Swapfiets is een Nederlands fietsabonnement dat members voor een vast bedrag per maand een eigen hoogwaardige fiets geeft. Dat is duurzaam, flexibel én zorgeloos: onderhoud en reparaties zitten namelijk altijd bij de prijs inbegrepen. Swapfiets richt zich op studenten en werkende professionals die een betrouwbare en betaalbare fiets willen - of dat nou een stadsfiets of een e-Bike is. ''Wij zorgen ervoor dat je altijd op pad kunt'', zegt Celine van de Watering, Senior Debt Controller.
Swapfiets biedt niet alleen fietsen, maar maakt het leven van members makkelijker. Terwijl de meeste fiets aanbieders het onderhoud en de reparaties aan hun klanten overlaten, verzorgt Swapfiets alles. Van gratis reparaties tot fietsverenigingen als de fiets kwijt is of niet snel gerepareerd kan worden. Daardoor ervaren members nooit meer het gedoe dat komt kijken bij een kapotte - of verloren - fiets.
Swapfiets benadrukt ook een compassievolle benadering van schuldenbeheer, door te erkennen dat financiële beperkingen of onwetendheid kunnen leiden tot achterstallige betalingen. In plaats van klanten te belasten met hoge boetes, werkt Swapfiets aan het versterken van de relatie met leden, met als doel langdurige betrokkenheid door flexibele, gebruiksvriendelijke betaalopties aan te bieden.
Swapfiets bedient een diverse doelgroep in acht landen, van studenten tot jonge professionals en bedrijven. Met deze brede klantenkring heeft het bedrijf verschillende voorkeuren in betaalgedrag herkend. Sommige klanten geven de voorkeur aan automatische betalingen, terwijl anderen de voorkeur geven aan handmatig factuurbeheer. Om aan deze diversiteit te voldoen, biedt Swapfiets meerdere betaalmethoden, waaronder directe betalingen via de app, SMS en e-mail.
Swapfiets maakt gebruik van de Credit Management (CM) module van Buckaroo om op maat gemaakte betaalstromen te creëren die aansluiten bij de voorkeuren van hun leden. Dit omvat verschillende vormen van communicatie, zoals gedetailleerde facturen of uitleg over bijkomende kosten, en biedt flexibele betaalplannen. Buckaroo ondersteunt dit door meertalige communicatie, het integreren van betaallinks in e-mails en het aanbieden van diverse betaalopties.
Sinds de implementatie van de CM-oplossing van Buckaroo heeft Swapfiets verschillende verbeteringen doorgevoerd. Dankzij dagelijkse ondersteuning van het Buckaroo team worden bugs snel opgelost en betaalstromen geoptimaliseerd. Swapfiets heeft ook meer zelfstandigheid gekregen in het opzetten van nieuwe betaalstromen en het uitvoeren van A/B-testen, wat de efficiëntie verhoogt.
De populariteit van verdienmodellen op basis van recurring payments is heel begrijpelijk: abonnees zorgen voor terugkerende inkomsten en een stabiele omzet. Toch blijft in de boardroom de vraag rondzingen: hoe kun je dit nieuwe businessmodel in de praktijk gaan uitvoeren?
Swapfiets wil de betaalstromen blijven verbeteren, met focus op risicomanagement en gerichte communicatie. Door A/B-testcapaciteiten uit te breiden en betaalstromen verder te verfijnen, streeft het bedrijf naar een betere klantervaring en effectieve ondersteuning bij het betalen van openstaande facturen. Tegelijkertijd wil Swapfiets de inzet voor minder betrokken klanten beperken en zich richten op leden die meer kans hebben om te betalen. "Deze aanpak helpt ons verder te groeien, sterke relaties te behouden en financiële duurzaamheid op lange termijn te waarborgen" vult Celine aan.
Professionele begeleiding
Bij het ontwikkelen van jouw betaalstrategie