Thuiswinkel Markt Monitor: hoe betaalde Nederland in Q4 2022?

In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de Nederlandse online consumentenmarkt elk kwartaal in kaart gebracht. Wat kunnen we concluderen uit het betaalgedrag van Nederland in Q4 2022? Je leest het in deze blogpost.

 

Een aantal cijfers op een rij:

  • Het totaal aantal online uitgaven is met 13% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
  • Het aantal online uitgaven is het sterkst gestegen in de dienstensector (+49%).
  • De online bestedingen aan producten laten dit kwartaal juist een daling zien (-3%).
  • Ook cross-border stegen de bestedingen aan diensten (+53%) en daalden de bestedingen aan producten (-18%).
  • Ongeveer een derde van de online aankopen gaat via de smartphone in Q4 2022.
  • De helft van de online aankopen verloopt via desktop/laptop, daarmee blijft de desktop dominant bij het doen van online aankopen.
  • iDEAL blijft het meest gebruikte betaalmiddel online.
  • Een machtiging komt steeds vaker voor bij online aankopen.
  • Crossborder neemt het aandeel aankopen via iDEAL en creditcard toe met gemiddeld 2%.
  • Crossborder neemt het aandeel aankopen betaald met PayPal, Riverty en machtigingen juist af.

Aantal online uitgaven aan diensten stijgt met 46%

Aan verzekeringen is in Q4 2022 39% meer besteed dan in Q4 2021. Bij losse vliegtickets en accommodaties is die groei 46% in een jaar tijd. Ook de online bestedingen aan tickets voor attracties en evenementen is sterk gestegen met 64%. Maar de grootste groei is zichtbaar in de categorie pakketreizen, een stijging van maar liefst 90% in online bestedingen. De sterke groei in deze categorieën is te verklaren door het wegvallen van de  coronamaatregelen in Q4 2022. De groei van bestedingen aan verzekeringen is het gevolg van Nederlanders die van zorgverzekering zijn overgestapt en de stijging van premies in Q4 2022.

Online uitgaven aan producten daalt met 3%

Alle productbranches laten een daling in online besteding zien, behalve DIY/Garden en Food/Nearfood. De stijging in DIY/Garden is het gevolg van een daling in het aantal online kopers (-10%), maar een sterkere stijging van de online bestedingen per koper (+26%). De stijging in de categorie Food/Nearfood was over heel 2022 al zichtbaar en is te danken aan een toenemend aantal online kopende huishoudens. Men is gewend aan online boodschappen doen en doet dat steeds vaker. De online aankopen groeien met 2% en de online bestedingen met 5% vergeleken met Q4 2021. De sterkste daling in online uitgaven komt voor de rekening van telecom en media & entertainment.

Desktop/laptop blijft dominant bij online aankopen

Desktop/laptop worden gebruikt bij ruim de helft van de online aankopen in Q4 2022. De smartphone is in 3% van de gevallen vaker gebruikt in Q4 bij het doen van een online aankoop. Daarmee is het aandeel van de smartphone gestegen tot 33%. In de categorie Food/Nearfood is het aandeel van de smartphone het hoogst. Bij cross-border aankopen worden de desktop en de smartphone vaker gebruikt in Q4 2022.

Aandeel gemachtigde betalingen neemt toe

Net als vorig jaar maken bijna alle online kopers gebruik van iDEAL. Het aandeel daalt echter wel licht. Het aandeel van Riverty laat een veel grotere daling zien, van 60%. Klarna laat daarentegen een stijging in online aankopen zien. Ook het aandeel van de machtiging in online bestedingen is licht toegenomen: een stijging van 4% ten opzichte van Q4 2021. De stijging van online uitgaven aan verzekeringen kan hiervoor een oorzaak zijn. Omdat vaker en meer verzekeringen zijn afgesloten, zijn er ook vaker machtigingen afgegeven voor het voltooien van een automatische incasso.

Aandeel creditcard neemt toe bij crossborder aankopen

Het aantal online crossborder aankopen is in Q4 2022 iets afgenomen met 1%. Deze aankopen werden vaker met creditcard betaald, maar iDEAL blijft het hoogste aandeel hebben. Het aandeel creditcards in crossborder aankopen is hierbij gestegen, ten koste van PayPal. PayPal leverde 4% aandeel in van het totaal crossborder bestedingen. Ook het aandeel van Riverty nam af. Losse vliegtickets & accommodaties hebben het grootste aandeel in de crossborder uitgaven. Alleen voor de categorie pakketreizen is het aandeel crossborder gestegen in Q4 2022 (+3%).

Thuiswinkel Markt Monitor is een onderzoek van Thuiswinkel.org in samenwerking met GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door PostNL, Retail Insiders, Betaalvereniging Nederland en Currence. Afbeeldingen en data zijn overgenomen van Thuiswinkel Markt Monitor Q4 2022.

Lees ook:

Over vijf jaar worden 75% van alle zakelijke aankopen online gedaan

B2b e-commerce is relevanter dan ooit dit blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022. Interessante vraag is: hoe wordt er zakelijk online betaald?

Lees meer

Hoe voorspelt de Nederlandse consument zelf het koopgedrag in 2027?

In samenwerking met ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org, deed Gfk onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten: hoe zien zij het koopgedrag in 2027?

Lees meer