwilligers zijn essentieel, omdat ze op een indirecte en andere manieren vaak een steentje financieel willen bijdragen.
Met ChariTales bieden wij een mooie tegenhanger. Goede doelen kunnen kosteloos content plaatsen en een eigen omgeving inrichten. Alleen wanneer iemand een donatie doet wordt er een kleine fee gerekend om de app te kunnen bekostigen”, vertelt Ella. “Ons doel is niet om zoveel mogelijk goede doelen in onze app op te nemen, maar om de goede doelen in de app maximaal te activeren. Dat ze zoveel mogelijk verhalen kunnen delen. De kracht van goede doelen zit namelijk in hun verhaal”, vervolgt Ella. De goede doelen zelf zorgen voor meer gebruikers van de app, maar ook vanuit ChariTales wordt gezorgd voor nieuwe gebruikers.
Uitstekende klantenservice
Hulp wanneer jij het nodig hebt
Duidelijke tarieven
Betaal alleen bij geslaagde transacties
40+ populaire betaalmethoden
Wij helpen je de juiste betaalmethoden te kiezen
Ieder goed doel wil graag een app, maar dat is niet altijd haalbaar. Het ontwikkelen en onderhoud van een eigen app kost tijd en geld. Niet ieder goed doel heeft die middelen beschikbaar. Dankzij ChariTales zijn hier wel mogelijkheden voor. Hoewel het niet echt een eigen app is, maar een omgeving waarop je inlogt in een app, is de functionaliteit hetzelfde. Een gebruiker kiest, bij de eerste keer inloggen in de app, het gewenste goede doel. Vervolgens ziet de gebruiker alleen informatie over het gekozen goede doel, als de app weer wordt geopend.
Eén van de goede doelen die de app al gebruikt is Nationaal Huidfonds. Zij startte onlangs met de campagne “Huidhelden". Het belangrijkste doel van het delen van de huidhelden verhalen is het vergroten van de acceptatie van de huid die anders is. In de campagne “Huidhelden” vertellen mensen met een specifieke huidziekte hun verhaal. Die waardevolle verhalen willen ze goed vastleggen. Hiervoor zoeken ze bedrijven die dat willen financieren in combinatie met een gift voor het goede doel. Voor Huidfonds zijn de huidhelden belangrijke ambassadeurs. Ze zijn nodig om het verhaal van het Nationaal Huidfonds te versterken. Het fonds wil door het delen van de verhalen meer zakelijke partners en sponsoren aan zich binden. De app sluit naadloos aan op de doelstelling van storytelling en het verspreiden van het Huidfonds verhaal en specifiek deze huidhelden. In de app is een link geplaatst om huidhelden te werven, maar ook een donatiemodule geactiveerd.
Download whitepaper
Voor het regelen van betalingen voor de donaties maakt ChariTales gebruik van de diensten van Buckaroo. “Toen we op zoek waren naar een partij die ons kon helpen bij het regelen van onze betalingen hebben we contact gezocht met diverse partijen. We merkten dat het contact bij de andere partijen moeizaam ging en dat we soms helemaal geen persoonlijk contact kregen. Alles ging digitaal en daardoor haakten we af. We kenden Buckaroo al en hadden daar goede ervaringen mee. In het geval van ChariTales was het handig dat we, vanwege de complexiteit van het initiatief, wel even met elkaar konden schakelen.
Het feit dat Buckaroo al veel andere goede doelen en stichtingen als klant heeft was nog een reden om voor Buckaroo te kiezen. We kwamen jullie de naam vaak tegen in combinatie met een goed doel. Het contact is goed en jullie zitten in Utrecht wat ook handig is voor ons”, vertelt Ella.
Judith van den Hoeven en Ella Reizevoort - ChariTales
Voor het verwerken van de donaties biedt ChariTales iDEAL aan. Dat werkt perfect als basis voor betaling van de donaties. Het is de populairste betaalmethode in Nederland. Daarnaast is het handig dat het een gegarandeerde betaalmethode is, wat betekent dat betalingen niet teruggedraaid kunnen worden. Dit maakt het gebruik van de betaalmethode minder risicovol en scheelt veel administratief werk. Voor de toekomst is er een sterke wens om aan de slag te gaan met structurele betalingen. Dat is voor goede doelen gunstiger. Ze denken ook dat het donateurs het gevoel geeft dat ze op die manier meer verbonden zijn met het goede doel dat ze steunen.
Tot slot willen de eigenaressen dat de app zoveel mogelijk gebruikt wordt door goede doelen. Alle goede doelen met een ANBI-status, groot of klein, kunnen aansluiten. Heb jij een goed doel en wil je ook makkelijk content delen en donaties ontvangen? Maak dan kennis met ChariTales.
Uitstekende klantenservice
Hulp wanneer jij het nodig hebt
Duidelijke tarieven
Betaal alleen bij geslaagde transacties
40+ populaire betaalmethoden
Wij helpen je de juiste betaalmethoden te kiezen