Over vijf jaar worden 75% van alle zakelijke aankopen online gedaan
B2B e-commerce is relevanter dan ooit. Het afgelopen jaar heeft 90% van de zakelijke bestellers online besteld. De online zakelijke bestedingen zijn het afgelopen jaar gegroeid: gemiddeld met 13% en bij grote bedrijven (250+ werknemers) zelfs met 47%. De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt.
Dit blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.
De doelgroep bestaat uit werknemers die binnen hun bedrijf verantwoordelijk zijn voor zakelijke bestellingen. Bestellers die alleen aankopen hebben geaccordeerd, zijn niet meegenomen (wel in 2020). Het onderzoek is uitgevoerd op een online panel van ± 140.000 leden, waarbij er 6.502 ingevulde vragenlijsten terugkwamen.
De meest gebruikte betaalmethode is niet altijd de meest favoriete betaalmethode.
— B2B E-commerce Markt Monitor 2022
Hoe wordt er betaald?
Naarmate de bedrijfsgrootte toeneemt, wordt vaker via factuur betaald. Bijna de helft van de zakelijke kopers rekent meestal af via iDEAL (45%), een derde via een factuur (37%) en slechts een klein deel via een creditcard (7%).
Ten opzichte van vorig jaar wordt vaker via een factuur betaald, met name in de horeca, industrie, bouw, zakelijke dienstverlening en handel. En wordt er minder gebruik gemaakt van overige betaalmiddelen, zoals automatische incasso en PayPal. Zakelijke bestellers die werkzaam zijn in kleine bedrijven, betalen vaak via iDEAL (63%), maar naarmate de bedrijfsgrootte toeneemt, wordt vaker via een factuur betaald. Dit zijn vaak ‘heavy shoppers’.

De meest gebruikte betaalmethode is niet altijd de gewenste methode. Naast de meest gebruikte betaalmethode is bestellers ook gevraagd naar hun geprefereerde methode. Dan wordt in tegenstelling tot vorig jaar niet iDEAL, maar factuur het vaakst genoemd (45%). Eén op de vijf respondenten (23%) zou liever een andere methode gebruiken. De meest gebruikte methode is dus niet per se ook de favoriete betaalmethode.
Favoriete zakelijke betaalmethode
Dat sommige zakelijke online kopers niet altijd betalen met de betaalmethode van hun voorkeur, heeft vooral te maken met het aanbod vanuit de webwinkelier (43%). Inkopers die werkzaam zijn in kleine bedrijven (1-9 werknemers), noemen het aanbod vaker als reden voor het verschil dan bestellers die werkzaam zijn in grote bedrijven (250+ werknemers): 52% versus 24%. Inkopers van grote bedrijven noemen bedrijfspolicy (30%) vaker als reden.
Ondanks dat niet iedereen altijd kan betalen met de betaalmethode van hun voorkeur, is de meerderheid (71%) van de zakelijke inkopers wel tevreden met de betaalmethoden die hen geboden wordt bij het doen van online aankopen.
De optimale B2B betaalstrategie
Ook al wordt er in jouw bedrijf of branche vaker op factuur betaald dan met iDEAL? Dan kun je alsnog je betaalstrategie digitaliseren. Via Buckaroo Credit Management Solutions kun je als bedrijf jouw eigen betaalflow instellen met gepersonaliseerde betaalverzoeken per post, mail of sms. Daarin kan een betaalknop, betaallink of betaal-QR geplaatst worden. Uit gegevens van Buckaroo klanten blijkt dat facturen met een directe betaalmogelijkheid tot 3x sneller betaald worden. Het digitaliseren van betalingen in B2B zorgt tevens voor gemak, dat resultaat in minder overboekingsfouten of facturen die blijven liggen.
Bron: B2B marktmonitor, ShoppingTomorrow (november 2022).