Is uw webshop klaargestoomd voor het piekseizoen?

Met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst staat the season of giving weer voor de deur. Het is een periode waarin consumenten de kans krijgen om producten zoals een wasmachine of mobiele telefoon tegen hoge kortingen te shoppen. Tijdens dit piekseizoen, dat zich vaak doortrekt tot het einde van december, ervaren webshops een verhoogd aantal transacties. Zo is alleen al op Black Friday de online verkoop tot wel 28% hoger dan op een ‘normale’ vrijdag.

 

Daarom blijft het van toegevoegde waarde voor webshops om in te spelen op de kansen en mogelijkheden die (e-commerce) feestdagen creëren. Het zijn de grootste verkoopmomenten van het jaar en bij uitstek ook een manier om nieuwe klanten aan te trekken.

 

Hoe bereid u uw onderneming voor op de drukte? Met de onderstaande 5 tips komt u succesvol en met verhoogde conversie het piekseizoen door:  

 

  • Pas de customer journey en uw online advertentiecampagnes aan

Voordat de feestelijke (kortings)dagen van start gaan, is het belangrijk om webshop advertenties vooral op nieuwe klanten te richten. Hiervoor kunt u gebruikmaken van methoden zoals retargeting en exit targeting. Met retargeting kunt u indirect de koopbehoefte van oriënterende klanten stimuleren door speciale aanbiedingen te tonen op social media kanalen. Daarnaast kunt u inzetten op exit targeting. Hierbij target u klanten die uw webshop voor het eerst bezoeken. Dit kan door een pop-up te tonen waarop u (1) korting op een eerste bestelling aanbiedt of waarbij u (2) korting aanbiedt wanneer een nieuwe klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Tot slot kunnen zowel nieuwe als terugkerende klanten sneller over de aankoopstreep trekken door kortingen op het assortiment te tonen of door actieproducten makkelijk vindbaar te maken met filters.

 

  • Investeer in een mobielvriendelijke webshop

De afgelopen jaren is het gebruik van smartphones en tablets explosief gegroeid. Volgens statistieken uit 2022 verloopt meer dan de helft van het wereldwijde online webverkeer via mobiele apparaten. Deze trend neemt ieder jaar toe. Daarom is een mobielvriendelijke webshop geen optie, maar een noodzaak. Niets is namelijk frustrerender voor consumenten dan een webshop met een onduidelijke navigatie, lange laadtijden en onleesbare afbeeldingen of teksten. Tegelijkertijd kan een mobiel onvriendelijke website negatieve invloed hebben op het bouncepercentage en de conversieratio. Neem daarom op tijd contact op met uw hostingpartner of webbouwer om problemen rondom de mobielvriendelijkheid van uw webshop te voorkomen.

  • Bied een gevarieerde mix van betaalmethoden aan

Door in uw webshop een gevarieerde betaalmix aan te bieden, trekt u een bredere klantgroep aan. Bied behalve iDEAL, PayPal en creditcards ook achteraf betaalmethoden zoals Riverty, Billink, in3, Klarna of Tinka aan. Tijdens de feestdagen worden giftcards vaak als cadeau gegeven om online te besteden. Geef klanten daarom ook de mogelijk om met giftcards te betalen.

  • Investeer in een naadloos betaalproces en in een geoptimaliseerde check-out

Tijdens het online piekseizoen willen consumenten efficiënt en snel aankopen doen. Geef klanten de mogelijkheid om als gast af te rekenen en om gemakkelijk hun winkelwagen aan te vullen of te wijzigen. Zorg er ook voor dat u het bestel -en betaalproces zo simpel mogelijk houdt. Activeer een plugin die automatisch het adres en de woonplaats van uw klant invult. Combineer dit met een one page check-out voor merkbare effecten op uw conversie. Met deze check-out biedt u klanten een geoptimaliseerde bestel -en betaalervaring. Hierbij zien ze in één overzicht de ingevulde adresgegevens en de gekozen verzend -en betaalmethode om de bestelling af te ronden.

  • Bied per klantgroep nazorg op maat

Als de piek van de feestdagen voorbij is, is het belangrijk om te focussen op de nazorg. Niet alleen de dag erna, maar ook de maanden erna. U kunt nieuwe en bestaande klanten groeperen op basis van koopgedrag: hoe recent en vaak hebben ze iets gekocht? Consumenten die klant zijn geworden tijdens Black Friday, Cyber Week of Cyber Monday dient u anders te benaderen dan de groep die al langer klant is. Beide groepen kunt u op verschillende manieren bedanken door bijvoorbeeld (extra) korting aan te bieden als bedankje.