MAF Nederland

De donateur aan de knoppen

Van acceptgiro naar iDEAL-QR

Als fondsenwervende organisatie laat Mission Aviation Fellowship (MAF Nederland) haar donateurs zelf bepalen hoe (vaak) zij de organisatie willen ondersteunen. De acceptgiro was voor donateurs een van de veelgebruikte methoden voor het doen van vrijwillige giften. Met het vervallen van de acceptgiro zet MAF in op andere betaalmogelijkheden.

Betrokkenheid bij de donateur

Met de steun van gevers kan MAF vliegtuigen inzetten om mensen over de hele wereld te bereiken die anders onbereikbaar zijn. Met de vliegtuigen van MAF kunnen essentiële materialen ingevlogen worden zoals watertanks, golfplaten, schoolboeken, computers, generators en waterleidingen om de kwaliteit van leven voor de lokale bevolking te verbeteren. MAF heeft zelf geen artsen of hulpverleners in dienst, maar focust zich volledig op de vliegtuigen en alles om de vliegtuigen in de lucht te houden.

 

Voor financiële steun is MAF afhankelijk van haar donateurs. Om de verbinding met haar achterban aan te gaan, zet MAF bewust in op vooruitstrevende communicatiemiddelen, zoals evenementen, in plaats van gangbare communicatiemiddelen zoals magazines en direct mails. Mark-Jan Bremmer, hoofd marketingcommunicatie bij MAF Nederland licht toe: “Vroeger waren donateurs aan je verbonden, omdat hun ouders dat ook waren en daar bleef je bij. Nieuwe generaties moeten zich echt betrokken voelen, dus zijn we meer die verbinding op gaan zoeken. Dat betekent persoonlijkere communicatie, toegankelijk zijn in die communicatie en beschikbaar zijn om elkaar te ontmoeten en inspireren.”

"Verbinding met de nieuwe generaties bereik je met persoonlijkere communicatie, toegankelijk zijn in die communicatie en beschikbaar zijn om elkaar te ontmoeten en inspireren."

 

— Mark-Jan Bremmer, hoofd marketingcommunicatie MAF

Acceptgiro, iDEAL-QR en betaallink

 

Dat die verbinding met de achterban geslaagd is, blijkt uit het gegeven dat de donateurs van MAF Nederland heel betrokken zijn. Veel donateurs hebben een doorlopende incassomachtiging afgegeven. Er is een klein deel dat nog acceptgiro’s naar de bank brengt. Deze mensen ontvangen naast de acceptgirostrook ook een flyer met informatie over het verdwijnen van de acceptgiro en opties om over te stappen op andere betaalmogelijkheden. Alle andere donateurs ontvangen een alternatief; MAF benaderde de acceptgiro inclusief 16-cijferig betaalkenmerk, maar dan met andere betaalopties, zoals iDEAL-QR en een betaallink naar de website. QR-betalingen zijn nu een substantieel onderdeel van de giften geworden. MAF ziet wel dat de oudere doelgroep QR-betalingen als laatst omarmt, maar ook onder hen wordt de adoptie steeds hoger.

Hoe ontstond het idee voor deze alternatieve betaalmethode? “We zagen uit onze rapportages dat veel mensen de acceptgiro alleen nog gebruikten als herinnering om vervolgens zelf een bedrag over te maken via de bankomgeving met het kenmerk van de acceptgiro. Dus de acceptgiro zoals oorspronkelijk bedoeld, werd eigenlijk nog maar door een heel klein gedeelte van de achterban gebruikt. Dat gaf ons het vertrouwen dat een acceptgiro dat niet meer bij de bank ingeleverd kan worden, maar nog wel over een officieel kenmerk beschikt, een goede vervanging kon zijn” legt Mark-Jan uit.

 

Soms komen er ook eenmalige donaties binnen. Dat gebeurt op allerlei manieren, bijvoorbeeld via iDEAL, PayPal of creditcard. MAF is ervan overtuigd dat de donateurs zoveel mogelijk zelf aan de knoppen moet zitten over hoe en hoe vaak zij MAF Nederland willen ondersteunen. “Dat is spannend, want daarmee zet je ook de deur open voor mensen die minder willen geven of willen stoppen met geven. Maar ons uitgangspunt is dat we een transparante organisatie willen zijn, want alleen zo creëren we een achterban die uit eigen overweging kiest om ons te steunen en dat ook vrijwillig doet, in plaats van dat we mensen vastzetten die misschien eigenlijk bij ons weg willen.”

Acceptgiro met iDEAL-QR en betaallink
Acceptgiro met iDEAL-QR en betaallink

"Ons uitgangspunt is dat we een transparante organisatie willen zijn, want alleen zo creëren we een achterban die uit eigen overweging kiest om ons te steunen en dat ook vrijwillig doet."

 

— Mark-Jan Bremmer, hoofd marketingcommunicatie MAF

Digitalisering binnen fondsenwerving

Voor de toekomst ziet Mark-Jan nog veel potentie om met MAF binnen Nederland te groeien. Maar wel door de huidige koers voort te zetten, door een open, toegankelijke en transparante organisatie te zijn. MAF wil voorop lopen bij het verkennen van nieuwe marktontwikkelingen en pionier zijn die nieuwe wegen verkent, net zoals ze dat met het omarmen van de iDEAL-QR deed. In de toekomst zullen ook techniek en digitalisering een steeds grotere rol gaan spelen volgens Mark-Jan. “Mijn doel is om goede doelen aan elkaar te verbinden en kennis binnen deze branche te verspreiden. Waarom zouden we allemaal opnieuw het wiel uitvinden? Laten we elkaar helpen stappen te maken en de benodigde investeringen zo efficiënt mogelijk doen, zodat uiteindelijk zoveel mogelijk geld naar het goede doel kan gaan.”

Meer weten over iDEAL-QR?

Benieuwd of iDEAL-QR interessant is voor jouw onderneming? Lees meer info >

Lees ook:

Een iDEAL betaallink meesturen

Met de komst van de iDEAL betaallink zal de uitfasering van de acceptgiro nog sneller gaan verlopen. 

Lees meer

Handelsbanken stopt per 1 oktober met het aanbieden van iDEAL

Per 1 oktober heeft Handelsbanken besloten te stoppen met het aanbieden van iDEAL en met het aanbieden van de Betaalpas en Gold Card.

Lees meer